Celem pracy z zestawem kart pracy jest rozwijanie wśród młodzieży kompetencji związanych z bezpiecznym i odpowiedzialnym korzystaniem z internetu. Materiały zostały zaprojektowane tak, aby wspierać nauczycieli w edukowaniu uczniów w zakresie ochrony danych osobowych, zarządzania prywatnością oraz rozpoznawania zagrożeń w sieci. Każde zadanie zachęca uczniów do refleksji nad własnymi nawykami online i kształtuje umiejętności krytycznego myślenia. Praca materiałami pozwala na praktyczne utrwalenie wiedzy oraz wdrożenie konkretnych działań, które pomogą uczniom unikać zagrożeń w cyfrowym świecie.
Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ
Dzieci w klasach I-III szkoły podstawowej coraz częściej aktywnie korzystają z urządzeń elektronicznych oraz Internetu. Z tego powodu bardzo ważne jest, aby już na etapie edukacji wczesnoszkolnej dowiedziały się, czym jest cyberprzemoc oraz jak mogą dbać o własne bezpieczeństwo w sieci. Zajęcia dotyczące odpowiedzialnego korzystania z internetu może pomóc dzieciom rozwinąć zdrowe nawyki cyfrowe, nauczyć je rozpoznawania zagrożeń oraz zapewnić narzędzia do radzenia sobie w sytuacjach, gdy mogą doświadczyć lub być świadkami cyberprzemocy. Proponowany scenariusz zajęć może zostać wykorzystany nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej, psychologa lub pedagoga szkolnego, a także podczas zajęć świetlicowych.
Uczestnicy | uczniowie klas I-III szkoły podstawowej |
Cele zajęć: |
|
Potrzebne materiały |
|
Czas trwania zajęć | 45 minut |
Wykorzystaj również:
Z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu przygotowaliśmy specjalne plakaty, które mogą stanowić cenną pomoc dydaktyczną oraz środek edukacyjny. Plakaty zostały zaprojektowane z myślą o promowaniu bezpiecznego korzystania z Internetu wśród uczniów. Mogą być wykorzystane zarówno w klasach, jak i na korytarzach szkolnych, na przykład w ramach gazetki ściennej. Plakaty mają na celu przyciągnięcie uwagi młodych osób oraz zwiększenie ich świadomości na temat zagrożeń płynących.
Problem cyberprzemocy, czyli przemocy z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, nie jest nowy. Inne nazwy tego zjawiska to: nękanie internetowe, cyberdręczenie (cyberstalking), prześladowanie (cyberharassment) i mobbing elektroniczny (cyberbullying)[1]. Jego celem jest skrzywdzenie innej osoby. W okresie zdalnego nauczania cyberprzemoc kwitnie. Przybiera nowe, bardziej wyrafinowane formy. Dowiedz się, co sprzyja jej rozprzestrzenianiu się, a co ją blokuje. Przeczytaj również: Dzieci sieci, czyli rozwiązywanie współczesnych problemów cyberuzależnienia i cyberprzemocy.
Z artykułu dowiesz się m.in.: