Z podcastu dowiesz się czy pandemia wpływa na czas trwania stażu nauczycieli ubiegających się na kolejny stopień awansu zawodowego oraz czy konieczne jest wprowadzenie zmian do zatwierdzonego we wrześniu planu rozwoju zawodowego.
Ekspert wyjaśnia, jak powołać i zorganizować pracę komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego. Czy komisja może pracować zdalnie? W jaki sposób przeprowadzić rozmowę w formie videorozmowy i jak się do tego przygotować?
W podkaście ekspert wyjaśnia, w jaki sposób kontaktować się z nauczycielem w sprawie nadania wyższego stopnia awansu zawodowego w przypadku szkół i placówek, których działalność została zawieszona.
Rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Pandemia przemocy”.
Organizacja konsultacji dla uczniów oraz absolwentów przystępujących w tym roku do matury, jakkolwiek oceniana pozytywnie, budzi wiele kontrowersji. Wielu dyrektorów uważa, że takie konsultacje są realizowane jako tzw. inne zadania statutowe i przeznaczone na nie godziny nie wliczają się do pensum. Dowiedz się, czy jest to właściwa interpretacja przepisów.
Początek roku szkolnego to początek okresu niepewności. Rozdzielone na wiele miesięcy dzieci spotkają się znów w szkolnych murach – nikt nie wie, na jak długo i czy nie powrócą nagle czasy zdalnego nauczania z powodu epidemii. Warsztat ma na celu wsparcie w podsumowaniu okresu pandemii, podniesienie spójności relacji klasowych oraz pomoc w rozumieniu i wyrażaniu emocji, jakie towarzyszyły wtedy uczniom.
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez nie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Z odpowiednim wnioskiem można wystąpić w każdym momencie roku szkolnego, jednak wielu rodziców robi to teraz, ponieważ uzyskało informację, zgodnie z którą do końca sierpnia do wniosku nie trzeba dołączać opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź czy to prawda i czy dyrektor może udzielić zgody w przypadku braku opinii.
Okres pandemii, kiedy uczniowie nie uczęszczają do szkół to czas, w którym pedagog szkolny powinien realizować swoje zadania w sposób dostosowany do panujących warunków. Jednak żadne przepisy nie wskazują, jakie właściwie zadania powinien realizować. Jaka jest rola pedagoga szkolnego w czasie zdalnego nauczania. Czy pedagog ma obowiązek kontaktować się z nauczycielami przedmiotów?
Decyzja resortu edukacji w przedszkolach, szkołach i placówkach odbywają się już zajęcia rewalidacyjne, prowadzone w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. A co z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą objęta jest zdecydowanie większa grupa dzieci? Sprawdź, czy dla dzieci uczęszczających na zajęcia stacjonarne można już organizować takie zajęcia.
Łagodzenie nakładanych od marca obostrzeń powinno przynieść ulgę – w dłuższej perspektywie oznacza przecież znaną sprzed pandemii normalność. Jednak zmiany, z którymi mierzą się uczniowie i nauczyciele mogą i budzą stres. Jak pomóc uczniom klas I-III wracającym w poniedziałek do szkoły odnaleźć się w nowej rzeczywistości, w której zamiast wszystkich kolegów i koleżanek spotkają nowe zasady, często trudne do zrozumienia i zaakceptowania.
Od 25 maja w szkoły rozpoczną swoją działalność na nowych zasadach – dzieci w małych grupach będą mogły korzystać z zajęć opiekuńczo-wychowawczych z elementami dydaktyki. Czeka je jednak ogrom zmian, których na pewno się nie spodziewają, jak np. dalsze oddzielenie od części kolegów, którzy zostaną w domach z woli rodzica lub zwyczajnie zostaną przydzieleni do innej grupy. Innymi niespodziankami mogą być zmiany w organizacji życia klasy – unikanie bezpośredniego kontaktu wśród dzieci, zabaw które wymagają zbliżania się, restrykcyjne dbanie o higienę. Scenariusz ma na celu ułatwienie grupie przejście przez adaptację do nowych realiów poprzez wzmocnienie umiejętności interpersonalnych i zintegrowanie grupy.
Od 25 maja 2020 MEN przywraca zajęcia opiekuńczo-wychowawcze z możliwością prowadzenia zajęć dydaktycznych dla uczniów klas I-III szkół podstawowych. W związku z tym dyrektorzy i nauczyciele muszą poznać i wdrożyć wytyczne związane z umożliwieniem opieki dla dzieci z klas I-III oraz organizowaniem konsultacji na terenie szkoły.
MEN umożliwia opiekę nad dziećmi z klas I-III oraz prowadzenie na terenie szkoły konsultacji dla starszych uczniów. Jak ma to wyglądać w praktyce? Sprawdź wytyczne dotyczące organizacji zajęć.
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowały wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania tegorocznych egzaminów zewnętrznych: ósmoklasisty, gimnazjalnego, maturalnego, potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz zawodowego.
Hospitalizacja dziecka zawsze niesie ze sobą duży stres dla całej rodziny, która musi sprostać wielu wyzwaniom – poradzić sobie z niepokojem o zdrowie, diagnozę, o to, jak mały pacjent poradzi sobie w szpitalnych realiach. Trudno wyobrazić sobie leczenie dziecka bez stałego, regularnego kontaktu z rodzicem. Naturalnym widokiem sal dziecięcych są opiekunowie, dziadkowie, rodzeństwo, którzy pielgrzymują do szpitala z rosołem, słodyczami, pomarańczami, czy różnorakimi prezentami. Stan pandemii zmienił ten obrazek na długo.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.