Przedmiot historia i teraźniejszość już od 1 września 2022 r. ma zastąpić wiedzę o społeczeństwie w szkołach ponadpodstawowych. Znamy już projekt podstawy programowej. Sprawdź, skąd go pobrać.
Celem zmian proponowanych przez resort edukacji jest wzmocnienie komponentu historii najnowszej w edukacji historycznej uczniów szkół ponadpodstawowych. Ma się to odbywać w połączeniu z z treściami z zakresu wiedzy o społeczeństwie. Nowa podstawa programowa przewiduje zachowanie obowiązkowego, chronologicznego i pełnego kursu historii.
Historia i teraźniejszość zamiast wiedzy o społeczeństwie
Przedmiot historia i teraźniejszość ma zastąpić wiedzę o społeczeństwie (zakres podstawowy) i będzie obejmować zagadnienia z zakresu wiedzy o społeczeństwie oraz historii najnowszej – dzieje powojenne (od 1945 r. do 2015 r.).
Zmiana będzie wdrażana stopniowo od roku szkolnego 2022/2023 w klasach I szkół ponadpodstawowych (liceum, technikum, branżowa szkoła I stopnia).
Pozostałe klasy liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły I stopnia w roku szkolnym 2022/2023 do zakończenia cyklu kształcenia będzie obowiązywać podstawa programowa wiedzy o społeczeństwie w dotychczasowym brzmieniu.
Zgodnie z komunikatem MEiN, kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość posiadają nauczyciele mający kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie. Wynika to z faktu, iż treści podstawy programowej przedmiotu historia i teraźniejszość, który zastąpi przedmiot wiedza o społeczeństwie, obejmuje treści z historii oraz z wiedzy o społeczeństwie.
Źródło: strona internetowa Ministerstwa Edukacji i Nauki (https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/zmiany-w-edukacji-historycznej-i-spolecznej-w-szkolach-ponadpodstawowych--projekty-rozporzadzen-skierowane-do-konsultacji-i-uzgodnien)