Pracownicy poradni zapraszani są do szkół w roli ekspertów do prowadzenia warsztatów dla rodziców. Jak się do nich odpowiednio przygotować? Jak zainteresować uczestników i nawiązać z nimi kontakt? Jak sprawić, aby zajęcia stały się częścią procesu wspierania szkoły w pedagogizacji rodziców?
W nowych przepisach określono wzory orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczeń o braku potrzeby i odmowie uchylenia danego orzeczenia. Poza tym dodano możliwość wydania nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w razie: zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia, potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu, potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
Zakres nowych zadań poradni w związku z wydawaniem opinii i orzeczeń wynika z zamiaru uwzględnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka lub ucznia, a także zapewnienia możliwości dostosowania form wychowania przedszkolnego i form kształcenia oraz działań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka do aktualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
Wychowanie i pedagogika najczęściej skupiają się na dzieciach i młodzieży, rzadziej na rodzicach. Tymczasem życie rodziców jest często wypełnione licznymi problemami wychowawczymi, partnerskimi, finansowymi czy osobistymi, z którymi nie zawsze potrafią sobie poradzić. Ponieważ są dorośli, trudniej im prosić o pomoc. Trudniej ją także znaleźć. Dla takich rodziców, którzy potrzebują rozmowy lub rady albo czują się bezsilni, dobrym rozwiązaniem są grupy wsparcia. Spotkania, które pozwalają inaczej spojrzeć na przeżywane trudności, lepiej radzić sobie z emocjami, uświadomić sobie własne potrzeby i dokonywać zmian w atmosferze akceptacji. Dowiedz się, jak przebiega tworzenie grup wsparcia dla rodziców.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zasady współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Już jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1743). Sprawdzamy dokładnie, co wprowadza.
Czy organ prowadzący powierzający stanowisko wicedyrektora w poradni jednemu z pracowników pedagogicznych może to zrobić bez obniżenia mu obowiązkowego wymiaru godzin zajęć?
Nowy projekt MEN przewiduje nowelizację rozporządzenia regulującego działanie poradni psychologiczno-pedagogicznych.
W latach 2014–2016 blisko połowa szkół publicznych różnych typów (ponad 44 proc.) nie zatrudniała na odrębnym etacie ani pedagoga, ani psychologa. Tak wynika z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli.
Od nowego roku szkolnego nastąpią zmiany w wydawaniu orzeczeń i opinii. Sprawdź, co się zmieni!
Sprawdź, co może zrobić zespół orzekający w poradni psychologiczno-pedagogicznej w sytuacji gdy do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego nie dołączono zaświadczenia o stanie zdrowia dziecka.
W trakcie intensywnej chemioterapii jest każdego roku około 2000 dzieci, a około 6000 wymaga monitorowania po leczeniu. Rodziny tych dzieci powinny znaleźć pomoc i wsparcie, zaś jednym z miejsc, gdzie mogą szukać pomocy, jest poradnia psychologiczno-pedagogiczna.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.