Dyrektorzy szkół oraz wychowawcy świetlicy obawiają się zapisywania na zajęcia świetlicowe dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nie ulega wątpliwości, że dzieci te wymagają większej uwagi ze strony nauczyciela, nie zawsze są samodzielne, mogą być agresywne i nie reagować na polecenia Czy w przypadku dziecka utrudniającego prowadzenie zajęć dyrektor może odmówić zapisania dziecka na świetlicę?
Coraz częściej w szkołach podstawowych dzieci uczęszczające na zajęcia świetlicowe mogą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez animatorów. Jakie prawa i obowiązki spoczywają na takiej osobie? Czy animator może prowadzić zajęcia podczas nieobecności nauczyciela? Czy powinien sprawdzać obecność, uzupełnić dziennik zajęć świetlicy tematem zajęć i swoim podpisem?
W świetlicy powinni być zatrudnieni nauczyciele posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela świetlicy. Natomiast nauczyciel tzw. wspomagający może prowadzić zajęcia wspólnie z nauczycielem świetlicy lub uczestniczyć w tych zajęciach.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Myśląc o szkole, często zapominamy o tym, że jej integralną i – wbrew niektórym przekonaniom – bardzo istotną częścią jest świetlica. Jej podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, którzy czekają na lekcje lub na odebranie przez rodziców. Powinna jednak nie tylko pełnić funkcję poczekalni, ale dobrze organizować spędzany w niej czas. Często jest to kilka godzin, które można efektywnie wykorzystać, inspirując uczniów nie tylko do nauki, ale także do rozwijania zainteresowań oraz zawierania przyjaźni i integrowania się z kolegami z innych klas.
Szkoła powinna zapewnić możliwość korzystania ze świetlicy także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Należy im przy tym zapewnić właściwą – ze względu na niepełnosprawność – opiekę.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.