kształcenie specjalne

  Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy

Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy

Sierpień 2025

Do polskich szkół uczęszczają uczniowie z Ukrainy o różnorodnych potrzebach edukacyjnych, w tym potrzebach wynikających z niepełnosprawności. Chcąc skutecznie wspierać ich rozwój i proces edukacyjny, nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy szkolni powinni nie tylko rozumieć specyfikę ukraińskiego systemu diagnozy, ale przede wszystkim wiedzieć, jak w praktyce organizować wsparcie dla ucznia w polskich realiach szkolnych. Podczas webinaru „Diagnoza, wsparcie, rewalidacja – kształcenie specjalne uczniów z Ukrainy w polskiej szkole” ekspertka Sofiya Revkovych wskazuje konkretne rozwiązania dotyczące pracy z uczniem z Ukrainy – od diagnozy i adaptacji, przez planowanie działań rewalidacyjnych, aż po skuteczne włączanie w życie klasy i szkoły. Udziela także praktycznych wskazówek, jak radzić sobie z barierą językową i jak budować relację wspierającą rozwój ucznia.

Korzyści dla uczestnika:
  • Poznasz zasady diagnozy i organizacji kształcenia specjalnego w Ukrainie oraz ich znaczenie dla adaptacji ucznia w Polsce.
  • Zrozumiesz, jakie stereotypy dotyczące niepełnosprawności funkcjonują w społeczeństwie ukraińskim i jak mogą wpływać na uczniów i ich rodziny.
  • Dowiesz się, jak organizować proces wsparcia ucznia – od pierwszego kontaktu, przez diagnozę i współpracę z rodziną, po przygotowanie odpowiednich działań pomocowych.
  • Otrzymasz konkretne wskazówki dotyczące budowania bezpiecznej i partnerskiej relacji z uczniem i jego opiekunami.
  • Nabędziesz praktyczne umiejętności planowania działań rewalidacyjnych, uwzględniających indywidualne potrzeby emocjonalne i edukacyjne ucznia.
  • Otrzymasz wskazówki, jak skutecznie komunikować się z uczniem mimo bariery językowej i jak dostosowywać materiały dydaktyczne.
  • Dowiesz się, jak skutecznie wprowadzać ucznia do klasy i organizować zajęcia włączające, wspierające rozwój społeczny i edukacyjny.
  • Dowiesz się, jak unikać najczęstszych błędów i jak dostosowywać wsparcie do indywidualnych potrzeb emocjonalnych i edukacyjnych ucznia.
Szkolenie jest skierowane do dyrektorów szkół, nauczycieli, pedagogów specjalnych, psychologów oraz wszystkich specjalistów pracujących z dziećmi i młodzieżą z Ukrainy w polskim systemie oświaty.
Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych może być wymagana częściej niż dwa razy w roku

Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych może być wymagana częściej niż dwa razy w roku

Przepisy o organizowaniu kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów z niepełnosprawnością mówią, że co najmniej dwa razy w roku zespół dokonuje WOPFU. Nie oznacza to jednak, że oceny pomocy udzielanej uczniowi nie można dokonywać częściej. W szczególności ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych może być dokonywana częściej niż dwa razy w roku. Sprawdź, jakie są cele oceny i jak często jej dokonywać.

Oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych należy dokonywać odpowiednio do potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w ciągu roku szkolnego. Dokonuje się jej w związku z oceną efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i oraz okresową wielospecjalistyczną oceną poziomu funkcjonowania ucznia.
Ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych ma na celu sprawdzenie i monitorowanie postępów uczniów oraz ocenę skuteczności podejmowanych działań.

Z artykułu dowiesz się:

  • Jakie są cele oceny efektywności zajęć rewalidacyjnych?
  • Jak często przeprowadzać ocenę oddziaływań kierowanych do uczniów?  
  • W jakim terminie oceniać efektywność zajęć rewalidacyjnych?
  • Czy ocena skuteczności rewalidacji dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego może być przeprowadzona w każdy, czasie?
  • Kto decyduje o częstotliwości oceny efektywności zajęć?
  • Co powinna zawierać ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych?
Sprawdź inne serwisy