Rzeczniczka Praw Dziecka zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie wzmocnienia działań na rzecz równego dostępu do edukacji dla uczniów cudzoziemców, w tym dzieci z Ukrainy. Poprosiła MEN o ocenę stanu realizacji przepisów ustawy Prawo oświatowe służących wyrównaniu szans uczniów niebędących obywatelami polskimi.
Artykuł 165 (ustępy 7-11) ustawy z14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe wprowadził przepisy służące wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci niebędących obywatelami polskimi. Dają one możliwość edukacji małoletnim cudzoziemcom, w tym ukraińskim uchodźcom, którzy nie posługują się językiem polskim w stopniu umożliwiającym korzystanie z nauki w szkole. Na mocy artykułu 165 ustawy Prawo oświatowe:
1) Małoletni cudzoziemcy mogą korzystać ze wsparcia w formie dodatkowych zajęć z języka polskiego lub nauki w oddziale przygotowawczym.
2) Proces nauczania dostosowany jest do potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów z naciskiem na naukę języka polskiego.
3) Uczniowie mogą skorzystać z:
Powyższe przepisy spotkały się z poparciem RPD. Rzeczniczka chce teraz sprawdzić ich realizację oraz zidentyfikować ewentualne niedobory lub pojawiające się wyzwania dotyczące obcokrajowców, w tym uczniów z doświadczeniem migracji lub uchodźstwa.
W tym celu RPD poprosiła MEN o odpowiedzi na pytania:
1) Czy wymienione przepisy realizowane są we wszystkich jednostkach sytemu oświaty?
2) Jak MEN ocenia wpływ realizacji tych przepisów na sytuację małoletnich cudzoziemców (w tym dzieci i młodzieży z Ukrainy) w polskim systemie edukacji?