Depresja to długotrwały, szkodliwy i poważny stan. Charakteryzuje się przede wszystkim nadmiernym obniżeniem nastroju, ale również innymi objawami psychicznymi, behawioralnymi i fizycznymi. Pojawienie się objawów depresyjnych zazwyczaj związane jest z aktualnie trudnymi przeżyciami. Dla dzieci i młodzieży jest to bardzo często stres związany ze szkołą: nadmierne wymagania, nasilona rywalizacja wśród uczniów, presja i przemoc rówieśnicza. Rozpoznanie depresji stawiane jest przez lekarza psychiatrę, który podejmuje decyzję o włączeniu odpowiedniego leczenia depresji. Często obok leczenia farmakologicznego zalecana jest również opieka psychologiczna lub psychoterapia. Odpowiednie zatroszczenie się o dziecko w szkole wspiera proces terapeutyczny, dzięki czemu powrót do zdrowia może nastąpić szybciej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zapraszamy na szkolenie dotyczące kryzysów i trudnych sytuacji w szkole. W pierwszej części ekspert wyjaśnia, czy, jest kryzys i jakie mogą być jego źródło. Materiał dedykowany jest w szczególności wychowawcom oraz pedagogom i psychologom szkolnym.
Obejrzyj nagranie i dowiedz się m.in.:
Obejrzyj również: Kryzysy i trudne sytuacje w szkole. Część 2. Jak pracować z uczniem w kryzysie?
Zapraszamy na drugą część szkolenia dotyczącego kryzysów i trudnych sytuacji w szkole. Tym razem ekspert wyjaśnia, jakie są rodzaje kryzysów i podpowiada, co można robić, a czego nie robić w sytuacji wystąpienia kryzysu w szkole. Materiał dedykowany jest w szczególności wychowawcom oraz pedagogom i psychologom szkolnym.
Obejrzyj nagranie i dowiedz się m.in.:
Obejrzyj również: Kryzysy i trudne sytuacje w szkole. Część 1. Czym jest kryzys i jakie są jego źródła?
Scenariusz zajęć dla uczniów klas VII-VIII oraz uczniów szkół średnich. Celem zajęć jest przygotowanie uczniów do reagowania w sytuacjach kryzysowych dotyczących rówieśników. Przed przeprowadzeniem zajęć przeczytaj artykuły:
Młodzież wie o sobie nawzajem zdecydowanie więcej niż podejrzewają dorośli. Gdy okazuje się, że jeden z uczniów doświadczał przemocy, miał myśli samobójcze, okaleczał się, najczęściej wiedzieli o tym jego rówieśnicy. Dlaczego nie mówili o tym nauczycielom? Z perspektywy dorosłego ujawnienie takiego sekretu pozwoliłoby udzielić pomocy znacznie wcześniej, udałoby się zapobiec najpoważniejszym konsekwencjom sytuacji. Z punktu widzenia nastolatka nie jest to jednak oczywiste. Pierwsza część artykułu pomoże zrozumieć to zjawisko, druga część zawiera wskazówki, przeciwdziałać temu zjawisku.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Hasło „interwencja kryzysowa” wywołuje wśród nauczycieli obawę i obniżenie wiary we własne umiejętności, co wstrzymuje przed podejmowaniem działania. Tymczasem większość bardzo często przeprowadza wiele mniejszych interwencji, które rozładowują możliwość pojawienia się kryzysu. W pierwszej części artykułu wyjaśniono, czym jest i jak objawia się kryzys. Część drugą poświęcono zagadnieniom bezpośrednio związanym z interwencją – od czego zacząć, jak rozmawiać z uczniem i jakich działań bezwzględnie unikać.