W przypadku gdy z wniosków dotyczących działań związanych z udzielaniem dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkola wynika, że następuje poprawa funkcjonowania dziecka, dyrektor za zgodą rodziców występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka. Pobierz wzór wniosku o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu dziecka w przedszkolu.
Przepisy nie definiują, jak należy rozumieć pojęcia, które mogą być zamieszczone w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego. Najwięcej trudności dostarczają „warunki i formy wsparcia umożliwiające realizację indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia" oraz „cele rozwojowe i terapeutyczne", a także „działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia i wzmacniania jego uczestnictwa w życiu szkoły" . Proponowane w artykule zapisy wynikają z dotychczasowych praktycznych doświadczeń uwzględniających wymagania formalne, podstawy teoretyczne oraz kierunki zmian w podejściu do edukacji uczniów z niepełnosprawnością. Sprawdź, jak odczytywać zalecenia w orzeczeniu wydanym przez poradnię.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przewodniczący zespołu działającego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, w celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej ucznia może zwrócić się do dyrektora szkoły z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, prowadzących zajęcia tym uczniem. O wydanie takiej opinii do dyrektora może zwrócić się również rodzic ucznia. Sprawdź, w jakim terminie szkoła powinna przygotować i wydać opinię.
Z nowego rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. wynika, że o sposobie realizacji i dokumentowania działań w związku z obecną sytuacją powinien zdecydować dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jakie zasady można wprowadzić? Wykonanie których zadać powinni rejestrować nauczyciele zatrudnieni w poradni psychologiczno-pedagogicznej? Poznaj odpowiedzi eksperta.
Nauczycielowi stażyście i kontraktowemu odbywającemu staż na kolejny stopień awansu zawodowego dyrektor placówki przydziela opiekuna stażu. Dotyczy to także nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Jednak funkcji opiekuna nie można przydzielić każdemu, w szczególności zaś tylko wyjątkowo dyrektor może przydzielić ją sobie.
Szkoła lub przedszkole może zwrócić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej z wnioskiem o udział zatrudnionego w niej nauczyciela w posiedzeniu zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pobierz wzór wniosku.
Przepisy dotyczące zachowania ważności orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania i orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, pozostają nadal aktualne (art. 312 ust. 1 i 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe). Przedstawiamy szczegółowe przepisy.
Przeczytaj artykuł:
Świadczenia kompensacyjne mają charakter wyjątkowy i ustawodawca mógł ograniczyć kategorię podmiotów uprawnionych przez wskazanie dodatkowego kryterium – przeczytamy w wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 26 czerwca 2018 r.
Sprawdź, w jaki sposób należy potwierdzić zgodność z oryginałem kopii dokumentu – w tym orzeczenia – wydanego przez poradnię.
„Standardy diagnozy psychologicznej w edukacji” adresowane są do psychologów prowadzących diagnozę dzieci i młodzieży w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych poradniach specjalistycznych.
Sprawdź, co może zrobić szkoła w przypadku ucznia sprawiającego duże problemy wychowawcze i stanowiącego zagrożenie bezpieczeństwa dla innych dzieci. Jakie działania należy podjąć? Czy włączona do pomocy poradnia psychologiczno-pedagogiczna może udzielić wsparcia?
Sprawdź, czy orzeczenie wydane przez poradnię do końca II etapu edukacyjnego automatycznie zyskuje ważność do końca szkoły podstawowej.
Pracownicy poradni zapraszani są do szkół w roli ekspertów do prowadzenia warsztatów dla rodziców. Jak się do nich odpowiednio przygotować? Jak zainteresować uczestników i nawiązać z nimi kontakt? Jak sprawić, aby zajęcia stały się częścią procesu wspierania szkoły w pedagogizacji rodziców?
Zakres nowych zadań poradni w związku z wydawaniem opinii i orzeczeń wynika z zamiaru uwzględnienia jak najpełniejszej realizacji potrzeb dziecka lub ucznia, a także zapewnienia możliwości dostosowania form wychowania przedszkolnego i form kształcenia oraz działań w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka do aktualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży.
W nowych przepisach określono wzory orzeczeń i opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczeń o braku potrzeby i odmowie uchylenia danego orzeczenia. Poza tym dodano możliwość wydania nowego orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w razie: zmiany okoliczności stanowiących podstawę wydania poprzedniego orzeczenia, potrzeby zmiany zaleceń wskazanych w poprzednim orzeczeniu, potrzeby zmiany okresu, na jaki zostało wydane poprzednie orzeczenie.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.