Uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. W zależności od etapu edukacyjnego, okres nauki można przedłużyć o rok lub o dwa lata. Dowiedz się, jakie działania należy podjąć, przedłużyć etap edukacyjny i jakie informacje zamieścić następnie w arkuszu ocen.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dokumentacja związana z wydłużeniem etapu edukacyjnego powinna obejmować uchwałę rady pedagogicznej, opinię zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zgodę rodziców. Ponadto konieczne jest udokumentowanie przebiegu nauczania ucznia (arkusz ocen) oraz ewentualne wydanie zaświadczenia o przebiegu nauczania.
Co do zasady indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny należy opracować w terminie 30 dni od dostarczenia do szkoły nowego orzeczenia. Nie zawsze jest to jednak oczywiste. Niekiedy rodzice dzieci objętych kształceniem specjalnym przed zakończeniem roku szkolnego przekazują szkole orzeczenie na kolejny etap edukacyjnych. Sprawdź, kiedy opracować IPET na następny etap edukacyjny – we wrześniu czy w terminie 30 dni od otrzymania orzeczenia?
Okres nauki w szkole podstawowej można, w zależności od etapu edukacyjnego, przedłużyć o jeden rok lub dwa lata. Sprawdź czy w czasie pandemii koronawirusa dyrektor może podjąć decyzję o kolejnym przedłużeniu nauki na danym etapie.
Lekcja służy wzbudzeniu refleksji na temat tego, jak organizować życie grupy. Dzięki niej dzieci uczą się identyfikować potrzeby grupy i poszczególnych osób. Ćwiczą umiejętności dokonywania demokratycznych wyborów – podczas zabawy dowiadują się, jak przedstawić program wyborczy.
Lekcja jest drugim etapem integracji przyszłego wychowawcy z klasą III. Może nastąpić kilka dni po realizacji scenariusza Tablicy dobrych chwil.
Lekcja jest pierwszym spotkaniem uczniów klasy III z nowym wychowawcą. Powinna odbyć się w ostatnich tygodniach nauki w klasie III. Służy zbudowaniu poczucia bezpieczeństwa i pozytywnego nastawienia dzieci do nadchodzącego etapu edukacji. Dla nowego wychowawcy jest ważnym elementem przygotowania się do pracy z grupą.
Zestaw składa się z listu oraz 4 kart pracy przeznaczonych dla uczniów klas III szkoły podstawowej, kończących pierwszy etap edukacji. Karty są przeznaczone do pracy własnej. Dzieci nie muszą dzielić się jej efektami z rodzicami i nauczycielami. Ważne jest, aby po wykonaniu zadań wszystkie karty zostały schowane do koperty opatrzonej datą oraz podpisanej imieniem i nazwiskiem dziecka (jeżeli dziecko sobie tego życzy, kopertę należy zakleić). Rodzice chowają kopertę do miejsca, w którym przechowywane są dyplomy i świadectwa szkolne lub inne ważne dokumenty. Dziecko będzie mogło otworzyć ją dopiero, kiedy skończy szkołę podstawową.
Jak myśli czwartoklasista i dlaczego nie radzi sobie z rozwiązywaniem zadań matematycznych i łamigłówek? Czy faktycznie się nie uczy? A może ma jeszcze czas na zrozumienie niektórych zjawisk? Przeczytaj artykuł, dowiedz się, jak działa mózg dziesięciolatka i podejmuj działania, które pomogą mu w osiąganiu lepszych wyników w nauce.
Z przepisów prawa oświatowego nie wynika wprost, że wniosek o wydłużenie etapu edukacyjnego powinni złożyć rodzice ucznia, jednocześnie – nie wskazują, aby było to niedozwolone. W takim razie – czy może zdarzyć się, że rodzice wystąpią z wnioskiem, a rada pedagogiczna rozpatrzy go negatywnie?
W pierwszej części cyklu omówiłam zmiany w rozwoju dzieci w wieku około 10 lat i zwróciłam uwagę na ostatni etap kostnienia nadgarstka, dzięki czemu uczniowie zaczynają być zdolni do automatyzacji pisania i zwiększenia jego tempa. W czwartej części skupię się na pisaniu i związanymi z nim trudnościach, takich jak zaburzenia lateralizacji, dysgrafia, dysortografia.
W trzecim artykule z cyklu poświęconego czwartoklasistom, podejmę problematykę spostrzegania jako poznawania bezpośredniego. Spostrzeganie jest to bezpośrednie poznawanie całokształtu przedmiotów i zjawisk otaczającego świata oraz związków i zależności między nimi. Trzeba pamiętać, że postrzeganie wzrokowe i słuchowe to dominujące procesy poznawcze w nauce szkolnej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.