Integracja w szkołach nadal bywa tematem kontrowersyjnym – zarówno dla rodziców, jak i nauczycieli. Mimo wielu zwolenników, wielu korzyści, jakie niesie ze sobą edukacja w różnorodnej grupie, nadal wyrażenie ,,klasa integracyjna” budzi emocje. Zdarza się nawet, że rodzice zgłaszają się z dzieckiem na konsultację do psychologa z pytaniem, czy to dobre rozwiązanie? O czym musi wiedzieć wychowawca klasy integracyjnej?
Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym w szkole ogólnodostępnej uczestniczą w zajęciach z klasą, ale realizują kształcenie na podstawie odrębnej podstawy programowej. Czy to oznacza, że należy prowadzić dla nich odrębny dziennik? Kto odpowiada za jego wypełnianie?
Uczeń ma orzeczenie o niepełnosprawności ruchowej ze względu na mózgowe porażenie dziecięce. Uczy się w klasie integracyjnej, w której jest nauczyciel wspomagający. Dziecko w szkole nie stosuje się do ustalonych norm, kontraktów, przeszkadza w lekcjach. Sprawdź, czy istnieje podstawa prawna do zatrudnienia w takim przypadku asystenta.
Nauczyciel, który pracuje z „trudną” klasą integracyjną, powinien mieć zapewnioną pomoc nauczyciela wspomagającego, a gdy ten jest długotrwale nieobecny – innego specjalisty wyznaczonego przez dyrektora szkoły.
Zasadą jest, że zajęcia w klasie I–III prowadzi jeden wychowawca, ale ten wymóg nie dotyczy nauczycieli wspomagających. Oznacza to, że w klasie integracyjnej może pracować zamiennie dwóch nauczycieli wspomagających – jeśli istnieje taka potrzeba w danej szkole.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.