Przepisy prawa oświatowego nie wskazują odrębnie, jakie kwalifikacje powinien posiadać wychowawca klasy. W ustawie Prawo oświatowe wskazuje się jedynie, że oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca, bez bliższego określenia wymaganych kwalifikacji. Czy zatem można przyjąć, że wychowawca klasy integracyjnej musi mieć kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej? Sprawdź, co przepisy oświatowe mówią o kwalifikacjach nauczycieli pracujących w oddziałach integracyjnych w szkołach ogólnodostępnych.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy stanowią, że liczba uczniów w oddziale szkoły integracyjnej i oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej wynosi nie więcej niż 20, w tym nie więcej niż 5 uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność. Prawodawca przewidział jednak możliwość doręczenia kolejnego orzeczenia w trakcie roku szkolnego.
Zgodnie z przepisami w oddziale integracyjnym zajęcia są prowadzone wspólnie z nauczycielem współorganizującym kształcenie integracyjne. Żadne regulacje nie mówią, że musi być to jedna osoba. Czy to oznacza, że do jednego oddziału integracyjnego można przydzielić dwóch różnych nauczycieli wspomagających dla uczniøw posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
Ideą tworzenia oddziałów integracyjnych jest umożliwienie uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego naukę i wychowanie razem z pozostałymi uczniami. Nie ma więc możliwości utworzenia oddziału integracyjnego wyłącznie dla uczniów z orzeczeniem.
Przekształcenie oddziału ogólnodostępnego w integracyjny w trakcie trwania roku szkolnego jest możliwe, ale w praktyce może okazać się niemożliwe. Sprawdź, jakie warunki muszą być spełnione, aby utworzyć w szkole ogólnodostępnej oddział integracyjny w wyniku przekształcenia oddziału ogólnodostępnego.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie może ona przekroczyć 20 osób i nie ma regulacji pozwalających na jej zwiększenie. Możliwe jest jedynie zwiększenie liczby uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Odnosi się to jednak do sytuacji doręczenia orzeczenia przez ucznia już uczęszczającego do danego oddziału. Sprawdź szczegóły, porada dotyczy liczby dzieci w oddziale przedszkola oraz w liczby uczniów w oddziale szkoły.
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów w oddziale integracyjnym. Nie wskazują jednak ich minimalnej liczby. Czy to oznacza, że oddział integracyjny może istnieć nawet wtedy, gdy uczęszcza do niego tylko jeden uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Sprawdź, jaka jest minimalna liczna uczniów z niepełnosprawnością w oddziale integracyjnym w szkole ogólnodostępnej i przedszkolu z oddziałami integracyjnymi?
Zasadą jest, że zajęcia w klasie I–III prowadzi jeden wychowawca, ale ten wymóg nie dotyczy nauczycieli wspomagających. Oznacza to, że w klasie integracyjnej może pracować zamiennie dwóch nauczycieli wspomagających – jeśli istnieje taka potrzeba w danej szkole.
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole ogólnodostępnej uczestniczą w zajęciach z klasą, ale realizują kształcenie na podstawie odrębnej podstawy programowej. Czy to oznacza, że należy prowadzić dla nich odrębny dziennik? Kto odpowiada za jego wypełnianie?
Nauczyciel, który pracuje z „trudną” klasą integracyjną, powinien mieć zapewnioną pomoc nauczyciela wspomagającego. Jeżeli nauczyciel ten jest długotrwale nieobecny, trzeba zapewnić wsparcie innego specjalisty wyznaczonego przez dyrektora szkoły. Czy dopuszczalna jest sytuacja, w której klasa integracyjna funkcjonuje bez nauczyciela współorganizującego kształcenie?
Przeczytaj również:
Przepisy dopuszczają łączenie klas, jednak określają w jakich okolicznościach i na jakich zasadach jest to możliwe. Sprawdź, czy organizacja nauczania w klasach łączonych jest możliwe w przypadku, gdy jedną z tych klas jest klasa integracyjna.
Integracja w szkołach nadal bywa tematem kontrowersyjnym – zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Mimo wielu zwolenników, wielu korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja w różnorodnej grupie, nadal wyrażenie ,,klasa integracyjna” budzi emocje. Zdarza się nawet, że rodzice zgłaszają się z dzieckiem na konsultację do psychologa z pytaniem, czy to dobre rozwiązanie? O czym musi wiedzieć wychowawca klasy integracyjnej?
Uczeń ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej ze względu na mózgowe porażenie dziecięce. Uczy się w klasie integracyjnej, w której jest nauczyciel wspomagający. Dziecko w szkole nie stosuje się do ustalonych norm, kontraktów, przeszkadza w lekcjach. Sprawdź, czy istnieje podstawa prawna do zatrudnienia w takim przypadku asystenta.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.