Brak wymogu corocznego promowania ucznia do klasy programowo wyższej zapisany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego to nie to samo, co przedłużenie etapu edukacyjnego.
O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. Dla tych uczniów tworzone są indywidualne programy, tzw. IPET-y, i promocja do klasy programowo wyższej uzależniona jest od decyzji rady pedagogicznej wynikającej z oceny poziomu spełniania wymagań określonych indywidualnie dla danego ucznia.
Dodatkową możliwością związaną z klasyfikacją i promowaniem uczniów z ww. orzeczeniem jest prawo wydłużania etapu edukacyjnego. Zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. Dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zgody rodziców ucznia.
Jeśli pojawiają się obawy, że uczeń może mieć problemy z ukończeniem szkoły, do końca lutego (w ostatnim roku danego etapu edukacyjnego) należy podjąć decyzję w sprawie wydłużenia tego etapu edukacyjnego. Przepis dotyczy wszystkich uczniów niepełnosprawnych niezależnie od szkoły, w której pobierają naukę. Przedłużenie etapu edukacyjnego może więc nastąpić w szkole masowej, integracyjnej i specjalnej. Nie jest ono tożsame z powtarzaniem klasy.
Uczeń, któremu wydłuża się etap kształcenia, na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego cyklu:
Uczeń z wydłużonym etapem kształcenia nie otrzymuje świadectwa promocyjnego, jednak, w odróżnieniu od ucznia powtarzającego klasę, nie otrzymuje również świadectwa stwierdzającego brak promocji do następnej klasy.