opinia o uczniu

  Jak napisać opinię o uczniu do poradni psychologiczno-pedagogicznej? Wskazówki i wzory dla nauczycieli

Jak napisać opinię o uczniu do poradni psychologiczno-pedagogicznej? Wskazówki i wzory dla nauczycieli

W codziennej pracy szkoły niejednokrotnie zdarza się, że różne instytucje, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, zwracają się z prośbą o sporządzenie opinii na temat ucznia. Taka opinia stanowi ważne źródło informacji w procesie diagnozowania i zaplanowania wsparcia ucznia. O ile prawo oświatowe nakłada na szkoły obowiązek wydania takiej opinii na wniosek poradni lub rodzica, o tyle nie określa zasad jej sporządzania. W artykule wyjaśniamy, jak napisać taką opinię zgodnie z obowiązującymi przepisami i najlepszymi praktykami.

Poradnie psychologiczno-pedagogiczne są zobowiązane do podejmowania działań w zakresie wsparcia psychologicznego, pedagogicznego, a także do przeprowadzania diagnozy problemów uczniów. Szkoła jest miejscem, w którym uczeń spędza dużą część swojego czasu, dlatego nauczyciele mogą dostarczyć rzetelnych informacji o jego funkcjonowaniu w różnych aspektach – edukacyjnym, społecznym i emocjonalnym. 

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jaka jest podstawa prawna sporządzania opinii o uczniu dla poradni psychologiczno-pedagogicznej?
  • Jakie informacje powinna zawierać rzetelna opinia o uczniu?
  • Kto powinien napisać opinię do poradni?
  • Jak krok po kroku przygotować opinię zgodnie z najlepszymi praktykami?
  • Jakie błędy najczęściej popełniają nauczyciele podczas sporządzania opinii?
  • Gdzie można znaleźć wzór opinii o funkcjonowaniu ucznia w szkole? 
Sprawdź inne serwisy