W przepisach prawa oświatowego nie ma innych wytycznych dotyczących realizacji podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, poza zalecanymi w rozporządzeniu sposobami realizacji podstawy programowej. Sprawdź, jakie wskazówki zamieszczono w przepisach i na jakiej podstawie dokonać operacjonalizacji celów kształcenia i sposobów ich osiągania.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Analizując zakres obowiązków tzw. nauczycieli wspomagających trudno jest wskazać jednoznacznie, jakie konkretnie zadania należy mu powierzyć. Kluczowe jest bowiem ustalenie zasad współpracy z nauczycielem prowadzącym. Dowiedz się, czy nauczyciel wspomagający musi znać podstawę programową wszystkich zajęć oraz czy można nałożyć na niego obowiązek układania sprawdzianów dla uczniów z orzeczeniami.
Od 1 września 2023 r. w klasach VII-VIII szkoły podstawowej oraz w liceum ogólnokształcącym i technikum zamiast drugiego języka obcego nowożytnego będzie mógł był nauczany język łaciński. Jeżeli szkoła będzie miała taką ofertę, uczniowie będą mogli wybrać język łaciński. Sprawdź szczegóły.
Minister Edukacji i Nauki podpisał rozporządzenia zmieniające podstawy programowe kształcenia ogólnego oraz ramowe plany nauczania. Co ciekawe, zmiana w podstawie programowej przedmiotu język polski polega na uzupełnieniu wykazów lektur o gry video o walorach edukacyjnych. Sprawdź szczegóły.
W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Potrzeby ucznia, jego możliwości psychofizyczne, warunki domowe, a także ograniczona liczba godzin nauczania indywidualnego mogą uzasadniać konieczność odstąpienia od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi.
W Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano trzy rozporządzenia podpisane przez Ministra Edukacji i Nauki. Dotyczą wprowadzenia do szkół nowego przedmiotu – chodzi o historię i teraźniejszość.
Minister Edukacji i Nauki zapowiada, że od 1 września 2022 r. uczniowie, w ramach edukacji dla bezpieczeństwa, będą przechodzili przeszkolenie zbliżone do dawnego przysposobienia obronnego.
20 stycznia 2022 r. Minister Edukacji i Nauki, Przemysław Czarnek ogłosił, że od września 2023 w podstawie programowej dla szkół ponadpodstawowych pojawi się nowy przedmiot. Będzie to biznes i zarządzanie, który zastąpi postawy przedsiębiorczości. Już w 2027 r. pierwsi abiturienci będą mogli zdawać maturę z tego przedmiotu.
Przedmiot historia i teraźniejszość już od 1 września 2022 r. ma zastąpić wiedzę o społeczeństwie w szkołach ponadpodstawowych. Znamy już projekt podstawy programowej. Sprawdź, skąd go pobrać.
Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w szkole ogólnodostępnej jest poważnym wzywaniem. Wynika to głównie z tego, że uczniowie realizują odrębną podstawę programową oraz inny ramowy plan nauczania. Najwięcej zadań ma tu do wykonania dyrektor szkoły i specjaliści, w tym nauczyciel wspomagający. Sprawdź, jak organizować zajęcia dla uczniów, których obowiązuje inny ramowy plan nauczania.
Przeczytaj również:
Zmiany w kanonie lektur są już pewne. Przemysław Czarnek, Minister Edukacji i Nauki podpisał nowelizacje trzech rozporządzeń. Nowy wykaz lektur to nie jedyna zmiana. Dyrektorzy będą mieli więcej swobody w planowaniu zajęć z wychowania do życia w rodzinie. Dzięki temu praca nauczycieli WDŻ ma być łatwiejsza do optymalnego zaplanowania.
Ostatnie tygodnie roku szkolnego to istne szaleństwo. W tym roku to dodatkowo prawdziwy maraton: ekspresowe poprawianie ocen przeplata się z gorączkowym kończeniem programów z poszczególnych przedmiotów. Kucie, stres i przemęczenie – byle wytrwać. Czy czerwiec w szkołach może być inny? Czy można wyluzować i nie fundować uczniom, którzy niemal cały rok spędzili w rozłące, tak ogromnego stresu?
W szkole podstawowej uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym realizują odrębną podstawę programową. Często pojawia się pytanie, czy tę podstawę powinni realizować także uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim sprzężoną z innymi rodzajami niepełnosprawności.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych powinno obejmować modyfikację procesu uczenia się, w tym przekazywania treści programowych, w takim zakresie by umożliwić uczniom sprostanie tym wymaganiom. Sprawdź czy nauczyciel może zwolnić ucznia z wybranych treści podstawy programowej.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji szkół i przedszkoli określa limity liczby uczniów z poszczególnymi rodzajami niepełnosprawności w oddziale szkoły specjalnej i oddziale specjalnym w szkole. W jaki sposób ustalić takie limity, jeżeli do jednego oddziału uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami sprzężonymi i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.