Rodzaje placówek, w których można organizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze został określony w ustawie. Żadna z wymienionych placówek nie ma obowiązku organizowania takich zajęć, ale każda ma takie prawo. Konieczne jest oczywiście spełnienie odpowiednich warunków i powołanie zespołu. Sprawdź, czy zajęcia dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną można zorganizować w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Upewnij się także, że odpowiednia poradnia wydała wymagane orzeczenie.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizowane dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie realizują podstawy programowej. Dla nich opracowuje się indywidualny program zajęć. Programu tego nie można jednak mylić z programem dla ucznia objętego kształceniem specjalnym. Przepisy w ogóle nie przewidują opracowania IPET dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Rodzice uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych składają wnioski o organizację tych zajęć zdalnie. Potrzebę zastosowania takiego rozwiązania tłumaczą złym stanem zdrowia i obniżoną odpornością dzieci. Na potwierdzenie do wniosków dołączają zaświadczenia lekarskie. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor? Czy zdalne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są możliwe?
Prowadzenie dziennika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych to tylko jedna z form dokumentowania zajęć osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Zasady prowadzenia dokumentacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wynikają z różnych rozporządzeń. Sprawdź, z czego powinna składać się dokumentacja zajęć.
Pobierz:
Organizowanie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w szkole często jest najlepszym rozwiązaniem. Dotyczy to w szczególności dzieci i młodzieży, które nie mogą być dowożone do OREW oraz nie mają w domu dogodnych warunków do pracy. Trzeba jednak pamiętać, że uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych organizowanych w szkole nie ma statusu ucznia. To z kolei rodzi pytanie: jak powinien być przypisany uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w SIO?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, w zależności od potrzeb uczestnika, prowadzone są w formie indywidualnej lub zespołowej. Choć nie wynika to z przepisów, dla zespołów często powołuje się tzw. wychowawcę zespołu rewalidacyjno-wychowawczego. Nie jest to jednak stanowisko tożsame z wychowawcą klasy w szkole. Sprawdź, czy przepisy przewidują dodatek funkcyjny dla wychowawcy zespołu rewalidacyjno-wychowawczego.
Wszystkie dzieci i młodzież do ukończenia 18 roku życia są objęte obowiązkiem edukacyjnym. Nie zawsze jednak realizują go w przedszkolach i szkołach. W przypadku osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim obowiązek ten realizuje się przez udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Sprawdź czy wobec tego konieczne jest odroczenie obowiązku szkolnego dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są prowadzone w formie zajęć indywidualnych lub zajęć zespołowych. Przepisy określają liczbę uczestników zajęć zespołowych, ale nie wskazują kryteriów, jakie trzeba brać p[od uwagę podczas ich organizacji. Dowiedz się, czy można organizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze w zespole różnorodnym wiekowo.
Co do zasady wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma wątpliwości do kiedy powinno uczestniczyć w WWR. Problem pojawia się w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – te bowiem nie zaczynają nauki w szkole, lecz obowiązek szkolny realizują przez udział zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Dla każdego uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy opracować indywidualny program zajęć, w którym uwzględnione zostaną zalecenia zawarte w orzeczeniu. Sprawdź, czy oprócz zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla uczestnika zajęć trzeba zorganizować również zajęcia rewalidacyjne.
W przypadku dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim za spełnianie obowiązku szkolnego i obowiązku nauki uznaje się udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych. Jednak co w sytuacji, gdy uczeń osiągnął pełnoletność i nie uczestniczy w zajęciach? Czy można skreślić go z listy uczniów?
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizuje się dla dzieci i młodzieży od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 25 lat.
Orzeczenie wydaje się na wniosek rodziców, jednak decyzję w sprawie podejmuje zespół orzekający. Sprawdzamy, na jakich zasadach i kto decyduje o organizacji zajęć dla ucznia.
Przepisy nie rozstrzygają szczegółowo zasad organizacji zajęć rewalidacyjnych. Natomiast pozwalają na elastyczne reagowanie na potrzeby uczniów oraz konieczność zapewnienia zindywidualizowanego podejścia do każdego ucznia.
Przepisy nie wskazują okresu, na jaki powinien być opracowany indywidualny program zajęć dla dziecka objętego zajęciami rewalidacyjnymi. Należy przyjąć, że okres ten nie powinien być dłuższy niż czas, na jaki zostało wydanie orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, a jednocześnie gwarantować realizację zaleceń z orzeczenia w okresie, na jaki zostało ono wydane.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.