Uczeń, który otrzymał orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego co do zasady nie uczestniczy w zajęciach edukacyjnych na ternie szkoły. Niejednokrotnie takiemu uczniowi trzeba jednak udzielać również pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy te zajęcia muszą być zorganizowane w domu ucznia czy raczej może on uczestniczyć w nich w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Karta Nauczyciela dopuszcza sytuację, w której w przedszkolu lub szkole niepublicznej powierzenie nauczycielowi prowadzenia zajęć następuje na podstawie umowy cywilnoprawnej. Taka forma powierzenia obowiązków najczęściej dotyczy specjalistów realizujących w placówce niewielką liczbę godzin zajęć. Sprawdź, czy dyrektor przedszkola lub szkoły może ustalić ocenę pracy tego nauczyciela.
Nie wszystkie dzieci, którym w przedszkolu udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna posiadają orzeczenie lub opinię wydaną przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. Sprawdź czy w takich przypadkach trzeba dokonywać oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Uczeń realizujący obowiązek szkolny w formie indywidualnego nauczania realizuje wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania. Czy w związku z tym dyrektor szkoły powinien zapewnić mu zajęcia z wychowania fizycznego?
Przeciętnych postrzegamy jako zwyczajnych, nieciekawych, pospolitych, nie dość dobrych. Nie wyróżniają się z tłumu. Tymczasem jest to najliczniejsza grupa uczniów w szkole. Co możemy dla nich zrobić?
Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może być zwolniony z obowiązku uczenia się drugiego języka obcego nowożytnego. W takim przypadku powinien uczęszczać na zajęcia z techniki. Zdarza się jednak, że zarówno uczeń, jak i jego rodzice nie są zadowoleni z tego rozwiązania. Sprawdź, czy technikę można w tej sytuacji zastąpić innymi zajęciami.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych powinno obejmować modyfikację procesu uczenia się, w tym przekazywania treści programowych, w takim zakresie by umożliwić uczniom sprostanie tym wymaganiom. Sprawdź czy nauczyciel może zwolnić ucznia z wybranych treści podstawy programowej.
Jedną z największych obaw nauczycieli i rodziców współczesnych nastolatków jest możliwość ich kontaktu z narkotykami. Odkąd w 2008 roku pojawiły się w Polsce dopalacze lęk się jedynie wzmógł – nikt nie wie, o jakie właściwie dokładnie substancje chodzi, lekarze i rodzice czują się bezradni nie mając narzędzi, by wykryć w badaniu obecność mało znanego narkotyku. Jak rozmawiać z młodzieżą o narkotykach, aby nie była to kolejna nudna pogadanka, ale faktyczne okazanie zainteresowania?
W zakres obowiązków psychologa zatrudnionego w szkole specjalnej wpisuje się m.in. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów. Sprawdź czy w takiej szkole rodzice również muszą wyrażać zgodę na badania z wykorzystaniem narzędzi diagnostycznych.
Nauczyciele, którzy braki udział w kwietniowym strajku musieli liczyć się z potrąceniem części wynagrodzenia. Powstrzymanie się od pracy ma także wpływ na wysokość przysługującej nauczycielowi trzynastki, a w przypadku niektórych nauczycieli konsekwencją będzie całkowity brak dodatkowego wynagrodzenia rocznego. Sprawdź, co w praktyce oznacza to, że okresu strajku nie można uznać za czas efektywnie przepracowany.
Świat nastolatka jest przepełniony pokusami – pojawiają się zachęty ze strony otoczenia, by spróbować wielu ,,dorosłych” sposobów na obniżenie napięcia, rozluźnienie. W ręku kilkunastoletnich uczniów pojawiają się papierosy – w formie ,,analogowej” lub elektronicznej. Jak zabrać się za ten społeczny problem? Jak rozmawiać z młodymi ludźmi, by wesprzeć ich w trudnej sytuacji, gdy staną przed rówieśnikiem proponującym ,,bucha”?
W opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznych orzekających specyficzne trudności w uczeniu się coraz częściej pojawia się sformułowanie, że należy ucznia objąć pomocą psychologiczno-pedagogiczną w formie porad i konsultacji. Co oznacza takie sformułowanie? Kto posiada kompetencje do udzielania takich porad i konsultacji?
Warunki w jakich ma się odbywać spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą regulują przepisy ustawy Prawo oświatowe. Rodzice uczniów, którzy decydują o edukacji domowej powinni zostać szczegółowo zapoznani z zasadami klasyfikacji. Pozwoli to uniknąć nieporozumień dotyczących możliwości zwolnienia z egzaminów klasyfikacyjnych.
Wydawać by się mogło, że pierwsze przygody z alkoholem to domena licealistów –prawie – dorosłych, eksperymentujących na ,,osiemnastkach”. Niestety wyniki badań Fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej wskazują na zdecydowanie młodszą grupę – 13 lat i 2 miesiące to wiek przeciętnej inicjacji alkoholowej. Pierwszy rausz ma więc za sobą już większość trzynastolatków. Dlaczego młodzież tak wcześnie sięga po alkohol i jak nauczyciel powinien rozmawiać z uczniami na ten temat?
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ma obowiązek realizowania obowiązku rocznego wychowania przedszkolnego czy obowiązku szkolnego. Zdarza się, że ze względu na trudności z zapewnieniem mu odpowiednich warunków bądź organizacją nauki, rodzice chcieliby, aby ten obowiązek realizowało w domu. Czy poradnia może wydać opinię do nauczania domowego, jeśli wcześniej zostało wydane orzeczenie do kształcenia specjalnego? Sprawdź, czy te dwa dokumenty mogą funkcjonować jednocześnie.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.