
Pomoc dla ucznia, który zmaga się z trudnościami w zakresie zdrowia psychicznego lub rozwija się w sposób neuroatypowy to proces złożony i wieloaspektowy. Dla terapeutów opinia o funkcjonowaniu ucznia w szkole to niezwykle cenne źródło informacji. Pomaga w rzetelnej diagnozie, rozumieniu trudności pacjenta i planowaniu potrzebnych oddziaływań. W jaki sposób ją napisać, by była naprawdę użyteczna? Które informacje należy uznać za przydatne, a które powinny zostać ograniczone do minimum? W artykule zamieszczono wskazówki dla nauczycieli dotyczące opracowania opinii dla terapeuty zewnętrznego – psychologa i psychiatry.
Standardem staje się włączenie w proces diagnozy psychologicznej i psychiatrycznej, a potem psychoterapii, pomocy psychologicznej i opieki lekarskiej nie tylko rodziców, ale i nauczycieli. Często to właśnie nauczyciele jako pierwsi sygnalizują trudności w funkcjonowaniu dziecka czy nastolatka.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Dlaczego opinia od nauczyciela jest ważnym elementem procesu diagnozy i terapii ucznia?
- Jakie informacje mogą pomóc terapeucie w zrozumieniu trudności ucznia?
- Jakie obszary funkcjonowania ucznia należy uwzględnić w opinii?
- Jakie zmiany w zachowaniu ucznia powinny zwrócić uwagę nauczyciela?
- Które wydarzenia z życia ucznia mogą wpłynąć na jego funkcjonowanie w szkole?
- Jak opisać ogólny stan zdrowia ucznia w kontekście jego funkcjonowania?
- Jak współpraca różnych nauczycieli może wzbogacić opinię?
- Jak opinia nauczyciela pomaga w określeniu skuteczności terapii lub potrzeby dodatkowych działań?
- Czy nauczyciel może poprosić terapeutę o konkretne zalecenia do pracy z uczniem w szkole?
- Jak opisać wsparcie społeczne i rodzinne ucznia?
- Jak nauczyciel może wspierać proces terapeutyczny ucznia?
Pozostało jeszcze 88% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Natalia Perek
Psycholog, psychoterapeuta dzieci i młodzieży. Absolwentka psychologii klinicznej i zdrowia na Uniwersytecie Łódzkim oraz czteroletniego, całościowego kursu psychoterapii w ramach Szkoły Psychoterapii Dzieci i Młodzieży przy Laboratorium Psychoedukacji i Ośrodku Regeneracja w Warszawie. Ukończyła również dwustopniowe Studium Pomocy Psychologicznej i Interwencji Kryzysowej Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Podyplomowy Kurs Arteterapii Polskiego Instytutu Ericksonowskiego. Pracowała jako psycholog w Oddziale Psychiatrii Dziecięcej. Obecnie prowadzi psychoterapię indywidualną dzieci i młodzieży oraz wsparcie rodzicielskie w Poradni Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży w SPZOZ oraz w Ambulatorium Stresu w Łodzi.