Uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie realizują podstawy programowej i nie dotyczą ich ramowe plany nauczania, dlatego nie organizuje się dla nich zajęć rewalidacyjnych. Czy tak samo jest w odniesieniu do zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przepisy nie przewidują możliwości zmniejszenia wymiaru godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na wniosek rodziców. Nawet, jeżeli taki wniosek jest poparty zaświadczeniem lekarskim i opinią nauczycieli. Jednak, gdy takie dokumenty wpłyną do szkoły, należy kierować się zaleceniami lekarza, tak jak w przypadku pozostałych dzieci i młodzieży objętych obowiązkiem szkolnym. Sprawdź, kiedy zmniejszenie liczby godzin zajęć rewalidacyjno-wychowawczych jest możliwe.
Przeczytaj również:
Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego prowadzi się zajęcia rewalidacyjne. Natomiast dzieci i młodzież posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych są uczestnikami tych właśnie zajęć. Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to nie to samo, co zajęcia rewalidacyjne i nie można ich ze sobą mylić. Sprawdź, na czym polegają różnice.
Przepisy dotyczące organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wskazują, że zajęcia te mogą być prowadzone w domu uczestnika. W rozporządzeniu wskazano, że piekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie). Co oznacza to w praktyce? Czy rodzice muszą być obecni w tym samym pomieszczeniu w czasie trwania zajęć?
Dla każdego uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych należy prowadzić zeszyt obserwacji. Przepisy wskazują, jakie informacje musi zawierać ten reszty, ale nie określają jego wzoru. Pobierz przykładowy szablon obserwacji uczestnika zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Pobierz edytowalny załącznik nr 12 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – orzeczenie o odmowie uchylenia orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Pobierz edytowalny załącznik nr 8 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Pobierz edytowalny załącznik nr 4 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych – orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych może i powinien uczestniczyć w zajęciach z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jeżeli zostanie stwierdzona taka potrzeba. Czy pomocy tej udziela się w ramach godzin na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze? Ile godzin zajęć specjalistycznych można zorganizować dla uczestnika tych zajęć?
Jak wielokrotnie wyjaśnialiśmy, dzieci i młodzież posiadająca orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie posiada statusu ucznia, lecz status uczestnika tych zajęć. Nie ma znaczenia czy zajęcia są organizowane w przedszkolu, szkole czy placówce opiekuńczo-wychowawczej. Pracę z uczestnikiem trzeba jednak dokumentować i wówczas pojawia się problem. Czy uczestnik zajęć w przedszkolu albo szkole powinien zostać dopisany do dziennika zajęć przedszkola lub szkoły?
Rodzaje placówek, w których można organizować zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze został określony w ustawie. Żadna z wymienionych placówek nie ma obowiązku organizowania takich zajęć, ale każda ma takie prawo. Konieczne jest oczywiście spełnienie odpowiednich warunków i powołanie zespołu. Sprawdź, czy zajęcia dla dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną można zorganizować w niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej. Upewnij się także, że odpowiednia poradnia wydała wymagane orzeczenie.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze organizowane dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim. Uczestnicy zajęć rewalidacyjno-wychowawczych nie realizują podstawy programowej. Dla nich opracowuje się indywidualny program zajęć. Programu tego nie można jednak mylić z programem dla ucznia objętego kształceniem specjalnym. Przepisy w ogóle nie przewidują opracowania IPET dla dziecka z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
Rodzice uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych składają wnioski o organizację tych zajęć zdalnie. Potrzebę zastosowania takiego rozwiązania tłumaczą złym stanem zdrowia i obniżoną odpornością dzieci. Na potwierdzenie do wniosków dołączają zaświadczenia lekarskie. Co w takiej sytuacji może zrobić dyrektor? Czy zdalne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze są możliwe?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.