Dzieci chcą być odważne. W swoich marzeniach tak właśnie pragną siebie postrzegać. Zajęcia pomogą wypracować strategię ułatwiającą podjęcie aktywności dzieciom wycofanym i nieśmiałym. Szczególnie warto przeprowadzić te zajęcia arteterapeutyczne w okresie adoptowania się dzieci w nowym środowisku z nowymi kolegami.
Scenariusz rozwija świadomość emocjonalną dzieci. Pozwala wyrazić siebie poprzez różne formy aktywności. Zajęcia pomogą wypracować strategie ułatwiające podjęcie aktywności dzieciom wycofanym i nieśmiałym. Warto zrealizować zajęcia arteterapeutyczne, gdy uczymy nowej umiejętności, a także w okresie adaptacyjnym.
Przedstawiamy scenariusz zajęć z młodzieżą – Kamishibai w rękach uczniów jako narzędzie skutecznego komunikowania się i rozwijania kompetencji społecznych. W scenariuszu zajęć wykorzystano pomysł na otworzenie osobowości dzieci, rozwijanie poczucia sprawstwa i odpowiedzialności za siebie i innych za sprawą działań twórczych na kanwie papierowego teatru Kamishibai i książki obrazkowej „Trzeba będzie…”.
Słowo „ekoludek” kojarzy się z „ufoludkiem”, dlatego też na zajęciach poświęconych ochronie środowiska pobawmy się z dziećmi w przybyszów z planety, gdzie panuje harmonia mieszkańców z zastałą naturą. Co to oznacza? Jak taka planeta mogłaby się nazywać? Jakie pomysły rdzennych ekoludków można, a nawet trzeba jak najszybciej wdrożyć na Ziemi?
Scenariusz zajęć opiera się na japońskiej sztuce uwrażliwiania na słowo i obraz – Kamishibai. To spotkanie ze słowem i obrazem w japońskiej sztuce opowiadania za sprawą drewnianego teatrzyku butai. To również spotkanie z człowiekiem za pośrednictwem magii kart obrazowych tworzących historie. Kamishibai to alternatywa pracy z lekturą na lekcjach języka polskiego, przez budowanie klimatu do rozmowy z drugim człowiekiem - uczniem i zaproszenie do refleksji nad formowaniem swojej osobowości.
Scenariusz ma na celu realizowanie głównie funkcji poznawczych – orientacji w przestrzeni, wyobraźni, planowania, zarządzania zasobami, ekspresji twórczej. Jeśli zdecydujemy się na budowę nie tylko makiety domu, a całego miasta, wzbogacimy zajęcia o kształtowanie współpracy i umiejętność podejmowania kompromisowych decyzji.
Zanim zaczniemy planowanie Dnia Sportu, jego konkurencji i całego przebiegu, zapytajmy, w co chciałyby się pobawić same dzieci – jakie sporty uprawiają, jakie zabawy ruchowe lubią, jakie dyscypliny widziały w telewizji lub na żywo – być może po tej „konsultacji” scenariusz imprezy sportowej powstanie sam! Jeśli placówka nie dysponuje własnym, obszernym placem zabaw, zachęcam do poszukania w okolicy przestrzennego parku i dostosowanie jego infrastruktury do wybranych konkurencji.
Scenariusz może posłużyć jako propozycja przedszkolnego Dnia Matki lub zajęć otwartych z rodzicem, ale też po prostu wspólna zabawa dzieci. Jest pomyślany jako ścisła współpraca 2 osób przez całe zajęcia, gdzie jedna z nich całkowicie oddaje się w ręce drugiej i jej ufa. Scenariusz realizuje wszystkie 4 obszary edukacyjne – fizyczny (mała motoryka, posługiwanie się narzędziami), społeczny (współpraca), emocjonalny (postawa empatii, szacunku, odpowiedzialności) i poznawczy (rozwijanie poczucia estetyki, ekspresja twórcza, komunikacja, rozumienie świata).
Zajęcia trenujące wzywanie pierwszej pomocy realizują zadanie 7 przedszkola: „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”. Zadanie to wydaje się być kluczem przedszkolnego wychowania od najmłodszej grupy, a jego pogłębienie o wypadki buduje pewność siebie w nieprzewidzianych sytuacjach i umiejętność przewidywania konsekwencji różnych zachowań.
Scenariusz warsztatu dla nauczycieli. Zajęcia uczą, jak zwiększać skuteczność postępowania wobec konfliktów w klasie. Są okazją do refleksji nad postawami uczniów i nauczycieli.
Scenariusz warsztatu dla uczniów. Pokazuje, w jaki sposób uczniowie mogą przygotowywać i prowadzić lekcje z różnych przedmiotów w ostatnich dniach roku szkolnego.
Materiały do wykorzystania podczas lekcji wychowawczych w klasach 0–III szkoły podstawowej oraz akcji szkolnej dla młodszych dzieci. Proponowane warsztaty zaplanowano na 2 lub 3 godziny lekcyjne, warto jednak kontynuować ten temat lub co jakiś czas do niego powracać, aby utrwalić nowe umiejętności i postawy.
Scenariusz warsztatu dla nauczycieli. Uczestnicy badają skuteczność prac domowych z różnych przedmiotów. Poszukują sposobów lepszego planowania i konstruowania zadań domowych, które uczniowie mogą wykonać w krótszym czasie i z większym sukcesem. Celem ogólnym zajęć jest przyjęcie spójnego systemu regulującego pracę uczniów w szkole i w domu.
Czy warto oddać organizację różnych świąt, warsztatów, przedstawień w ręce wychowanków? Na pewno! Wzmacnia to poczucie odpowiedzialności dzieci za wydarzenie, buduje kreatywność i radość przygotowań, uczy planowania, współpracy i podejmowania wyzwań. Najbliższą okazją do wypróbowania wspólnych sił będzie Dzień Rodziców. Czym powinien zająć się nauczyciel, ucząc dzieci planowania? Przedstawiam propozycje tego odważnego kroku wraz z komentarzem.
Scenariusz zajęć z zakresu edukacji rozwojowej (edukacji globalnej),których celem jest rozwijanie wrażliwości międzykulturowej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.