Będą zmiany w ramowych planach nauczania dla szkół ponadpodstawowych

Dodano: 20 grudnia 2021
Będą zmiany w ramowych planach nauczania dla szkół ponadpodstawowych

W poniedziałek 20 grudnia 2021 r. do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych skierowano projekt rozporządzenia MEiN w sprawie zmiany rozporządzenia MEN z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół. Poznaj zakres planowanych zmian.

Zakres zmian

  1. Wprowadzenie nowego przedmiotu historia i teraźniejszość w szkołach ponadpodstawowych od roku szkolnego:
  • 2022/2023 w klasie I liceum ogólnokształcącym, technikum, branżowej szkole I stopnia, a w latach następnych w kolejnych klasach wymienionych szkół;
  • 2025/2026 w semestrze I klasy I branżowej szkoły II stopnia, który rozpoczyna się 1 września 2025 r. lub 1 lutego 2026 r., a w latach następnych również w kolejnych klasach i semestrach tej szkoły.

Przedmiot historia i teraźniejszość zastąpi wiedzę o społeczeństwie realizowaną w zakresie podstawowym.

W IV klasie liceum ogólnokształcącego i V klasie technikum historia będzie realizowana w wymiarze 2 godzin tygodniowo nie później niż do końca stycznia w danym roku szkolnym, a nie jak dotychczas przez cały rok.

Wiedza o społeczeństwie (w zakresie rozszerzonym) będzie realizowana w liceum ogólnokształcącym i technikum tak jak dotychczas.

Zmiany w liczbie godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych będą polegać wyłącznie na przesunięciach między klasami. Liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w cyklu kształcenia pozostanie w wymienionych szkołach taka sama jak dotychczas. 

W pozostałych klasach wymienionych szkół ponadpodstawowych aż do zakończenia cyklu kształcenia będą obowiązywać ramowe plany nauczania określone w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.

  1. Dodanie przepisu, który umożliwia w branżowej szkole I stopnia, technikum i branżowej szkole II stopnia realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego w oddziale, grupie oddziałowej i grupie międzyoddziałowej.

Proponowane rozwiązanie ułatwi szkołom prowadzącym kształcenie w zawodach uruchomienie tego kształcenia pomimo mniejszej liczby uczniów w danym zawodzie. Zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego nadal będą odbywały się odrębnie dla każdego zawodu.

Przeczytaj:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy