O mowie nienawiści powiedziano już wiele. Mimo wielu kampanii społecznych i coraz większej świadomości społecznej dotyczącej tolerancji, nadal możemy zauważyć oznaki nietolerancji wśród uczniów. By wprowadzić w szkole czy klasie kulturę opartą na akceptacji i poszanowaniu równości musimy działać u podstaw. Warto zacząć od uświadamiania skąd biorą się objawy nietolerancji i jakie są ich przyczyny. Pracując z uczniami na przyczynach, a nie objawach możemy spodziewać się dużo lepszych rezultatów.
Jak znaleźć przyjaciela? Jak być dobrym kolegą? Co zrobić, aby mieć dobry humor? Na te inne pytania mogą odpowiedzieć sami uczniowie. Skorzystaj ze scenariusza zajęć integracyjnych, podczas których uczniowie będą nabywali również umiejętności związane z wyrażaniem własnych uczuć.
Ten scenariusz zajęć polecam do wykorzystania podczas godzin do dyspozycji wychowawcy, lekcji wychowania do życia w rodzinie lub warsztatowych zajęć pozalekcyjnych. Pomoże on grupie stworzyć atmosferę życzliwości w codziennych relacjach. Każdemu dziecku umożliwi nawiązanie indywidualnego kontaktu z innym uczestnikiem zajęć. Być może w czasie tych zajęć uczniowie po raz pierwszy będą mieli okazję usłyszeć pozytywne informacje zwrotne na swój temat. Może okazać się, że to ćwiczenie da szansę na korekcję sądów i uprzedzeń dzieci.
Scenariusz zajęć można wykorzystać na godzinie do dyspozycji wychowawcy. Pomoże uczniom w lepszym poznaniu kolegów z klasy. Zazwyczaj budzi zaciekawienie uczniów rodzajem skojarzeń innych dzieci, jakie mają na swój temat. Jest okazją do dawania i przyjmowania pozytywnych informacji zwrotnych. To ćwiczenie może przyczynić się do tworzenia dobrej atmosfery w grupie.
Artykuł przedstawia najważniejsze cele integracji rodziców uczniów z klasy oraz sposób w jaki można poprowadzić zebranie, które pozwoli na lepsze poznanie się rodziców.
Czasem może się zdarzyć, że zamiast rozwijającej się współpracy pomiędzy nauczycielem a rodzicami narastają nieporozumienia. Zaczynamy wtedy szukać przyczyń, zapraszamy na rozmowy i mimo wszystko, współpraca nie rozwija się tak, jakbyśmy oczekiwali. Może pojawiać się złość i wzajemne pretensje. W takiej sytuacji warto poszukać przyczyn tego stanu rzeczy. Jedną z nich może być nie spełnianie wzajemnych oczekiwań dotyczących kontaktów i współpracy: szkoła – rodzice. Tekst przedstawia znaczenie wzajemnych oczekiwań nauczycieli i rodziców w budowaniu współpracy.
Scenariusz przeznaczony jest dla nauczycieli – wychowawców zaczynających pracę ze swoimi uczniami, na każdym etapie edukacji. Jego celem jest wspomożenie nauczyciela w nawiązaniu pozytywnych relacji z rodzicami, jak również ustalenie wspólnych celów na cały okres współpracy.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.