Obowiązujące od 7 kwietnia 2023 r. przepisy dotyczące pracy zdalnej mają zastosowanie także do osób zatrudnionych w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Dyrektor poradni może zgodzić się na częściowe wykonywanie pracy zdalnie także w przypadku nauczycieli. Sprawdź, w jakim przypadku możliwa jest zdalna lub hybrydowa praca nauczyciela zatrudnionego w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zgodnie z art. 11a ustawy z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, wystawia nauczycielowi legitymację służbową. Ponieważ w przepisie jest mowa o dyrektorze szkoły, pojawia się pytanie czy legitymacja służbowa nauczyciela powinna być wydawana także nauczycielom zatrudnionym w poradni psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dyrektor poradni jest zobowiązany do wydawania legitymacji.
Rodzice często zgłaszają się poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o udostępnienie dokumentacji wytworzonej przed wydaniem opinii lub orzeczenia. Czy poradnia powinna udostępniać im dokumenty sporządzane w toku diagnozy? Dowiedz się, jak przygotować dokumentację gromadzoną w poradni, aby możliwe było udostępnienie jej rodzicom.
Karta Nauczyciela wskazuje, że z nauczycielami nawiązuje się stosunek pracy na podstawie umowy o pracę lub mianowania. W określonych przypadkach, w szkole niepublicznej prowadzenie zajęć można powierzyć także na innej podstawie niż umowa o pracę. Czy przepisy dotyczące nawiązywania stosunku pracy mają zastosowanie również do poradni psychologiczno-pedagogicznych? Sprawdź, czy dopuszczalne jest zawarcie umowy zlecenia z nauczycielem w poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Przydzielanie godzin ponadwymiarowych pozwala na zaspokojenie potrzeb dzieci i uczniów w razie braków kadrowych. Najczęściej godziny te przydzielane są nauczycielom wychowania przedszkolnego oraz nauczycieli przedmiotów. A co w przypadku poradni psychologiczno-pedagogicznej? Sprawdź, czy dyrektor może przydzielać godziny ponadwymiarowe dla nauczyciela w poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Przepisy prawa oświatowego nie wskazują, po jakim czasie od zgłoszenia się do poradni psychologiczno-pedagogicznej należy przeprowadzić diagnozę pedagogiczną. Często czas oczekiwania w poradni psychologiczno-pedagogicznej wynosi kilka miesięcy. Termin wizyty zależy od możliwości organizacyjnych poradni. Co zatem zrobić, jeżeli rodzic w pierwszym kontakcie z poradnią składa wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia? O ile można maksymalnie wydłużyć termin na wydanie opinii lub orzeczenia, gdy dziecko zostaje zgłoszone do poradni bez uprzedniego przeprowadzenia jakichkolwiek badań?
Uczniem szkoły specjalnej może być wyłącznie osoba posiadająca orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Orzeczenia takie wydają publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne. Sprawdź, czy można przyjąć ucznia do szkoły specjalnej ponadpodstawowej na podstawie orzeczenia wydanego przez niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Przeczytaj również:
Poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydaje jeden oryginał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy szkoła może pobrać go od rodziców? Niektórzy rodzice uważają, że oryginał orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest dla nich, a szkoła powinna sporządzić dla siebie kopię. Sprawdź, czy szkoła ma prawo pobrać od rodziców oryginał orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne powinny wydawać orzeczenia i opinie w terminie do dnia od dnia złożenia wniosku. Sprawdzamy, czy termin ten dotyczy przygotowania dokumentu do wydania czy doręczenia do wnioskodawcy. Wyjaśniamy również, jakie kroki podjąć, gdy wnioskodawca nie zgłosi się osobiście w celu odebrania opinii lub orzeczenia.
Z artykułu dowiesz się:
W celu przeprowadzenia diagnozy ucznia specjalista z poradni psychologiczno-pedagogicznej może przeprowadzić obserwację w szkole. W takim przypadku nie jest wymagana zgoda rodziców pozostałych uczniów na obecność specjalisty. A co z nauczycielem prowadzącym lekcję? Czy musi zgodzić się na to, aby psycholog z poradni obserwował prowadzone przez niego zajęcia?
Opinie i orzeczenia wydawane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne najczęściej są wydawane dzieciom i młodzieży. Nie ma jednak przeszkód, aby opinię bądź orzeczenie wydać starszemu, w tym także pełnoletnich uczniów. Co ważne, pełnoletni uczeń może sam wystąpić o wydanie opinii lub orzeczenia. A co, jeżeli wniosek złoży rodzic pełnoletniego ucznia?
Zdolny, ale leniwy. Nie potrafi się skoncentrować na zadaniu, gdyby tylko chciał, to by mógł. Musi się podciągnąć. Takie i inne opinie krążą na linii nauczyciel – rodzic, gdy pojawiają się trudności w nauce. Nie wszyscy uczniowie jednak wymagają jedynie "podciągnięcia się w nauce”. Niektórzy borykają się z ograniczeniami natury poznawczej, które najpierw trzeba zbadać i wykryć. Jak rozmawiać o tym z rodzicami? W artykule wyjaśniamy, jak przekonać rodziców do tego, by udali się z dzieckiem do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Zwracamy uwagę na konieczność wyjaśnienia, jak wygląda wizyta w poradni i jak należy przygotować do niej dziecko.
Na portalu Rządowego Centrum Legislacyjnego opublikowano projekt rozporządzenia MEiN zmieniającego rozporządzenie w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Sprawdź, na czym mają polegać zmiany.
Publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna udziela pomocy wszystkim uczniom. Oznacza to, że nie może odmówić wsparcia dla dziecka z niepublicznego przedszkola czy szkoły. Sprawdź, czy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może odmówić pomocy. Dowiedz się również, jakie obowiązki spoczywają na przedszkolu w przypadku odmowy udzielania pomocy.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.