W podkaście wyjaśniono, na jakiej podstawie określa się wymiar czasu pracy pomocy nauczyciela w szkole ogólnodostępnej w przypadku doręczenia orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, przedszkolach i szkołach: specjalnych, integracyjnych, ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi za zgodą organu prowadzącego, można zatrudnić dodatkowo pomoc nauczyciela. Pobierz wzór wniosku do organu o wyrażenie zgody na zatrudnienie pomocy nauczyciela.
Zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, w przedszkolach ogólnodostępnych, i szkołach ogólnodostępnych, w których kształceniem specjalnym są objęci uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności inne niż autyzm, w tym zespół Aspergera, niepełnosprawności sprzężone, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudniać dodatkowo nauczyciela wspomagającego, nauczyciela specjalistę lub pomoc nauczyciela. Pobierz wzór wniosku do organu o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela/pomocy nauczyciela w celu organizacji kształcenia specjalnego
Nie zawsze dostarczenie do szkoły orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wiąże się z koniecznością zatrudnienia nauczyciela wspomagającego. W zaleceniach poradni psychologiczno-pedagogicznej może pojawić się zalecenie wsparcia ucznia przez pomoc nauczyciela. Jakie zasady dotyczące terminu zatrudnienia oraz warunków pracy będą miały zastosowanie w takiej sytuacji?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Sprawdź, jakie wykształcenie powinna posiadać osoba zatrudniona na stanowisku pomocy nauczyciela w przedszkolu oraz w oddziałach przedszkolnych przy szkole podstawowej.
Do polskich szkół coraz liczniej uczęszczają uczniowie cudzoziemscy nieposłujący się językiem polskim. Przepisy prawa oświatowego przewidują różne możliwości związane z zapewnieniem im wsparcia. Jednym z rozwiązań jest zatrudnienie na stanowisku pomocy nauczyciela osoby władającej językiem kraju pochodzenia ucznia. Sprawdź na jakiej podstawie i z jakim wynagrodzeniem zatrudnić takiego pracownika.
Pomoc nauczyciela ma status pracownika samorządowego. Przepisy nie regulują jednak ani wymiaru zatrudnienia takiej osoby ani zakresu jej obowiązków, zaś w praktyce decyduje o tym dyrektor szkoły. Musi jednak pamiętać, by pomocy nauczyciela nie przydzielać zadań zastrzeżonych dla nauczycieli. Skoro jednym z zadań nauczycieli jest sprawowanie opieki i zapewnienie uczniem bezpieczeństwa, to czy należy uznać, że pomoc nauczyciela nie może w żadnej sytuacji samodzielnie sprawować opieki nad dziećmi?
W przepisach nie ma terminu „nauczyciel wspomagający” – jest to potocznie stosowany termin na określenie stanowiska nauczycieli współorganizujących kształcenie uczniów niepełnosprawnych. W prawie oświatowym, w zależności od rodzaju szkoły stosuje się sformułowanie dotyczące dodatkowego zatrudnienia nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego/współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych.
Często zdarza się, że w ciągu roku szkolnego zmienia się orzeczenie ucznia, który wymaga dodatkowej pomocy w szkole. Ewentualna decyzja w sprawie zamiany osób udzielających uczniowi wsparcia powinna wynikać właśnie z orzeczenia. Jeśli jednak nie wskazano tam szczegółowych zapisów w kwestii zatrudnianej dodatkowo kadry, to nie ma konieczności dokonywania zamiany.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.