To już kolejny raz, kiedy Rzecznik Praw Dziecka zgłasza do Minister Edukacji Narodowej przeciążenie uczniów pracami domowymi. Tym razem chodzi również o analizę podstawy programowej i odpowiedź na pytanie, czy resort dokonał wyliczenia czasu niezbędnego do przekazania uczniom wiedzy w odniesieniu do poszczególnych wymagań zawartych w podstawie programowej.
Rzecznik Praw Dziecka wystąpił do Minister Edukacji Narodowej z pytaniem, jakie działania zamierza podjąć w celu zagwarantowania realizacji zasady równego traktowania w przypadku tegorocznych ósmoklasistów biorących udział w konkursach przedmiotowych. Konkursy te nie przewidują zróżnicowania programowego w przypadku uczniów klas III gimnazjów i klas VIII.
Celem raportu „Sytuacja uczniów klasy VII zreformowanej szkoły podstawowej” było sprawdzenie, w jakim stopniu potrzeby uczniów były respektowane w roku szkolnym 2017/2018. Badaniem objęto 76 szkół ze wszystkich województw, a o opinię zapytano uczniów, rodziców, nauczycieli oraz dyrektorów placówek. Przedstawiamy wyniki z niepokojącego raportu RPD.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich coraz częściej trafiają skargi rodziców oraz apele organizacji pozarządowych dotyczące sposobu organizacji nauczania indywidualnego dla dzieci z niepełnosprawnościami. Podstawowym problemem jest brak możliwości nauki w szkole.
Rodzice coraz częściej skarżą się, że dzieci poświęcają wiele godzin na naukę w domu. Skargi trafiły także do Rzecznika Praw Dziecka, który przekazał je do MEN. Stwierdził, że ilość zadawanych prac domowych niejednokrotnie powoduje, że dzieci i młodzież mają ograniczoną możliwość aktywnego uczestniczenia w życiu rodzinnym. Okazało się jednak, że prawo nie zabrania zadawania prac domowych. Przepisy stanowią, że nauczyciele mają prawo wybierać metody nauczania, a więc także zadawać tyle, ile uznają za stosowne.
Celem kampanii społecznej Rzecznika Praw Dziecka jest nagłośnienie problemu przemocy rówieśniczej oraz zmiana postaw młodzieży – obniżenie poziomu agresji w szkole.
Marek Michalak apeluje do Ministra Zdrowia prof. Łukasza Szumowskiego o objęcie dzieci w wychowaniu przedszkolnym opieką zdrowotną sprawowaną przez pielęgniarkę środowiska nauczania i wychowania.
Marek Michalak wielokrotnie występował do właściwych ministrów, wskazując na braki w spójności systemu koordynacji i współpracy wszystkich instytucji oraz organizacji zajmujących się problemem przemocy wobec dzieci. RPD zwracał też uwagę na konieczność wdrożenia systemowego planu przeciwdziałania przemocy jako podstawowego warunku zagwarantowania skutecznej ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
W wystąpieniu skierowanym do Ministra Edukacji Narodowej Rzecznik Praw Dziecka zwrócił uwagę na problemy uczniów klas siódmych w związku z reformą edukacji.
18 października obędzie się inauguracja międzynarodowego projektu – Dnia Godności. W ramach obchodów tego dnia po raz 8 w setkach polskich szkół organizacja Global Dignity przeprowadzi cykl zajęć adresowanych do młodych ludzi, podczas których toczyć się będzie dyskusja o poszanowaniu praw i godności młodzieży we współczesnym świecie.
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak ponownie zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej w sprawie nadmiaru zadawanych dzieciom prac domowych i podkreśla, że odpowiedzi, jakie otrzymał na poprzednie wystąpienie, nie wyczerpują tematu.
Rzecznik Praw Dziecka Marek Michalak oraz Przewodnicząca Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka Batia Gilad serdecznie zapraszają na III Międzynarodowy Kongres Praw Dziecka oraz VIII Międzynarodową Konferencję Korczakowską.
Rzecznik Praw Dziecka ponownie wystąpił do Ministra Zdrowia o podjęcie działań zmierzających do ochrony małoletnich przed niebezpiecznymi substancjami psychoaktywnymi.
Rzecznik Praw Dziecka wystąpił do Ministerstwa Edukacji Narodowej o informacje w sprawie uczniów klas pierwszych gimnazjów, którzy nie otrzymali promocji i od nowego roku szkolnego będą kontynuowali naukę w siódmej klasie szkoły podstawowej.
Na stronach sejmowych ukazał się projekt ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami korzystania z solarium. Zakłada on m.in. karę za udostępnienie solarium małoletniemu.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.