Zróżnicowany wygląd dopalaczy sprawia, że trudno je identyfikować. Bo kto podejrzewa, że sole kąpielowe lub środki do pielęgnacji roślin ukrywają psychoaktywne syntetyki? Zresztą zarówno wygląd, jak i skład dopalaczy ciągle się zmieniają. Często zapominamy, że w zasięgu uczniów są substancje nie mniej groźne w działaniu niż klasyczne narkotyki. Substancje te, choć nie zostały wymienione w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, zażywane w nieodpowiedni sposób lub w nadmiarze są równie groźne dla zdrowia i życia. Niniejsza publikacja jest dedykowana nauczycielom, wychowawcom i specjalistom pracującym z uczniami szkoły podstawowej. Materiały można wykorzystać podczas opracowywania programu wychowawczo-profilaktycznego oraz planów prac: wychowawcy, psychologa, pedagoga szkolnego. Przeczytasz w niej, czym są dopalacze, jak je rozpoznać, jak postępować wobec tych, którzy je zażywają oraz jak przeciwdziałać temu problemowi.
Młodzież coraz częściej sięga po dopalacze nie zdając sobie sprawy z niebezpiecznych skutków ubocznych ich zażywania. Ten warsztat pomaga inaczej spojrzeć na te substancje i skierować uwagę na konstruktywne sposoby zaspokajania potrzeb.
Czy dopalacze to moda czy też realne zagrożenie? Dowiedz się, czym naprawdę są i jak postępować wobec tych, którzy im ulegli. Przedstawiamy ważne czynniki chroniące przed zażywaniem dopalaczy.
Przedstawiamy spotkanie informacyjne dla rodziców nastoletnich uczniów. Dowiedz się, jak rozmawiać z nimi o dopalaczach profesjonalnie i bez wzbudzania strachu.
26 stycznia 2018 r. weszła w życie zmiana rozporządzenia MEN z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii. Sprawdź, co to oznacza dla działalności profilaktycznej szkoły i do kiedy należy uzupełnić diagnozę w zakresie zagrożeń oraz program wychowawczo-profilaktyczny.
Policja ma prawo żądać od nauczycieli niezbędnej pomocy i wsparcia w zakresie obowiązujących przepisów prawa, np. udostępnienia danych o osobie podejrzanej. Sprawdź, które działania funkcjonariusza są dozwolone, a kiedy przekracza on swoje kompetencje.
Aby sprawnie rozwiązywać problemy, pracownicy szkoły wyznaczeni do współpracy z policją oraz dzielnicowi powinni wspólnie ustalić wzajemnie zasady kontaktu. Aby nikt nie przekroczył swoich kompetencji, wszyscy w szkole powinni znać swoje obowiązki i uprawnienia. Poznaj zasady skutecznej współpracy z policją oraz w jakich sytuacjach warto korzystać z jej pomocy.
W Polsce wzrasta liczba przypadków zatruć i śmierci z powodu użycia opioidów, zawartych w nowych narkotykach tzw. dopalaczach.
29 listopada w Ostrołęce odbyła się konferencja na temat bezpieczeństwa w szkole, w której wzięła udział Minister Anna Zalewska. Organizatorem konferencji było Mazowieckie Kuratorium Oświaty oraz Komenda Wojewódzka Policji z siedzibą w Radomiu.
Jeśli uczeń jest nietrzeźwy lub zachodzi podejrzenie, że jest pod wpływem środków odurzających, musi zostać powiadomiony dyrektor szkoły oraz rodzice. Nie zawsze jednak wiadomo, kiedy należy poinformować policję.
Wykorzystaj film podczas zajęć z uczniami. Toksykolog w przystępny sposób omawia, jakie zagrożenia niesie ze sobą korzystanie z substancji odurzających, które w większości nie są zbadane i nie wiadomo do końca, co zawierają. Film pokazuje także, w jaki sposób można paść ofiarą za pomocą tzw. pigułki gwałtu.
W projekcie rozporządzenia zmieniającego dotychczasowe rozporządzenie zwrócono uwagę na zagrożenia związane z dopalaczami. W związku z tym uzupełnienia będzie wymagać program wychowawczo-profilaktyczny w szkole.
Rzecznik Praw Dziecka ponownie wystąpił do Ministra Zdrowia o podjęcie działań zmierzających do ochrony małoletnich przed niebezpiecznymi substancjami psychoaktywnymi.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.