Dyrektor szkoły podstawowej oraz psycholog szkolna dzielili się swoimi wnioskami dotyczącymi pandemii, nauki zdalnej oraz wpływu wojny w Ukrainie na stan psychiczna dzieci i młodzieży. Goście odpowiadali m.in. na pytania, czy niemal dwuletni okres zdalnej sprawił, że uczniowie się zmienili i jakie negatywne konsekwencje izolacji można obecnie zauważyć? Wspólnie zastanawialiśmy się, jakiego wsparcia najbardziej potrzebują teraz uczniowie i nauczyciele oraz czy propozycje MEiN są adekwatne i wystarczające.
W związku ze zbliżającym się rozpoczęciem roku szkolnego 2021/2022 w trybie stacjonarnym dyrektorzy mogą wypełnić formularz zapotrzebowania na sprzęt i środki ochrony. Zgłoszenia należy wysyłać do 11 sierpnia 2021 r. (do godz. 23:59).
Podobnie jak w odniesieniu do egzaminu maturalnego, ze względu na pandemię, planowane są zmiany w egzaminie ósmoklasisty. Co ważne, planowane są również zmiany w przepisach dotyczących postępowania rekrutacyjnego do szkół ponadpodstawowych. Dowiedz się, co przewiduje projekt ustawy.
Na wniosek rodziców dyrektor szkoły, do której dziecko zostało przyjęte, może zezwolić na spełnianie przez nie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. Z odpowiednim wnioskiem można wystąpić w każdym momencie roku szkolnego. Sprawdź, jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku i czy prawdą jest, że dyrektor może udzielić zgody w przypadku braku opinii.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Obejrzyj cykl szkoleń:
Nauczanie domowe. Egzaminy klasyfikacyjne
Na stronie internetowe Ministerstwa Edukacji i Nauki zamieszczono link do zestawu materiałów pomocnych w pracy z dziećmi i młodzieżą po długotrwałym okresie nauki zdalnej.
Z podcastu dowiesz się czy pandemia wpływa na czas trwania stażu nauczycieli ubiegających się na kolejny stopień awansu zawodowego oraz czy konieczne jest wprowadzenie zmian do zatwierdzonego we wrześniu planu rozwoju zawodowego.
Ekspert wyjaśnia, jak powołać i zorganizować pracę komisji kwalifikacyjnej dla nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela kontraktowego. Czy komisja może pracować zdalnie? W jaki sposób przeprowadzić rozmowę w formie videorozmowy i jak się do tego przygotować?
W podkaście ekspert wyjaśnia, w jaki sposób kontaktować się z nauczycielem w sprawie nadania wyższego stopnia awansu zawodowego w przypadku szkół i placówek, których działalność została zawieszona.
Rusza nowa kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę „Pandemia przemocy”.
Organizacja konsultacji dla uczniów oraz absolwentów przystępujących w tym roku do matury, jakkolwiek oceniana pozytywnie, budzi wiele kontrowersji. Wielu dyrektorów uważa, że takie konsultacje są realizowane jako tzw. inne zadania statutowe i przeznaczone na nie godziny nie wliczają się do pensum. Dowiedz się, czy jest to właściwa interpretacja przepisów.
Wysłuchaj podcastu:
Początek roku szkolnego to początek okresu niepewności. Rozdzielone na wiele miesięcy dzieci spotkają się znów w szkolnych murach – nikt nie wie, na jak długo i czy nie powrócą nagle czasy zdalnego nauczania z powodu epidemii. Warsztat ma na celu wsparcie w podsumowaniu okresu pandemii, podniesienie spójności relacji klasowych oraz pomoc w rozumieniu i wyrażaniu emocji, jakie towarzyszyły wtedy uczniom.
Okres pandemii, kiedy uczniowie nie uczęszczają do szkół to czas, w którym pedagog szkolny powinien realizować swoje zadania w sposób dostosowany do panujących warunków. Jednak żadne przepisy nie wskazują, jakie właściwie zadania powinien realizować. Jaka jest rola pedagoga szkolnego w czasie zdalnego nauczania. Czy pedagog ma obowiązek kontaktować się z nauczycielami przedmiotów?
Decyzja resortu edukacji w przedszkolach, szkołach i placówkach odbywają się już zajęcia rewalidacyjne, prowadzone w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem. A co z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą objęta jest zdecydowanie większa grupa dzieci? Sprawdź, czy dla dzieci uczęszczających na zajęcia stacjonarne można już organizować takie zajęcia.
Od 25 maja w szkoły rozpoczną swoją działalność na nowych zasadach – dzieci w małych grupach będą mogły korzystać z zajęć opiekuńczo-wychowawczych z elementami dydaktyki. Czeka je jednak ogrom zmian, których na pewno się nie spodziewają, jak np. dalsze oddzielenie od części kolegów, którzy zostaną w domach z woli rodzica lub zwyczajnie zostaną przydzieleni do innej grupy. Innymi niespodziankami mogą być zmiany w organizacji życia klasy – unikanie bezpośredniego kontaktu wśród dzieci, zabaw które wymagają zbliżania się, restrykcyjne dbanie o higienę. Scenariusz ma na celu ułatwienie grupie przejście przez adaptację do nowych realiów poprzez wzmocnienie umiejętności interpersonalnych i zintegrowanie grupy.
Łagodzenie nakładanych od marca obostrzeń powinno przynieść ulgę – w dłuższej perspektywie oznacza przecież znaną sprzed pandemii normalność. Jednak zmiany, z którymi mierzą się uczniowie i nauczyciele mogą i budzą stres. Jak pomóc uczniom klas I-III wracającym w poniedziałek do szkoły odnaleźć się w nowej rzeczywistości, w której zamiast wszystkich kolegów i koleżanek spotkają nowe zasady, często trudne do zrozumienia i zaakceptowania.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.