poradnia psychologiczno-pedagogiczna

Nadzór pedagogiczny w poradni psychologiczno-pedagogicznej – plan nadzoru, realizacja, sprawozdanie dyrektora

Nadzór pedagogiczny w poradni psychologiczno-pedagogicznej – plan nadzoru, realizacja, sprawozdanie dyrektora

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne pełnią szczególną rolę w systemie oświaty. Zapewniają wsparcie dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Nadzór pedagogiczny prowadzony w poradni powinien w związku z tym być mechanizmem gwarantującym nie tylko efektywność działania placówki, ale jednocześnie wspierającym jakość i skuteczność procesu nauczania-uczenia się i wychowania, z uwzględnieniem potrzeb wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces edukacji. 

Nadzór pedagogiczny może pomóc w identyfikacji problemów w środowisku, w którym funkcjonuje poradnia, ułatwić dyrektorowi i specjalistom skuteczne ich rozwiązywania i pomóc w poszukiwaniu nowych strategii działania odpowiednio do rozpoznanych potrzeb. Ponadto może również przyczynić się do poprawy klimatu i kultury organizacyjnej poradni opartej na wspólnych wartościach, promowaniu współpracy i otwartej komunikacji oraz tworzeniu środowiska sprzyjającego rozwojowi osób i instytucji. Dlatego też nadzór pedagogiczny nie może być postrzegany jako izolowane działanie dyrektora, ale powinien być procesem porządkującym i koordynującym przebieg realizacji wszystkich zadań poradni w różnych obszarach i kontekstach jej działania.
Brak zgody na badanie diagnostyczne w poradni

(Nie)zgoda na badanie diagnostyczne w poradni. Jakie kroki może podjąć psycholog

Standardy dla psychologów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych wskazują, że przed przystąpieniem do badania diagnostycznego trzeba uzyskać zgodę na uczestnictwo w tym badaniu – zarówno od rodziców, jak i od samego dziecka. Uzyskanie zgody nie zawsze jest łatwe – pojawiają się bowiem pytania: czy kilkulatek może świadomie zadecydować o poddaniu się badaniu? Czy dziecko może zostać poddane diagnozie mimo sprzeciwu jednego z rodziców? Jak postąpić gdy żadne z nich nie wyraża zgody na diagnozę? W artykule podjęto próbę udzielenia odpowiedzi na te oraz inne pytania dotyczące zgody na badanie diagnostyczne dziecka.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:    Diagnoza w edukacji. Znaczenie i zakres procesu diagnostycznego    Do webinaru dołączono materiały specjalne:  
  • Sygnały pogorszenia kondycji psychicznej ucznia – lista obserwacyjna dla nauczyciela 
  • Konsultacja z rodzicami o stanie emocjonalnym ucznia. Przewodnik dobrych praktyk 
  • Mapa mocnych stron dziecka – karta dla rodzica przed konsultacją 
  • Przykładowe wiadomości do rodziców – zaproszenia na konsultacje i rozmowy 
  • Broszura. Znaczenie i zakres procesu diagnozowania uczniów 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Czy dziecko musi wyrazić zgodę na poddanie się badaniom diagnostycznym w poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Co zrobić, gdy rodzice lub jedno z rodziców nie wyraża zgody na badanie diagnostyczne w poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Czy zgodę na badanie powinno wyrazić oboje rodziców? 
  • Jak postępować w przypadku konfliktu między rodzicami?
Sprawdź inne serwisy