Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych wskazują, że przed przystąpieniem do badania diagnostycznego trzeba uzyskać zgodę na uczestnictwo w tym badaniu – zarówno od rodziców, jak i od samego dziecka. Uzyskanie zgody nie zawsze jest łatwe – pojawiają się bowiem pytania: czy kilkulatek może świadomie zadecydować o poddaniu się badaniu? Czy dziecko może zostać poddane diagnozie mimo sprzeciwu jednego z rodziców? Jak postąpić gdy żadne z nich nie wyraża zgody na diagnozę? W artykule podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te oraz inne pytania dotyczące zgody na badanie diagnostyczne dziecka.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Gdy uczeń przejawia agresywne zachowania w szkole, należy udzielać mu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jeżeli będzie to konieczne, można go objąć obserwacją z poradni zachowania na terenie placówki. Powstaje jednak pytanie, czy wymagana jest zgoda rodziców ucznia na przeprowadzenie takiej obserwacji? Czy rodzice pozostałych uczniów, niekorzystających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, mogą sprzeciwić się obecności specjalisty? Dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby zorganizować działania na rzecz agresywnego dziecka w szkole.
Przeczytaj również:
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje opinie i orzeczenia na wniosek rodziców lub pełnoletnich uczniów. Nie oznacza to jednak, że treść tych dokumentach będzie zgodna z żądaniem. Zespół orzekający zawsze podejmuje autonomiczną decyzję. To oznacza, że poradnia nie zawsze wydaje orzeczenia zgodne z wnioskiem rodziców.
Szkoła jest zobowiązana do zorganizowania dla ucznia zindywidualizowanej ścieżki kształcenia, jeżeli rodzice lub pełnoletni uczeń dostarczy stosowną opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej. W przypadku ucznia uczęszczającego do przedszkola lub szkoły do wniosku dołącza się opinię o funkcjonowaniu ucznia wydaną przez nauczycieli i specjalistów. Czy poradnia może stwierdzić potrzebę objęcia ucznia zindywidualizowaną ścieżką kształcenia, jeżeli szkoła nie widzi takiej potrzeby?
Przepisy nie określają szczegółowo, jakie uchwały i zarządzenia powinny być podejmowane i wydawane przez dyrektora i radę pedagogiczną poradni psychologiczno-pedagogicznej. W tej kwestii należy uwzględniać kompetencje rady pedagogicznej i dyrektora oraz bieżące potrzeby placówki.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne pełnią szczególną rolę w systemie oświaty. Zapewniają wsparcie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Nadzór pedagogiczny prowadzony w poradni powinien w związku z tym być mechanizmem gwarantującym nie tylko efektywność działania placówki, ale jednocześnie wspierającym jakość i skuteczność procesu nauczania-uczenia się i wychowania, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji.
Z artykułu dowiesz się min.:
W artykule znajdziesz również przykładowy harmonogram działania dyrektora w związku z prowadzeniem nadzoru.
Pobierz również:
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna powinna przekazać dokumentację ucznia do innej poradni, jeżeli sama stała się niewłaściwa do udzielania pomocy dziecku. W praktyce zdarza się, że rodzice wysyłają maila z prośbą o przesłanie dokumentów do innej poradni i oczekują, że sprawa zostanie załatwiona bez zwłoki. Czy faktycznie tak będzie? Sprawdź, jakie wymogi powinny spełniać takie wnioski i czy konieczne jest korzystanie ze skrzynki ePUAP?
W przypadku gdy poradnia psychologiczno-pedagogiczna, w tym poradnia specjalistyczna, stała się niewłaściwa do udzielania pomocy dziecku, w szczególności w związku ze zmianą terenu działania poradni lub zmianą miejsca zamieszkania dziecka, dyrektor poradni, na wniosek rodziców dziecka, niezwłocznie przekazuje poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, właściwej do udzielania pomocy dziecku, indywidualną teczkę zawierającą dokumentację badań i czynności uzupełniających. Pobierz wzór wniosku o przekazanie dokumentacji do innej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Orzeczenia wydawane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną powinny być podpisane przez przewodniczącego zespołu. Co do zasady przewodniczącym jest dyrektor poradni. Trzeba jednak pamiętać, że może on upoważnić do tej czynności inną osobę. To oznacza, że orzeczenie bez podpisu dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej również jest ważne.
Prawo do skorzystania z 15 minut przerwy od pracy uzależniony jest od wymiaru czasu pracy osoby zatrudnionej. W przypadku nauczycieli zatrudnionych w szkole taka przerwa może przypadać np. w czasie tzw. długiej przerwy między lekcjami lub okienka. Jak natomiast ustalić przerwę od pracy nauczyciela zatrudnionego w poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Statut poradni psychologiczno-pedagogicznej uchwala się na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 206 r. Prawo oświatowe. Warto pamiętać, że projekt statutu opracowuje rada pedagogiczna, ponieważ w poradni nie tworzy się rady placówki. A co z opiniowaniem? Czy konieczne jest zwrócenie się do związków zawodowych? Poznaj zasady uchwalania statutu poradni.
Obowiązujące od 7 kwietnia 2023 r. przepisy dotyczące pracy zdalnej mają zastosowanie także do osób zatrudnionych w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor poradni może zgodzić się na częściowe wykonywanie pracy zdalnie także w przypadku nauczycieli. Sprawdź, w jakim przypadku możliwa jest zdalna lub hybrydowa praca nauczyciela zatrudnionego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Zgodnie z art. 11a ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, wystawia nauczycielowi legitymację służbową. Ponieważ w przepisie jest mowa o dyrektorze szkoły, pojawia się pytanie czy legitymacja służbowa nauczyciela powinna być wydawana także nauczycielom zatrudnionym w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dyrektor poradni jest zobowiązany do wydawania legitymacji.
Rodzice często zgłaszają się poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o udostępnienie dokumentacji wytworzonej przed wydaniem opinii lub orzeczenia. Czy poradnia powinna udostępniać im dokumenty sporządzane w toku diagnozy? Dowiedz się, jak przygotować dokumentację gromadzoną w poradni, aby możliwe było udostępnienie jej rodzicom.
Karta Nauczyciela wskazuje, że z nauczycielami nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy o pracę lub mianowania. W określonych przypadkach, w szkole niepublicznej prowadzenie zajęć można powierzyć także na innej podstawie niż umowa o pracę. Czy przepisy dotyczące nawiązywania stosunku pracy mają zastosowanie również do poradni psychologiczno-pedagogicznych? Sprawdź, czy dopuszczalne jest zawarcie umowy zlecenia z nauczycielem w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.