Zorganizowanie świetlicy szkolnej to obowiązek każdej szkoły podstawowej i specjalnej, jeżeli rodzice zgłoszą potrzebę korzystania z opieki po lekcjach. W niniejszym artykule przyjrzymy się celom i zadaniom świetlicy szkolnej oraz przepisom regulującym jej funkcjonowanie. Wyjaśniamy, jakie są wymagania dotyczące pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia świetlicowe, omawiamy zasady rekrutacji do świetlicy, dostępność dla dzieci niepracujących rodziców oraz liczbę uczniów w grupie świetlicowej. Autorka przeprowadziła również analizę przepisów dotyczących kwalifikacji nauczyciela wychowawcy świetlicy, wymiaru pensum oraz wymagań dotyczących dokumentowania pracy.
Organizacja świetlicy to zadanie statutowe szkół podstawowych i szkół specjalnych. O świetlicy warto jednak myśleć nie tylko w kategoriach zapewnienia opieki uczniom, lecz jak o przestrzeni sprzyjającej tworzeniu harmonijnego i wspierającego środowiska umożliwiającego uczniom rozwój i integrację społeczną.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie są cele i zadnia świetlicy szkolnej?
- Które przepisy regulują pracę świetlicy szkolnej?
- Czy szkoła ma obowiązek zapewnienia świetlicy?
- Jakie są wymagania dotyczące pomieszczeń, w których organizowana jest świetlica?
- Jakie są zasady rekrutacji do świetlicy szkolnej?
- Czy dzieci niepracujących rodziców mogą korzystać ze świetlicy szkolnej?
- Ile uczniów może liczyć grupa na zajęciach świetlicowych?
- Czy dostęp do świetlicy dla uczniów z orzeczeniami może być ograniczony?
- Kto ma kwalifikacje do pracy w świetlicy szkolnej?
- Ile wynosi pensum nauczyciela wychowawcy świetlicy?
- Czy do dziennika zajęć w świetlicy wpisuje się tematy zajęć?
Pozostało jeszcze 93% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Marta Wysocka
Redaktorka portalu ePedagogika.pl, specjalistka w zakresie prawa oświatowego, autorka i redaktorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu edukacji i oświaty, prawa oświatowego oraz prawa pracy. Ukończyła prawo oraz filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim.