wykluczenie społeczne

Praca z uczniem zagrożonym wykluczeniem społecznym

Praca z uczniem zagrożonym wykluczeniem społecznym

Wykluczenie społeczne stanowi poważne zagrożenie dla dzieci i młodzieży. Obejmuje ono wiele aspektów, takich jak brak dostępu do edukacji, ubóstwo, niskie kwalifikacje zawodowe i marginalizacja społeczna. Z powodu takiego wykluczenia młodzi ludzie często mają utrudniony start w życiu, co może prowadzić do dalszych problemów, takich jak bezrobocie, uzależnienia, przestępczość i depresja. W artykule tym omówimy główne przyczyny wykluczenia społecznego wśród dzieci i młodzieży oraz działania nauczycieli w zakresie przeciwdziałania zagrożeniu wykluczeniem.

Powszechnie, błędnie uznaje się, że wykluczenie społeczne to zjawisko nierozerwalnie związane z trudną sytuacją materialną rodziny. Tymczasem może być ono uwarunkowane wieloma czynnikami i dotyczyć różnych obszarów życia społecznego osób, rodzin i grup społecznych. Zagrożenie wykluczeniem pojawia się w sytuacji, gdy osoba nie może uczestniczyć lub zostaje pozbawiona możliwości aktywnego udziału w życiu społeczno-ekonomicznym, politycznym, kulturalnym grupy. Badania i obserwacje życia społecznego wskazują, iż zjawisko wykluczenia społecznego dotyczy coraz większej liczby dzieci i młodzieży, które nie mają możliwości właściwego funkcjonowania i edukacji w grupach rówieśniczych, nie osiągają sukcesów adekwatnych do potencjału rozwojowego, co w dalszej perspektywie może prowadzić do deprywacji potrzeb i narastania problemów. Uczniowie ci w konsekwencji „wypadają” z systemu edukacji, co uniemożliwia im odpowiednie przygotowanie do pełnionych w przyszłości ról społecznych, utrudnia podejmowanie satysfakcjonującej i społecznie akceptowanej drogi życiowej. Wykluczenie uniemożliwia pełne uczestnictwo w życiu społecznym z racji biedy, braku podstawowych kompetencji i niskich szans edukacyjnych lub w wyniku dyskryminacji. Wykluczenie społeczne to proces, który może rozpocząć się w szkole. Dlatego też ważnym zadaniem nauczycieli i specjalistów jest dogłębna znajomość środowiska uczniów, rozpoznanie ich sytuacji rodzinnej oraz dobra diagnoza ich możliwości rozwojowych i edukacyjnych. Ważną funkcją szkoły jest zapobieganie wykluczeniu i marginalizowaniu uczniów w różnych obszarach życia szkolnego.

Kryzys w klasie – jak radzić sobie ze zjawiskiem wykluczenia?

Co oznacza termin tolerancja? Scenariusz zajęć w szkole podstawowej

Tolerancja często wydaje się pojęciem oczywistym, ale w codziennych szkolnych relacjach dzieci dopiero zaczynają ją rozumieć i przeżywać. Uczniowie młodszych klas obserwują różnice między rówieśnikami: w wyglądzie, zachowaniu, możliwościach czy upodobaniach, lecz nie zawsze potrafią je akceptować. Zdarza się, że niechcący reagują śmiechem, komentarzem lub odrzuceniem, bo nie wiedzą jeszcze, czym właściwie jest tolerancja i jak ją okazywać.  Skorzystanie ze scenariusza lekcji ma wesprzeć nauczyciela w wyjaśnieniu dzieciom, że tolerancja to nie tylko „bycie miłym”, ale umiejętność dostrzegania różnic, szacunku dla innych oraz reagowania, gdy ktoś jest traktowany niesprawiedliwie. Podczas lekcji uczniowie wysłuchają opowiadania z morałem, odwołają się do własnych doświadczeń, porównają przykłady zachowań i wspólnie stworzą pierwszą definicję tolerancji dostosowaną do swojego wieku. Zajęcia sprzyjają budowaniu atmosfery akceptacji, empatii i bezpieczeństwa w klasie.

Grupa docelowa: Uczniowie klas I–III szkoły podstawowej
Cel główny: Doprecyzowanie pojęcia tolerancji – wyjaśnienie, czym jest, a czym nie jest tolerancja; rozwijanie szacunku i akceptacji wobec różnic.
Cele szczegółowe: Uczeń:
  • rozumie, czym jest tolerancja i dlaczego jest ważna
  • odróżnia zachowania tolerancyjne od nietolerancyjnych
  • wskazuje przykłady różnic między ludźmi (wygląd, zachowanie, zdolności)
  • podaje przykłady nietolerancji z życia codziennego
  • analizuje sytuacje, w których ktoś jest oceniany lub wyśmiewany za odmienność
  • wskazuje sposoby reagowania w sytuacji nietolerancji
  • rozwija empatię i umiejętność mówienia o swoich uczuciach
  • wyciąga wnioski z opowiadania „Punchinello”.
Potrzebne materiały:
  • tekst bajki „Punchinello” (fragment lub całość)
  • kartki i kredki/mazaki
  • kartki z pytaniami pomocniczymi
  • ewentualnie obrazki przedstawiające różnice między ludźmi
Czas trwania: 45 minut
Liczba uczestników: zespół klasowy (20–30 osób)
Sprawdź inne serwisy