Przemoc seksualna

  Na czym polega seksting i grooming: charakterystyka, przyczyny, przeciwdziałanie

Na czym polega seksting i grooming: charakterystyka, przyczyny, przeciwdziałanie

Okres dojrzewania to czas, w którym młodzież doświadcza swojej seksualności. Pojawiają się pierwsze relacje romantyczne. Zupełnie naturalna jest eksploracja swoich granic intymnych. Bardzo dynamiczny rozwój technologii i przestrzeni internetowej zaowocował zupełnie nowymi drogami nawiązywania relacji intymnych. Pojawiły się nowe zagrożenia dla młodzieży i nowe wyzwania dla dorosłych, którzy chronią bezpieczeństwo dzieci. Seksting jest jednym z takich zjawisk.

Seksting polega na udostępnianiu innym treści o charakterze erotycznym. Są to głównie nagie zdjęcia lub filmy, fotografie całego ciała lub jego intymnych części. Dlaczego nastolatki to robią? Przecież jasne jest, że raz wrzucona do sieci intymna fotografia na zawsze w niej pozostanie. Odbiorca może zrobić z nią co zechce – przesłać dalej, zmodyfikować, opublikować. Może również szantażować nastolatka i grozić, że wykorzysta intymne zdjęcie. A jednak mimo całego tego ryzyka młodzi ludzie podsyłają sobie akty, które wykonują w zaciszu własnych pokoi. Bywają również odbiorcami sekstujących dorosłych, którzy rozładowują swój popęd poprzez kontakt internetowy. Nie zawsze na nim się zatrzymując. Konsekwencje tego gestu – wysłania swojego zdjęcia w erotycznej pozie – mogą być naprawdę ogromne. Skąd więc w nastolatkach taka gotowość do sekstingu?
Seksting. Jak nie wpaść w pułapkę? Scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Seksting. Jak nie wpaść w pułapkę? Scenariusz dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Dojrzewanie to czas wielu prób i eksperymentów. Również tych seksualnych. Naturalną cechą młodzieży jest skłonność do zachowań impulsywnych, niekoniecznie przemyślanych. Rozwój technologii i ciągła obecność nastolatków w sieci rodzi nowe możliwości i zupełnie nowe zagrożenia. Nastolatki z łatwością znajdują relacje internetowe, często przenoszą je poza sferę wirtualną. Komunikują się przez sieć, wyrażają swoje uczucia i potrzeby. Przesyłają również często bardzo intymne treści i zdjęcia. Seksting to udostępnianie innym treści erotycznych. Przesyłanie nagrań, zdjęć o charakterze seksualnym. Niesie ze sobą duże ryzyko cyberbullyingu, czyli przemocy z wykorzystaniem nowych technologii. Zadaniem scenariusza jest poprawa świadomości młodych ludzi na temat ryzykownego zachowania, jakim jest seksting.

Uczestnicy uczniowie szkół ponadpodstawowych
Cele ogólne profilaktyka zagrożeń wynikających z ryzykownych zachowań seksualnych - sekstingu
Cele szczegółowe
  • zdobywanie i pogłębianie wiedzy na temat ryzyka, które niesie ze sobą seksting
  • przeciwdziałanie zjawisku cyberbullyingu
  • rozwijanie świadomości konsekwencji własnych decyzji
  • rozwijanie asertywności i umiejętności zadbania o własne granice i potrzeby
Czas trwania 90 minut
Potrzebne materiały
  • tablica/flipchart
  • smartfony lub inne narzędzia z dostępem do Internetu, z których uczniowie mogą korzystać w celu poszukiwania informacji
  • komputer z rzutnikiem
  • długopisy
  • załącznik nr 1. Krótki raport op moim pokoleniu
  • załącznik nr 2. Koleżanka ma kłopoty
Liczba uczestników zespół klasowy: 20 – 30 osób
Karta pracy nr 1. Krótkie ćwiczenie na temat seksualności

Jak zapobiegać przemocy seksualnej wobec nastolatków z niepełnosprawnością intelektualną. Scenariusz warsztatu dla nauczycieli

