W obliczu problemów związanych z zachowaniem uczniów, szkoły często stają przed wyzwaniem zapewnienia bezpiecznego i wspierającego środowiska dla wszystkich uczestników procesu edukacyjnego. Przedmiotem dyskusji są najczęściej kwestie agresywnego zachowania w miejscach takich jak biblioteka czy świetlica szkolna. Czy szkoła ma prawo ograniczyć dostęp do świetlicy dla ucznia wykazującego agresywne zachowania?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zakres zadań, jaki można przydzielić nauczycielowi w ramach czasu pracy, budzi wątpliwości nauczycieli i dyrektorów. Tymczasem przepisy wyraźnie wskazują, że w ramach czasu pracy i otrzymywanego wynagrodzenia nauczyciel nie tylko realizuje pensum. Musi także wykonywać m.in. zadania statutowe przedszkola oraz inne prace wynikające z przepisów. Sprawdź, jak kształtuje się zakres obowiązków nauczycieli.
Przeczytaj również:
Zorganizowanie świetlicy szkolnej to obowiązek każdej szkoły podstawowej i specjalnej, jeżeli rodzice zgłoszą potrzebę korzystania z opieki po lekcjach. W niniejszym artykule przyjrzymy się celom i zadaniom świetlicy szkolnej oraz przepisom regulującym jej funkcjonowanie. Wyjaśniamy, jakie są wymagania dotyczące pomieszczeń, w których odbywają się zajęcia świetlicowe, omawiamy zasady rekrutacji do świetlicy, dostępność dla dzieci niepracujących rodziców oraz liczbę uczniów w grupie świetlicowej. Autorka przeprowadziła również analizę przepisów dotyczących kwalifikacji nauczyciela wychowawcy świetlicy, wymiaru pensum oraz wymagań dotyczących dokumentowania pracy.
Przepisy prawa oświatowego nie określają wniosku o przyjęcie dziecka do świetlicy szkolnej – decyduje o tym dyrektor. Co do zasady, wniosek, nazywany też kartą zgłoszenia dziecka do świetlicy, powinien zawierać dane dziecka oraz dane kontaktowe rodziców. Należy pamiętać, że szkoła nie ma prawa żądać informacji o miejscu zatrudnienia czy godzinach pracy rodziców. Pobierz przykładowy wniosek o przyjęcie dziecka do świetlicy szkolnej.
W części województw rozpoczęły się ferie zimowe. Do dyrektorów wielu szkół podstawowych zostało skierowane pytanie, jaką ofertę wypoczynku dla uczniów przygotowano na okres ferii zimowych w 2023 r. Pytanie to pociąga za sobą szereg wątpliwości, ponieważ nie ma przepisów, które wskazywałyby na obowiązek zapewnienia opieki nad uczniami w czasie ferii. Dowiedz się, szkoła powinna diagnozować potrzeby uczniów i rodziców w tym zakresie oraz czy musi być organizatorem wypoczynku da dzieci.
Podjęcie decyzji o spełnianiu obowiązku szkolnego poza szkołą nakłada na rodziców szereg obowiązków. Należy do nich między innymi zapewnienie dziecku opieki. Szkoła nie ma bowiem obowiązku umożliwienia takiemu uczniowi korzystania ze świetlicy. W niektórych jednak przypadkach dziecko będzie mogło uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela czy pedagoga w świetlicy szkolnej. Sprawdź szczegóły.
Resort edukacji, wspólnie z resortem zdrowia oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym przygotowały nowe wytyczne dla szkół podstawowych w których organizowane są zajęcia opiekuńcze dla dzieci.
Dyrektorzy szkół oraz wychowawcy świetlicy obawiają się zapisywania na zajęcia świetlicowe dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Nie ulega wątpliwości, że dzieci te wymagają większej uwagi ze strony nauczyciela, nie zawsze są samodzielne, mogą być agresywne i nie reagować na polecenia Czy w przypadku dziecka utrudniającego prowadzenie zajęć dyrektor może odmówić zapisania dziecka na świetlicę?
Uczniowie z zespołem Aspergera, tak samo jak pozostali uczniowie, mogą przed rozpoczęciem zajęć oraz po ich zakończeniu przebywać w świetlicy szkolnej. Czy w tym czasie w świetlicy musi przebywać z nim nauczyciel wspomagający?
Coraz częściej w szkołach podstawowych dzieci uczęszczające na zajęcia świetlicowe mogą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez animatorów. Jakie prawa i obowiązki spoczywają na takiej osobie? Czy animator może prowadzić zajęcia podczas nieobecności nauczyciela? Czy powinien sprawdzać obecność, uzupełnić dziennik zajęć świetlicy tematem zajęć i swoim podpisem?
W świetlicy powinni być zatrudnieni nauczyciele posiadający kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela świetlicy. Natomiast nauczyciel tzw. wspomagający może prowadzić zajęcia wspólnie z nauczycielem świetlicy lub uczestniczyć w tych zajęciach.
Myśląc o szkole, często zapominamy o tym, że jej integralną i – wbrew niektórym przekonaniom – bardzo istotną częścią jest świetlica. Jej podstawowym celem jest zapewnienie bezpieczeństwa uczniom, którzy czekają na lekcje lub na odebranie przez rodziców. Powinna jednak nie tylko pełnić funkcję poczekalni, ale dobrze organizować spędzany w niej czas. Często jest to kilka godzin, które można efektywnie wykorzystać, inspirując uczniów nie tylko do nauki, ale także do rozwijania zainteresowań oraz zawierania przyjaźni i integrowania się z kolegami z innych klas.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.