Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora obowiązek zapewnienia realizacji zaleceń. To często oznacza konieczność zatrudnienia specjalistów, nierzadko na niski tygodniowy wymiar godzin zajęć. Zdarza się, że dyrektor zamiast zapewnienia specjalistów prowadzących zalecane zajęcia kieruje dziecko do innej placówki, gdzie odbywają się zajęcia. Czy takie działanie jest prawidłowe, jeżeli rodzice nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Sprawdź też, czy można zrezygnować z zajęć w szkole, jeżeli rodzice korzystają z pozaszkolnych form wsparcia:
Uwaga! Omówione w artykule zasady dotyczą również przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego.
Przepisy stanowią, że w przypadku uczęszczania do szkoły ucznia z orzeczeniem wydanym ze względu na spektrum autyzmu lub niepełnosprawności sprzężone, konieczne jest zatrudnienie dodatkowej kadry. Uczeń z orzeczeniem może jednak otrzyma także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Czy trzeba przydzielić mu nauczyciela wspomagającego? Sprawdź, czy nauczanie indywidualne wyłącza obowiązek zatrudnienia nauczyciela wspomagającego dla ucznia z orzeczeniem.
Uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może otrzymać także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania. Którym nauczycielom dyrektor szkoły powinien powierzyć wtedy prowadzenie zajęć? Czy powinni być to ci nauczyciele prowadzący zajęcia rewalidacyjne, czy raczej przedmiotowcy, którzy nie mają kwalifikacji w zakresie pedagogiki specjalnej? Sprawdź, jak optymalnie zorganizować nauczanie i pomoc dla ucznia.
Przeczytaj również:
Przepisy o organizowaniu kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z niepełnosprawnością mówią, że co najmniej dwa razy w roku zespół dokonuje WOPFU. Nie oznacza to jednak, że oceny pomocy udzielanej uczniowi nie można dokonywać częściej. W szczególności ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych może być dokonywana częściej niż dwa razy w roku. Sprawdź, jakie są cele oceny i jak często jej dokonywać.
Z artykułu dowiesz się:
Szkoła czy przedszkole nie mogą poinformować rodziców o braku możliwości zorganizowania zajęć logopedycznych ze względu na brak gabinetu dla logopedy. Za zapewnienie warunków do udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego odpowiada dyrektor i organ prowadzący. Co zrobić, jeżeli w szkole lub placówce nie ma miejsca na gabinet logopedy?
Dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego jest niezbędne, aby dyrektor mógł organizować kształcenie specjalne. Dzieci, które potrzymały orzeczenia na okres wychowania przedszkolnego muszą mieć nowe orzeczenie na I etap edukacyjny. Jeżeli rodzice złożą wniosek o wydanie tego orzeczenia zbyt późno, od 1 września dziecko w szkole nie będzie objęte kształceniem specjalnym.
Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego powinni otrzymywać wsparcie w zakresie wskazanym w zaleceniach z poradni. Często jednak nauczyciele i specjaliści pracujący z uczniem stwierdzają, że dalsza pomoc w określonej formie nie jest już potrzebna. Czy zespół nauczycieli może podjąć decyzję o zakończeniu udzielania pomocy w danej formie?
Przyjęcie do szkoły ucznia spoza obwodu zobowiązuje szkołę do wykonywania wszystkich obowiązków wynikających z przepisów prawa oświatowego. W razie dostarczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia konieczne jest więc zorganizowania tego kształcenia i zapewnienia zajęć rewalidacyjnych. W odniesieniu do wskazanych przypadków trzeba zapewnić także wsparcie nauczyciela wspomagającego. Szkoła nie może odmówić zatrudnienia nauczyciela wspomagającego, jeżeli uczeń z orzeczeniem mieszka poza obwodem szkoły.
Wspieranie ucznia w czasie zajęć edukacyjnych co do zasady należy do tzw. nauczyciela wspomagającego. W związku z tym, że od 1 września 2022 r. istnieje również nowe stanowisko specjalistyczne – pedagog specjalny, pojawia się pytanie, czy może on w ramach pensum wspomagać ucznia na lekcji.
Przepisy prawa oświatowego określają maksymalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w jednej klasie integracyjnej lub specjalnej. Takich regulacji nie ma natomiast w odniesieniu do klas ogólnodostępnych. Sprawdź, czy istnieją wytyczne dotyczące maksymalnej liczby uczniów posiadających orzeczenie w oddziale ogólnodostępnym. Jaki jest limit uczniów z orzeczeniem w klasie ogólnodostępnej?
Jedną z cech, które stanowią o rozpoznaniu spektrum autyzmu wymienione w najnowszym ICD–11 jest „skłonność do ograniczonych, powtarzalnych i nieelastycznych wzorców zachowania, zainteresowań lub czynności, które są nietypowe lub nadmierne dla danej osoby”. Co to oznacza? Dla każdego dziecka w spektrum autyzmu trochę co innego. Objawy autyzmu mogą być różne i różnie nasilone, nie zawsze są dla innych oczywiste. Nie ulega jednak wątpliwości, że w większości przypadków ogromne znaczenie dla dziecka ze spektrum autyzmu ma rutyna. W artykule omawiamy znaczenie rutyny w życiu dziecka w spektrum autyzmu.
Sprawdź, co należy zrobić w sytuacji, gdy uczeń w ciągu roku szkolnego dostarczy do szkoły orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy należy wymienić legitymację, wystawić zaświadczenie dla opiekuna? Przeczytaj szczegóły.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.