zaburzenia odżywiania

  Moje ciało i ja. Zestaw kart psychoedukacyjnych dla uczniów z zaburzeniami odżywiania

Moje ciało i ja. Zestaw kart psychoedukacyjnych dla uczniów z zaburzeniami odżywiania

Zaburzenia odżywiania to trzecia po astmie i otyłości najczęstsza choroba przewlekła u nastolatków. To trudności w zakresie przyjmowania pokarmów powiązane z zaburzonymi zachowaniami związanymi z jedzeniem. Istotne jest również to, że sposób odżywiania się przyczynia się do zaburzenia całego funkcjonowania. Zaburzenia odżywiania wiążą się z silną potrzebą kontroli – wagi, wyglądu własnego ciała, przyjmowanych produktów i ich kaloryczności. Ich przebieg może być bardzo różny, zależnie od tego, czy rozwija się schemat anorektyczny – w którym nastolatek obsesyjnie unika przyjmowania pokarmów czy bulimiczny, charakteryzujący się impulsywnym objadaniem się. Zaburzenia odżywiania to niezwykle niebezpieczne zjawisko, wymagające kompleksowego leczenia i oddziaływań. 

Proponowany zestaw to zbiór ćwiczeń do pracy z uczniem w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej w poszerzenia rozumienia funkcjonowania ucznia z zaburzeniami odżywiania. Może zostać wykorzystany na indywidualnych spotkaniach z psychologiem/pedagogiem szkolnym oraz w ramach pracy własnej ucznia.  

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ

  Rola psychologa w pracy z dzieckiem z nadwagą. Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci zmagających się z otyłością?

Rola psychologa w pracy z dzieckiem z nadwagą. Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci zmagających się z otyłością?

Według Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości, w Polsce nadwaga lub otyłość występują u 12,2% chłopców i 10% dziewcząt w wieku przedszkolnym oraz 18,5% chłopców i 14,3% dziewcząt w wieku szkolnym. Raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wskazał, że nadwagę i otyłość odnotowano u 32% polskich dzieci w wieku 7-9 lat, co plasuje polskie dzieci na 8. miejscu wśród badanych krajów Europy. Wraz z problemem nadmiernej masy ciała dzieci i nastolatki zmagają się z odrzuceniem rówieśniczym, niską samooceną, ciągłym stresem i lękiem. Jeśli jedzenie jest dla nich formą regulowania emocji, wpadają w błędne koło. Dowiedz się, jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci zmagających się z otyłością, by skutecznie przeciwdziałać negatywnym konsekwencjom psychologicznym i emocjonalnym tego stanu. Przeczytaj artykuł, aby dowiedzieć się, jak pozytywnie wpływać na stan emocjonalny dzieci i młodzieży z nadwagą i otyłością oraz jakie działania mogą poprawić ich jakość życia. W materiale zwrócono uwagę na psychologiczne aspekty i rolę specjalistów w leczeniu otyłości. Wyjaśniamy, jak ważne jest podejście psychologiczne i emocjonalne.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie są przyczyny otyłości u dzieci i młodzieży?
  • Jak nadwaga wpływa na rozwój fizyczny, emocjonalny i społeczny dzieci?
  • W jaki sposób styl życia rodziny przyczynia się do otyłości dzieci?
  • Jak destrukcyjne nawyki żywieniowe w rodzinie wpływają na dzieci?
  • Jak wygląda życie dziecka z otyłością w grupie rówieśniczej?
  • Jakie są psychologiczne konsekwencje otyłości u dzieci?
  • Jakie strategie można zastosować, aby wspierać emocjonalny rozwój dzieci zmagających się z otyłością?
  • W jaki sposób dorośli mogą reagować na wykluczenie rówieśnicze dzieci z otyłością?
  • Jakie są najskuteczniejsze metody budowania pozytywnej samooceny u dzieci z nadwagą?
  • Jakie wsparcie specjalistyczne może być pomocne dla dzieci z otyłością?
  Gdy widzisz się w krzywym zwierciadle. Profilaktyka zaburzeń odżywiania dla młodszych uczniów szkół podstawowych.

Gdy widzisz się w krzywym zwierciadle. Profilaktyka zaburzeń odżywiania dla młodszych uczniów szkół podstawowych.

Zaburzenia odżywiania to poważny kłopot społeczny. Problemy, które kiedyś dotyczyły głównie dorosłych i późnych nastolatków zaczęły dotykać również dzieci. Dzisiejsze media na każdym kroku promują intensywną koncentrację na wyglądzie i zewnętrznej atrakcyjności. Dzieci natykają się na takie komunikaty w mediach społecznościowych, reklamach, filmach, serialach, nawet tych, które przeznaczone są dla ich grupy wiekowej. Nie potrafią poddać ich krytyce, przyjmują to, co oferuje im świat. Codzienny kontakt z takim intensywnym przekazem dotyczącym ostrych kanonów piękna w połączeniu z trudnościami w środowisku domowym może zaowocować pierwszymi objawami zaburzeń odżywiania. Zadaniem scenariusza jest działanie profilaktyczne.

Uczestnicy uczniowie szkół podstawowych z klas III - V
Cele ogólne profilaktyka zaburzeń odżywiania
Cele szczegółowe
  • zwiększenie poczucia samoakceptacji
  • rozwijanie umiejętności budowania adekwatnej samooceny
  • rozwijanie umiejętności regulacji emocji
  • rozwijanie umiejętności wyrażania i realizowania własnych potrzeb
  • rozwijanie kompetencji interpersonalnych
Czas trwania 60 minut
Potrzebne materiały
  • Karta pracy 1. Case study: Krótki portret Janka
  • Karta pracy 2. Case study: Krótka opowieść o Jance
  • kartony A3
  • kredki, flamastry, pastele
  • stare gazety
  • klej
  • nożyczki
  • długopisy
  • tablica lub flipchart
Liczba uczestników zespół klasowy: 20 – 30 osób
Sprawdź inne serwisy