pierwsza pomoc

Dlaczego należy znać zasady udzielania pierwszej pomocy? Scenariusz zajęć dla uczniów klas VI-VIII szkoły podstawowej

Pierwsza pomoc to jedna z umiejętności, którą powinien opanować każdy. Właściwe przygotowanie uczniów do udzielania pierwszej pomocy nie tylko zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa, ale także rozwija poczucie odpowiedzialności za innych. Umiejętności te mogą życie, ale również budować w uczniach postawę troski o dobro wspólne i wzmacniać więzi. W trakcie zajęć przeprowadzonych z wykorzystaniem proponowanego scenariusza zajęć młodzi ludzie poznają zasady udzielania pierwszej pomocy, takie jak ocenianie sytuacji, reagowanie na wypadki oraz współpraca ze służbami ratunkowymi. Wprowadzenie do tematu pomoże uczniom zrozumieć, jak wielkie znaczenie ma zasad udzielania pierwszej pomocy.

Grupa docelowa uczniowie klas VI-VIII szkoły podstawowej
Cele główne
  • uświadomienie uczniom znaczenia znajomości zasad udzielania pierwszej pomocy
  • wyjaśnienie pojęć: pierwsza pomoc, łańcuch ratunkowy, czynności doraźne
  • praktyczne zapoznanie uczniów z podstawowymi zasadami pierwszej pomocy
  • kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych
Cele szczegółowe uczniowie:
  • dowiedzą się, czym jest pierwsza pomoc i dlaczego jej udzielanie jest ważne
  • poznają podstawowe czynności, które należy podjąć na miejscu wypadku
  • zrozumieją, jakie zagrożenia mogą wynikać z nieodpowiedniego udzielania pomocy
Metody pracy
  • pogadanka
  • praca w grupach
  • ćwiczenia praktyczne
Potrzebne materiały
Czas trwania 2x 45 minut
Plansza 112 min

Do kogo po pomoc? Trenujemy numer alarmowy 112

Zajęcia trenujące wzywanie pierwszej pomocy realizują zadanie 7 przedszkola: „Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym”. Zadanie to wydaje się być kluczem przedszkolnego wychowania od najmłodszej grupy, a jego pogłębienie o wypadki buduje pewność siebie w nieprzewidzianych sytuacjach i umiejętność przewidywania konsekwencji różnych zachowań.

Uczestnicy starsze dzieci przedszkolne (5-latki)
Cele ogólne
  • rozpoznawanie sytuacji, w których potrzebna jest pomoc
  • zapoznanie i utrwalanie numeru alarmowego
Cele szczegółowe
  • rozróżnianie sytuacji, w których dziecko może poradzić sobie samo lub potrzebuje pomocy nauczyciela/kolegi oraz sytuacji, w których konieczne jest wezwanie pogotowia, policji lub straży pożarnej
  • utrwalenie numeru 112
  • przewidywanie działań służb
  • trening wzywania pierwszej pomocy
Czas trwania 45 minut
Potrzebne materiały
  • fotografie lub ilustracje pokazujące różne niebezpieczne dla zdrowia i życia sytuacje (patrz: załącznik Widzę i reaguję)
  • fotografie: strażaka, policjanta, ratownika/lekarza
  • plansza lub plakat z numerem 112 (patrz: załącznik)
  • 3 opaski na głowę z wizerunkami strażaka, policjanta i ratownika
  • 6 4-elementowych  historyjek obrazkowych przedstawiających sytuacje z udziałem służb
  • telefon komórkowy
Liczba uczestników 25 osób
Sprawdź inne serwisy