Praca z nastoletnim uczniem szkoły specjalnej to duże wyzwanie pod każdym względem. Uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną dojrzewają w sposób podobny do rówieśników. Budzą się w nich te same potrzeby seksualne, natomiast obniżone są zdolności rozumienia ich i hamowania. Słabszy poziom możliwości analizy sytuacji wystawia ich otoczenie na dużą próbę. Przerażające jest również to, że obecniebadania pokazują,że osoby z niepełnosprawnością intelektualną nawet do pięciu razy częściej padają ofiarami przemocy seksualnej niż inne osoby. Zadaniem scenariusza jest przygotowanie nauczycieli do wprowadzenia elementów edukacji seksualnej w grupach uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i tym samym przeciwdziałanie przemocy.

Uczestnicy nauczyciele szkół specjalnych pracujący z uczniami w okresie dojrzewania
Cel ogólny psychoedukacja w zakresie przeciwdziałania przemocy seksualnej wobec uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
Cele szczegółowe Rozwijanie
  • wiedzy na temat form przemocy seksualnej
  • umiejętności adekwatnego reagowania na przekraczanie granic cielesnych osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • wiedzy na temat potrzeb seksualnych i możliwości ich rozumienia u osób z niepełnosprawnością intelektualną
  • umiejętności prowadzenia edukacji seksualnej u uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Czas trwania        90 minut
Potrzebne materiały
  • Karta pracy nr 1. Krótkie ćwiczenie na temat seksualności,
  • długopisy,
  • kartki w kolorze czerwonym, zielonym i niebieskim,
  • duży arkusz papieru pakowego,
  • markery
Ryzyko przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną

Ryzyko przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną

Nie jest trudno przywołać w pamięci którąś z ujawnionych w mediach historii przemocy wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną. Często ich bohaterowie to mieszkańcy domów opieki, ośrodków szkolno-wychowawczych, uczniowie szkół specjalnych. Literatura wskazuje na istotnie większy zasięg zjawiska przemocy w każdej grupie wiekowej, w porównaniu z osobami w normie intelektualnej. Dlaczego ryzyko przemocy seksualnej wobec osób z niepełnosprawnością intelektualną jest wysokie? Jak uchronić młodzież z niepełnosprawnością intelektualną przed traumą przemocy?

Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim może korzystać z edukacji ogólnodostępnej w szkole masowej. Zdarza się, że deficyty w zakresie funkcjonowania intelektualnego stają się powodem wykluczenia z grupy rówieśniczej. Rówieśnik, który funkcjonuje poza grupą jest wręcz „idealnym” kozłem ofiarnym. Nie ma sojuszników, nikt go nie obroni, grupa może podzielić się według prostego schematu: my „silni i mądrzy”, on „głupi i słaby”. Mechanizm projekcji polega na przypisywaniu innym własnych niechcianych i niepożądanych cech. Nastolatek z niepełnosprawnością intelektualną może być w grupie widziany jako śmieszny, nieporadny, łatwy do zmanipulowania, irytujący. W ten sposób reszta klasy może poczuć się zupełnie odwrotnie – dominując nad nim doświadcza złudnego uczucia siły i sprawczości. Mechanizm projekcji jest jednym z elementów procesu silnego wykluczenia członka grupy i rozładowywania na nim złości innych osób.
Czy młodzież z niepełnosprawnością intelektualną jest bardziej narażona na nadużycie seksualne niż ich funkcjonujący w normie rówieśnicy? Tak. Aktualne badania pokazują, że osoby z niepełnosprawnością intelektualną są ofiarami przemocy seksualnej nawet do 5 razy częściej niż inne. Co więcej – przestępstwa seksualne wobec nich częściej bywają społecznie ignorowane, rzadziej są ujawniane. Opiekunowie osób z niepełnosprawnością rzadziej dążą do wymierzenia sprawiedliwości z powodu chęci uniknięcia własnej odpowiedzialności.
Sprawdź inne serwisy