Lekcja jest drugim etapem integracji przyszłego wychowawcy z klasą III. Może nastąpić kilka dni po realizacji scenariusza Tablicy dobrych chwil.
Próg edukacyjny, przełom klas III i IV, powoduje istotne zmiany w procesie edukacyjnym. W drugiej części artykułu poświęconego charakterystyce czwartoklasisty zajmujemy się zagadnieniem typowych procesów poznawczych.
Próg edukacyjny, przełom klas III i IV, powoduje istotne zmiany w procesie edukacyjnym. Z nauczania zintegrowanego przechodzi się do nauczania wielu przedmiotów, uczniowie spotykają znacznie więcej nauczycieli, każdy z nich ma inne wymagania i oczekiwania. Nagle okazuje się, że dla wielu czwartoklasistów jest to trudność. Zdarza się, że dzieci jeszcze nie dojrzały do „nowego” sposobu uczenia i wymagań! Dlaczego tak się dzieje i jak można im pomóc?
Kiedy należy rozpocząć myślenie o zmianach czekających uczniów kończących III klasę? Jak zaplanować działania? Co mogą zrobić nauczyciele, a co uczniowie? Świadome i spokojne zapanowanie zmiany nie jest rzeczą niemożliwą, jeśli każda ze stron poświęci temu wyzwaniu nieco refleksji oraz zastosuje kilka dobrych pomysłów. Dowiedz się, jak ułatwić uczniom adaptację w IV klasie.
Pierwszy miesiąc nauki to najtrudniejszy moment dla uczniów klas IV. Bardzo ważne jest stworzenie przyjaznego klimatu w szkole, na który składają się m. in. relacje uczeń – nauczyciel. Uczniowie wymagają wtedy szczególnej opieki ze strony dorosłych (w tym również rodziców), otwartej i opiekuńczej postawy, większej cierpliwości, uwagi i poświęcanego czasu. Tekst porusza najważniejsze kwestie, które warto wziąć pod uwagę, aby pomóc uczniom w spokojnym i łagodnym przejściu z III do IV klasy.
Zbliża się rozpoczęcie roku szkolnego, dzieci spędzają ostatnie dni na szalonej zabawie, a nauczyciele już w szkole. Zaczyna się okres przygotowywania planów, projektów. Jeśli dotyczą one klas, z którymi już pracowaliśmy, mamy konkretną wiedzę w zakresie edukacyjnym i wychowawczym. Trudniej z klasami, które obejmujemy na skutek zmian – nagłych i systemowych jak klasy IV. Co zatem można zrobić, zaplanować, aby ułatwić sobie początek roku szkolnego?
Przepisy dotyczące zachowania ważności orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania i orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, pozostają nadal aktualne (art. 312 ust. 1 i 2 ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe). Przedstawiamy szczegółowe przepisy.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj artykuł:
Wydłużenie etapu uczniowi klasy III gimnazjalnej w roku szkolnym 2018/2019 jest możliwe. Czy w takiej sytuacji będzie kontynuował naukę w klasie VIII szkoły podstawowej? Sprawdź szczegóły!
Do końca lutego 2019 r. rada pedagogiczna może podjąć decyzję w sprawie przedłużenia okresu nauki dla ucznia gimnazjum. Należy jednak pamiętać o odpowiednich opiniach. Sprawdź, kto je wydaje.
Uczestnicy warsztatu opracowują propozycje aktywności dla uczniów, którzy właśnie przekroczyli próg edukacyjny, przybliżające im specyfikę i ofertę szkoły. Poznaj scenariusz warsztatu dla nauczycieli.
Progi edukacyjne wyznaczają przechodzenie do kolejnych etapów kształcenia. Stanowią nieodłączny element edukacji szkolnej i nieprzerwanie wywołują emocje wśród uczniów i ich rodziców. Jedni postrzegają je jako możliwość dalszego rozwoju, podczas gdy dla innych są przeżyciem traumatycznym. Przedstawiamy wskazówki do pracy z uczniami, a także przydatny folder do pobrania dla rodziców.
Dlaczego przekraczanie tzw. progów edukacyjnych jest dla uczniów stresujące
Progi edukacyjne wyznaczają przechodzenie do kolejnych etapów kształcenia. Wywołują emocje wśród uczniów i ich rodziców. Pobierz folder dla rodziców, w którym znajdziesz wskazówki, jak rodzice mogą wspierać dzieci w przechodzeniu na kolejny etap edukacyjny!
Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, z nauki drugiego języka obcego nowożytnego do końca danego etapu edukacyjnego na wniosek rodziców albo pełnoletniego ucznia oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
Przepisy nie określają, kto może wnioskować o przedłużenie etapu edukacyjnego dla ucznia niepełnosprawnego, ale zwykle inicjatywa jest po stronie rodziców ucznia lub nauczyciela uczącego w porozumieniu z rodzicami.
Brak wymogu corocznego promowania ucznia do klasy programowo wyższej zapisany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego to nie to samo, co przedłużenie etapu edukacyjnego.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.