Język polski jako drugi dla cudzoziemców w polskich szkołach? Jeszcze nie teraz

Dodano: 13 listopada 2025
Język polski jako drugi dla cudzoziemców w polskich szkołach Jeszcze nie teraz

Ministerstwo Edukacji Narodowej otrzymało interpelację w sprawie wprowadzenia obowiązkowej nauki języka polskiego jako drugiego dla uczniów cudzoziemskich w polskim systemie edukacji. Kluczowe pytanie zadane przez posłów to: kiedy i w jakim trybie przedmiot „język polski jako drugi” zostanie wprowadzony do szkół? Poznaj odpowiedź MEN.

MEN odpowiada na pytania dotyczące wprowadzenia języka polskiego jako drugiego dla cudzoziemców w polskich szkołach

W interpelacji poselskiej skierowano do MEN następujące pytania:

Lp.

Pytania z interpelacji nr 13024

Odpowiedź Ministerstwa Edukacji Narodowej

1.

Czy ministerstwo przewiduje wprowadzenie obowiązkowego przedmiotu „język polski jako drugi” dla wszystkich uczniów z doświadczeniem migracji, którzy dołączają do systemu edukacji w Polsce i nie posługują się językiem polskim na poziomie umożliwiającym im samodzielne uczestnictwo w zajęciach?

Na tym etapie nie planuje się wprowadzenia obowiązkowego przedmiotu „język polski jako drugi” dla wszystkich uczniów z doświadczeniem migracji.

Ważne. Opracowana zostanie podstawa programowa do nauczania dodatkowych, bezpłatnych zajęć z języka polskiego, uwzględniającego metodykę nauczania języka polskiego jako drugiego. Opracowanie projektu podstawy programowej zlecone zostało Instytutowi Badań Edukacyjnych – Państwowemu Instytutowi Badawczemu.

Osoby niebędące obywatelami polskimi, podlegające obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki, mają prawo do dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego nie dłużej niż przez okres 24 miesięcy. Dodatkową naukę języka polskiego dla tych osób organizuje organ prowadzący szkołę.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie lub w grupach w wymiarze pozwalającym na opanowanie języka polskiego w stopniu umożliwiającym udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, nie niższym niż 2 godziny lekcyjne tygodniowo.

2.

Czy podjęto działania legislacyjne i wykonawcze, które pozwolą wdrożyć opracowaną podstawę programową do języka polskiego jako drugiego oraz przygotować szkoły do realizacji nowych zadań?

Jako już wskazano wyżej, do IBE-PIB zlecono przygotowanie projektu podstawy programowej do nauczania dodatkowych, bezpłatnych zajęć z języka polskiego, uwzględniającego metodykę nauczania języka polskiego jako drugiego. W związku z tym na tym etapie nie podjęto jeszcze działań legislacyjnych związanych z wdrożeniem wspomnianej podstawy programowej.

3.

Czy przewidziane jest zabezpieczenie środków finansowych w budżecie państwa na realizację przedmiotu „język polski jako drugi” oraz na szkolenie nauczycieli i przygotowanie materiałów dydaktycznych?

Planowane jest przeprowadzanie szkoleń dla nauczycieli wdrażających do stosowania podstawy programowej do dodatkowych, bezpłatnych zajęć z języka polskiego.

Szkolenia przeprowadzone zostaną przez placówki doskonalenia nauczycieli w ramach posiadanych przez nie środków finansowych.

Środki finansowe na realizację dodatkowych, bezpłatnych zajęć z języka polskiego są co roku zabezpieczane w budżecie państwa.

W rozporządzeniu Ministra Edukacji z 28 lipca 2025 r. w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2026, przewidziano wagi P60, P61 i P62 dla uczniów lub słuchaczy korzystających z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.

Przeczytaj również:

Źródło:

Tematyka

Sprawdź inne serwisy