W dniu 27 listopada 2024 r. ogłoszono tekst jednolity ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Oznacza to, że powołując się na przepisy tzw. ustawy Kamilka, należy uwzględnić nowy tekst jednolity.
W obliczu internetowych zagrożeń, takich jak hejt, grooming czy seksting; nowy przedmiot edukacja zdrowotna w szkołach ma być tarczą ochronną dla uczniów i ich rodziców. Takiego sformułowania użyła wiceszefowa MEN podczas poniedziałkowej konferencji prasowej. Zauważyła, że rodzice „nie zdają sobie sprawy z tego, co w tej chwili dzieje się w internecie, bo w ich czasach tego nie było". Podkreśliła także jak istotna jest rola szkół w edukowaniu młodzieży o bezpieczeństwie online i znaczenie edukacji zdrowotnej w tym procesie.
Do MEN wpłynęła interpelacja w sprawie skutków wprowadzenia zakazu zadawania prac domowych. Jej autorzy pytają o pierwsze wyniki wprowadzenia zmian, ich konsekwencje dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców oraz o plany na przyszłość. Zakaz zadawania prac domowych od początku budził liczne kontrowersje i budzie je do dzisiaj. Zapoznaj się z odpowiedziami MEN.
Grupa terapeutów i naukowców zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z apelem o ustanowienie jednolitych zasad higieny cyfrowej w polskich placówkach edukacyjnych. Specjaliści podkreślają, że nadmierne korzystanie z urządzeń mobilnych przez dzieci prowadzi do poważnych problemów zdrowotnych, w tym uzależnień, zaburzeń snu oraz spadku koncentracji. W piśmie do MEN wzywają do wprowadzenia ogólnopolskiego zakazu używania telefonów komórkowych w żłobkach, przedszkolach i szkołach podstawowych. Wyjątkiem miałby być sprzęt wykorzystywany do zajęć edukacyjnych.
W rozporządzeniu zmieniającym rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach nie pojawił się wprost zapisany punkt o środkach higieny menstruacyjnej. W związku z tym do MEN skierowano interpelację poselską z pytaniem: Czy środki higieny menstruacyjnej zostaną wpisane do obowiązkowego wyposażenia szkół?
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 27 listopada 2024 r. orzekł, że rozporządzenie Ministra Edukacji z 26 lipca 2024 r., zmieniające zasady organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach, jest niezgodne z Konstytucją. Sprawdź szczegóły.
Czy żyjemy w czasach, w których inteligencja wystarczy, a wiedza schodzi na drugi plan? Czy możemy krytycznie myśleć bez solidnych fundamentów wiedzy? Na te pytania odpowiedzi udzielili wybitni eksperci – badacze edukacji z Uniwersytetów w Cambridge i Wirginii oraz były minister edukacji Portugalii. Posłuchaj jak wiedza pomaga odnaleźć się w świecie pełnym nadmiaru informacji i dlaczego stanowi podstawę budowania kluczowych kompetencji u uczniów. Webinar IBE jest już dostępny na YouTube.
W interpelacji skierowanej do MEN zgłoszono wątpliwości dotyczące przedmiotu edukacja zdrowotna. Dotyczą one m.in. obaw o jakość nauczania nowego przedmiotu, który ma być realizowany zgodnie z wytycznymi WHO, w kontekście braków kadrowych w szkołach. Jednak zastąpienie WDŻ edukacją zdrowotną budzi więcej poważnych wątpliwości u zgłaszających interpelację. Sprawdź, jak MEN na nie odpowiada.
W Dzienniku Ustaw RP ogłoszono rozporządzenie zmieniające zasady organizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Resort edukacji wprowadza możliwość prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania na terenie szkoły i przedszkola. Sprawdź szczegóły i dowiedz się, którzy uczniowie będą mogli uczęszczać na lekcje w szkole.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Czy Twoja szkoła chce rozwijać umiejętności cyfrowe uczniów i budować więzi międzypokoleniowe? Teraz macie szansę na udział w konkursie „Szkoła międzypokoleniowa” organizowanym m.in. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Cyfryzacji. Inicjatywa łączy edukację z pomocą seniorom w bezpiecznym poruszaniu się po internecie. Do wygrania są mobilne pracownie komputerowe dla szkół.
W wielu polskich szkołach przerwa obiadowa trwa tylko 15–20 minut. To za mało, by spokojnie zjeść posiłek. Uczniowie jedzą w pośpiechu lub w ogóle rezygnują z obiadu. Skutki? Problemy zdrowotne, gorsza koncentracja i marnowanie jedzenia. Jak temu zaradzić? MEN odpowiada na interpelację w tej sprawie.
Do MEN trafiła interpelacja w sprawie systemu pozyskiwania zaświadczeń o niekaralności przez rodziców uczestniczących w zajęciach szkolnych oraz będących opiekunami na wycieczkach szkolnych. Obecnie procedura trwa długo – rodzice sami muszą występować o takie zaświadczenia i oczekiwać na wydanie dokumentu. Może okazać się to zbyt czasochłonne. Sprawdź, jak MEN odpowiada na pytania o usprawnienie procesu wydawania informacji z KRK dla rodziców będących opiekunami podczas zajęć organizowanych przez szkołę.
Czy polski system edukacji czeka rewolucja? Jak ważną rolę w procesie zmian odgrywa zdolność samodzielnego uczenia się? Jak dyrektor i nauczyciele mogą wspierać uczniów w samodzielnej nauce? Dzisiaj jest to ważne również w kontekście zmian związanych z zadawaniem prac domowych. Wielu rodziców twierdzi, że zmiany te negatywnie wpływają na zdolność samodzielnego ucznia się ich dzieci. IBE zaprasza na bezpłatną konferencję "Jak wspierać uczniów w samodzielnym uczeniu się?".
MEN otrzymało interpelację w sprawie nauczania religioznawstwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zdaniem jej autorki aktualnie w Polsce uczniowie przez cały okres edukacji szkolnej nie mają możliwości poznania różnorodności religijnej świata. MEN odpowiada na pytanie, czy uwzględni te treści w podstawie programowej.
Kiedy trzeba wprowadzić w szkole racjonalne usprawnienia i jak to zrobić? W nowym darmowym poradniku IBE eksperci wyjaśniają w jaki sposób poszerzyć dostępność edukacji. Przedstawiono w nim racjonalne usprawnienia dla konkretnych typów potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.