Od kilku lat media bombardują doniesieniami o eskalacji przemocy w szkołach. Najbardziej elektryzują opinię publiczną informacje o aktach przemocy seksualnej. Czy zdajesz sobie sprawę, że do przemocy seksualnej dochodzi niemal w każdej szkole? Przeczytaj, jak ją rozpoznać i jak jej przeciwdziałać.
Celem warsztatów jest wsparcie umiejętności określania swoich granic cielesnych i emocjonalnych u chłopców, uczniów szkół ponadpodstawowych. Rozmowy o przemocy seksualnej dotyczą zwykle kobiet – jednak zjawisko dotyka również mężczyzn, a co za tym idzie i młodych chłopców, którzy mają często kłopot w przeciwstawieniu się w sytuacjach zagrażających. Postrzeganie dorastających chłopców jako silniejszych fizycznie niż ich rówieśniczki, bardziej agresywnych w momentach napięcia sprawia, że społeczeństwo daje im mniej przyzwolenia na ujawnianie trudnych doświadczeń.
Scenariusz ma na celu zbudować u dziewcząt – uczennic szkół ponadpodstawowych – podstawy do jasnego określania swoich granic cielesnych, rozwinąć umiejętność przeciwstawienia się w sytuacjach zagrażających i uwrażliwić je na konieczność reagowania w relacjach, w których może dojść do przemocy seksualnej w ich kierunku.
Analizując trendy zagrożeń bezpieczeństwa online młodych ludzi uwagę zwraca zjawisko sekstingu, o którym nie mówi się szczególnie często. Jeśli ten temat zostaje nagłośniony, to zdarza się to zazwyczaj w kontekście poważnych jego konsekwencji. Czym jest seksting, jak kwestię tę reguluje prawo i wreszcie – co powinni zrobić nauczyciele, kiedy dowiedzą się o tym, że problem może dotyczyć ich uczniów?
Zjawisko przemocy seksualnej budzi ogromne pokłady niepokoju i bezradności. W ostatnim czasie w mediach pojawiło się wiele doniesień o molestowaniu dzieci, gwałtach, przekraczaniu ostatnich granic intymności, seksualności dzieci, nawet bardzo małych. Budzi to obrzydzenie, wstręt, ale również sensację, kontrowersje. Łatwo o podejrzliwość wobec mężczyzn związanych z zawodami opiekuńczymi wobec nieletnich – nauczycieli, wychowawców, psychologów, pedagogów. Często zaskakują nas doniesienia o wieloletnim molestowaniu, które przechodziło bez echa, ukrywane w domach i instytucjach. Pojawia się pytanie – jak zapobiec, wyłuskać spośród różnych zachowań dziecka te, które mogą świadczyć o nadużyciu? Co z nimi zrobić, jak zareagować?
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę realizuje kampanię „Gadki, czyli proste rozmowy na trudne tematy”. Głównym jej adresatem są rodzice, którzy w naturalny i przyjazny sposób mają edukować dzieci, jak unikać zagrożeń związanych z wykorzystywaniem seksualnym, wplatając ten temat w codzienne, proste rozmowy z dziećmi.
Badania wskazują, że co piąte dziecko w Europie doświadczyło wykorzystania seksualnego. Ocenia się, że w 80 procentach przypadków dziecko znało sprawcę i ufało mu. Zagrożenie zatem może pochodzić niekoniecznie od osoby obcej, ale często ze strony dorosłego, którego dziecko dobrze zna: przyjaciela lub przyjaciółki domu, kogoś z rodziny. Sprawdź, co może zrobić szkoła, by chronić uczniów przed przemocą seksualną.
Kampania Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę ma na celu skierowanie uwagi społeczeństwa, szczególnie specjalistów pracujących z dziećmi, na ważne zmiany zachodzące w polskim prawie.
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opublikowała raport będący aktualną diagnozą zagrożeń bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.