Aktualnie brak jest regulacji, jakie zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, realizowane są przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz nauczycieli-specjalistów. Zmieni to rozporządzenie, które wchodzi w życie od września.
Wyjdźcie ze szkoły, idźcie do parku lub lasu – na całym świecie czekają na odkrycie przez Twoich uczniów małe skrytki. Są w nich drobne upominki na wymianę i dziennik odwiedzin. Do niego wpisują się kolejni znalazcy, zanim odkryją kolejną niespodziankę.
Ostatni tydzień przed wakacjami jest czasem „pomiędzy” – pomiędzy już wystawionymi ocenami a nadchodzącymi wakacjami. Wszystko jest przesądzone, więc uczniowie nie chcą się uczyć. Nauczyciele jednak nadal prowadzą lekcje, bo zajęcia muszą się odbywać. Co można zaproponować klasom w tych dniach, aby był to czas wykorzystany efektywnie, a jednocześnie ciekawy dla wszystkich?
Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu zaprasza na Konferencję odbywającą się pod hasłem „Pedagog w nowej rzeczywistości szkolnej”. W tym roku szczególny nacisk położony będzie na realizację, ewaluację programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły oraz zdrowie psychiczne uczniów.
W przypadku włączenia gimnazjum do szkoły podstawowej w szkole może znaleźć się dwóch pedagogów. Sprawdź, czy dyrektor może zmienić stanowisko jednego z tych pedagogów i przydzielić mu inne zajęcia bez zgody nauczyciela.
Jesteś pedagogiem, psychologiem lub innym specjalistą, a dyrektor chce przydzielić Ci godziny przedmiotu? Sprawdź, w jaki sposób zostanie obliczone Twoje pensum.
Perspektywa egzaminów jest stresująca. Czasem tak bardzo, że uczniowie nie są w stanie poradzić sobie z odczuwanym napięciem. Podczas warsztatu mają możliwość oswoić stres egzaminacyjny i poznać techniki jego obniżania.
Scenariusz zajęć dla uczniów, którzy wkrótce mają przystąpić do egzaminów. Przedstawione w nim techniki efektywnego zarządzania własnym czasem pomagają obniżyć poziom lęku i zredukować stres egzaminacyjny.
Okres przedegzaminacyjny to czas intensywny: pełen nauki, emocji, nadziei i obaw. Dla młodzieży tym bardziej stresujący, że często muszą sprostać oczekiwaniom rodziców i nauczycieli. Poniższy tekst przedstawia postawy uczniów i dorosłych wobec egzaminów. Zawiera wskazówki dla wychowawców i specjalistów szkolnych, które pomogą im owe postawy diagnozować, a także wspierać podopiecznych emocjonalnie i wychowawczo.
Pedagog szkolny, tak jak każdy inny pracownik, ma prawo do 15-minutowej w przerwy w pracy, pod warunkiem, że jego dobowy wymiar czasu pracy wynosi 6 godzin. Przerwa ta jest wliczana do czasu pracy.
Surdopedagog jest zatrudniany w szkole na stanowisku tzw. nauczyciela wspomagającego. W związku z tym jego pensum w okresie do 31 sierpnia 2018 r. określała uchwała organu prowadzącego. Natomiast od 1 września 2018 r. jest to stałe pensum 20-godzinne.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Ocenianie wyników i postępowania uczniów przez nauczyciela, jak i samo ustosunkowanie do nich, może być uwikłane w psychologiczny mechanizm samospełniającej się przepowiedni. Rozpoznanie tego mechanizmu umożliwia nie tylko rzetelniejsze ocenianie, lecz także zapobiega wyrabianiu w uczniach przekonań na swój temat, które mogą prowadzić do długofalowych negatywnych konsekwencji. Dowiedz się, na czym polega samospełniająca się przepowiednia i czy rzeczywiście ma tak duży wpływ na rozwój uczniów.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą musiały ściślej współpracować z placówkami oświatowymi. Do końca marca przedstawiciele poradni wspólnie z pracownikami MEN muszą ustalić sześć modeli współpracy z placówkami oświatowymi. Te rozwiązania znajdą się później w projektowanej ustawie.
Zachowanie rodzica, nawet jeżeli czasem wydaje się nie na miejscu, wynika zazwyczaj z troski o dziecko. Gdy do tej opiekuńczości dołączą się zwykłe codzienne problemy, jak chociażby stresujący dzień w pracy, często agresywna czy roszczeniowa forma zasłania zupełnie niewinną treść. To oczywiście nie usprawiedliwia napastliwości, ale warto pamiętać, że czasami mamy do czynienia ze zwykłymi nieporozumieniami.
Aby komunikowanie się było efektywne, potrzebujemy mieć świadomość, jakim zakłóceniom podlega, zidentyfikować je, aby pokierować procesem komunikowania się. Tego można nauczyć! Scenariusz zawiera szereg ćwiczeń pozwalających młodym ludziom aktywnie i w przystępny sposób kształcić te umiejętności. Przeprowadzany jest w oparciu o powiązany merytorycznie artykuł, dzięki czemu prowadzący otrzymuje pakiet praktycznych materiałów z obszaru komunikowania się.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.