Monika Dąbkowska, terapeuta i pedagog z wieloletnim doświadczeniem, o tym, jak wykorzystać multimedia we wczesnym wspomaganiu rozwoju i pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
W przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych są coraz liczniej obecni nauczyciele współorganizujący edukację uczniów z niepełnosprawnością tzw. nauczyciele wspomagający. Są oni realnym wsparciem w procesie włączania dziecka, ucznia z niepełnosprawnością w grupę jak również w klasę. Chodzi tu przede wszystkim o uczniów z autyzmem, zespołem Aspergera czy niepełnosprawnościami sprzężonymi. Jeśli nauczyciel wspomagający ma odpowiednio zaplanowaną i zorganizowaną pracę wzmacnia jakość edukacji włączającej we współczesnej szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
O autyzmie w ostatnich latach, z powodu licznie stawianych diagnoz autyzmu dzieci i młodzieży, mówi się coraz więcej. Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne zajmujące się orzekaniem o potrzebnie kształcenia specjalnego, wydają najwięcej orzeczeń ze względu na zdiagnozowane zaburzenie ze spektrum autyzmu. Warto więc poznać najistotniejsze aspekty i zachowania związane z autyzmem.
Przepisy prawa oświatowego przewidują, że IPET opracowuje się w terminie do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie lub w terminie 30 dni od dnia złożenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. W opracowaniu IPET powinni uczestniczyć specjaliści, w takim razie – kiedy należy ich zatrudnić?
Przeczytaj również:
Realizując kształcenie specjalne na rzecz dziecka, ucznia, nie nie uwzględniać w planowaniu i realizowania działań wspierających rodziców dziecka, ucznia. Nadal nie docenia się w planowaniu działań wsparcia dla ucznia ogromnego doświadczenia, wiedzy na temat funkcjonowania swojego dziecka, jakie posiadają rodzice. Choć często współpraca taka jest niezwykle trudna, a czasem wydaje się wręcz niemożliwa, to należy dołożyć wszelkich starań i poszukiwać możliwych sposobów na nawiązanie, jeśli nie pozytywnej, to choć poprawnej relacji z rodzicami dziecka, ucznia. Dowiedz się, jak pozyskać w rodzicach sprzymierzeńców.
Zwykła wigilia klasowa może nieść ze sobą wiele nieoczekiwanych kłopotów. Żyjemy w świecie dynamicznych zmian, w jednej dzielnicy mieszkają i biedni i bogaci. Ludzie migrują, rozwodzą się, porozumiewają w wielu językach. W większości szkół znajdą się dzieci, dla których tradycja wigilii może być obca lub stresująca – jeśli pochodzą z mniejszości etnicznej lub wyznaniowej, mieszkają poza rodziną pochodzenia – w domach dziecka, rodzinach zastępczych lub funkcjonują w opiece naprzemiennej podróżując pomiędzy rodzicami. Szkoła ma przed sobą spore wyzwanie – zorganizowania pozornie błahego wydarzenia tak, by każdy mógł z niego skorzystać z przyjemnością i bez stresu. A kwestii do rozważenia nie brakuje – od potraw, po prezenty, przez śpiewane kolędy lub pastorałki.
Dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może posiadać jednocześnie opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Czy w sytuacji, gdy obie formy wsparcia będą realizowane w tej samej placówce, konieczne jest opracowanie dwóch odrębnych programów, czyli IPET i programu wczesnego wspomagania rozwoju?
Specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej mają obowiązek dokonywania oceny efektywności udzielanej pomocy oraz formułowania wniosków dotyczących dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Nierzadko po przeprowadzeniu rzeczonej oceny formułowany jest wniosek o braku zasadności kontynuowania udzielania pomocy. Czy w takim przypadku specjalista może podjąć decyzję o zakończeniu jej udzielania?
Zdarza się, że mimo oddziaływań podejmowanych w szkole lub przedszkolu nie pojawiają się postępy w rozwoju dziecka lub pojawiają się, ale w innym niż oczekiwane tempo. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy dotychczasowych działań, poszukanie nowych rozwiązań oraz modyfikacja sposobów postępowania. Sprawdź, jakie działania podejmować, jeżeli pomoc psychologiczno-pedagogiczna okazuje się być nieefektywna i dowiedz się, jakiego wsparcia należy oczekiwać od poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych podmiotów.
Przed wszczęciem procesu diagnozy dziecka poradnia zwykle zwraca się o udostępnienie informacji o dziecku i jego rodzicach. Wobec tego, czy poradnia może żądać od rodzica składającego wniosek, aby podał dane drugiego rodzica? Co w sytuacji, gdy jeden z rodziców nie został powiadomiony o diagnozie?
Do 31 grudnia 2019 r. dyrektor ma czas na powołanie komisji kwalifikacyjnej, przeprowadzenie rozmowy oraz wydanie decyzji w sprawie nadania lub odmowy nadania stopnia nauczyciela kontraktowego nauczycielom, którzy z odpowiednim wnioskiem wystąpili do 31 października 2019 r. Zapoznaj się z poszczególnymi krokami postępowania i pobierz 14 wzorów niezbędnych dokumentów.
Uczeń z autyzmem posiadający orzeczenie i potrzebie kształcenia specjalnego powinien mieć zapewnione warunki kształcenia zgodne z zaleceniami zawartymi w tym orzeczeniu. Szczególnie istotne jest zapewnienie wsparcia nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie. Czy dyrektor szkoły może zadecydować o zapisaniu takiego ucznia w oddziale specjalnym, jeżeli uważa że w takim oddziale zostaną zapewnione najlepsze warunki kształcenia, mimo że rodzice nie zapisali dziecka do tego oddziału?
W większości szkół znajdzie się przynajmniej jeden uczeń, który wychowuje się w rodzinie zastępczej, domu dziecka lub pogotowiu opiekuńczym. Oprócz nich łatwo spotkać dzieci wychowywane przez dziadków, których rodzice pracują zagranicą lub są w długich delegacjach. Jedne z nich są ledwo widoczne, wycofane, zawsze przygotowane do szkolnych obowiązków. Inne wręcz przeciwnie – na pierwszym planie, głośne, kłopotliwe, walczące o uwagę. Łączy je wspólne doświadczenie – utrata stałego kontaktu i bliskości z rodzicami, porzucenie lub wyrwanie z życia rodzinnego z różnych, często dramatycznych powodów. Wychowawca jest w roli stałego opiekuna przez kilka lat – co może być dla dziecka prawdziwym wsparciem, jeśli się odpowiednio nim zaopiekuje.
W przepisach nie ma rozstrzygnięć dotyczących czasu realizacji rewalidacji i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Nie ma również przepisu, który regulowałby szczegółowo czas realizacji podstawy programowej. W związku z powyższym, czy zajęcia rewalidacyjne i specjalistyczne mogą być prowadzone w przedszkolu w czasie w którym przewidziano realizację podstawy programowej?
Zobacz, jak radzić sobie w sytuacji, gdy do szkoły uczęszcza uczeń z zaburzeniami psychicznymi. Sprawdź, jakie obowiązki na spoczywają na nauczycielach i jakie działania warto podjąć, aby go wspierać. W artykule w sposób uogólniony omówiono trudności ucznia ze zdiagnozowaną chorobą psychiczną i wskazano kompleksowe rozwiązania dotyczące tej grupy uczniów.
Wysłuchaj podcastów:
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.