Przepisy prawa oświatowego wskazują maksymalną liczbę uczniów z niepełnosprawnością w jednej klasie integracyjnej lub specjalnej. Takich regulacji nie ma natomiast w odniesieniu do klas ogólnodostępnych. Sprawdź, czy istnieją wytyczne dotyczące maksymalnej liczby uczniów posiadających orzeczenie w oddziale ogólnodostępnym.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dziecko ma prawo do korzystania z wczesnego wspomagania rozwoju od chwili wykrycia niepełnosprawności do rozpoczęcia nauki w szkole. Sprawdź, czy możliwe jest równoczesne objęcie go kształceniem specjalnym w przedszkolu.
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki. Sprawdź, w jakim terminie należy podjąć odpowiednią decyzję w przypadku uczniów szkół podstawowych.
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają, komu poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy z uwagi na to, że za organizację kształcenia jest szkoła, należy ona do podmiotów, którym można przekazać dokument?
W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego może być odroczone do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat. Czy odroczenie tego obowiązku oznacza konieczność opracowania nowego indywidualnego programu edukacyjnego terapeutycznego czy raczej należy zmodyfikować poprzedni IPET?
Przepisy nie określają wzorów czy szablonów dokumentówpodsumowujących rok 2018/2019 z zakresu zajęć wczesnego wspomagania oraz kształcenia specjalnego, wskazując jedynie na ich zawartość oraz działania, jakie powinny być podjęte w związku z podsumowaniem efektywności udzielanego dzieciom wsparcia. Sprawdzamy szczegóły.
Przepisy nie wskazują proporcji, w jakich środki uzyskane z dotacji mają być wydatkowane na zakup pomocy dydaktycznych dla kilku uczniów objętych kształceniem specjalnym. Wymagają natomiast wykorzystania jej na określone cele, z zapewnieniem realizacji odpowiednich, zalecanych w orzeczeniu warunków nauki (art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).
Sprawdź, co należy zrobić w sytuacji, gdy uczeń w ciągu roku szkolnego dostarczy do szkoły orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy należy wymienić legitymację, wystawić zaświadczenie dla opiekuna? Przeczytaj szczegóły.
Zapraszamy na szkolenie, podczas którego ekspert portalu ePedagogika, Alicja Melon, wicedyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, omawia zagadnienia związane z z SLI. Wideo szkolenie składa się z trzech częściach plus dodatkowo dołączony jest ebook z materiałami szkoleniowymi.
Zasady współpracy szkoły z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Organizacja nauczania indywidualnego, kształcenia specjalnego oraz zindywidualizowanej ścieżki kształcenia. Zasady współpracy szkoły i pedagoga szkolnego z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Nowe przepisy dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i przedszkolach, zajęć rewalidacyjnych czy nauczaniu indywidualnym wywołują wiele pytań i wątpliwości. Zapraszamy na szkolenie online, podczas którego Marzenna Czarnocka – dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej – wyjaśni wiele niejasnych kwestii i wskaże, w jakim zakresie zmiany prawne wpłynęły na pracę pedagogów, nauczycieli specjalistów i dyrektorów.
Omawiamy, co jest ważne we współpracy nauczyciela wspomagającego i nauczycieli przedmiotowców, publikujemy kolejne wzory IPET oraz artykuły na temat rozwoju emocjonalno-społecznego uczniów, poszerzamy bazę kart pracy na zajęcia specjalistyczne... Dodatkowo omawiamy zmiany w Karcie Nauczyciela, które weszły w życie od nowego roku i które jeszcze przed nami!
Opublikowany niedawno projekt rozporządzenia MEN w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. W projekcie wiele kontrowersji wywołało wykluczenie możliwości prowadzenia nauczania indywidualnego na terenie szkoły. Sprawdź, jak MEN odpowiada na zarzuty środowiska oświaty.
Zapraszamy na szkolenie prowadzone przez Marzennę Czarnocką, dyrektora poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz eksperta Portalu Oświatowego. Pomoże ono ugruntować wiedzę w zakresie organizacji kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pozwoli poszukać efektywnych form wsparcia zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli i rodziców.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.