Wydłużenie etapu edukacyjnego nie jest tożsame z powtarzaniem klasy

Małgorzata Celuch

Autor: Małgorzata Celuch

Dodano: 30 marca 2017
Dokument archiwalny
Wydłużenie etapu edukacyjnego

Brak wymogu corocznego promowania ucznia do klasy programowo wyższej zapisany w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego to nie to samo, co przedłużenie etapu edukacyjnego.

Obejrzyj certyfikowane videoszkolenie: Brak promocji do następnej klasy i przedłużenie okresu nauki Aspekty prawne i praktyczne zgodne z przepisami obowiązującymi w 2021 r.

O promowaniu ucznia z orzeczeniem decyduje rada pedagogiczna

O promowaniu do klasy programowo wyższej ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia rada pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym. Dla tych uczniów tworzone są indywidualne programy, tzw. IPET-y, i promocja do klasy programowo wyższej uzależniona jest od decyzji rady pedagogicznej wynikającej z oceny poziomu spełniania wymagań określonych indywidualnie dla danego ucznia.

Uczniowi można przedłużyć cykl kształcenia…

Dodatkową możliwością związaną z klasyfikacją i promowaniem uczniów z ww. orzeczeniem jest prawo wydłużania etapu edukacyjnego. Zamiast powtarzania klasy, można zaproponować przedłużenie cyklu kształcenia. Dla uczniów niepełnosprawnych można przedłużyć okres nauki na każdym etapie edukacyjnym o jeden rok, zwiększając proporcjonalnie wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Decyzję w tej sprawie podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu pozytywnej opinii zespołu, którego zadaniem jest planowanie i koordynowanie udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, oraz zgody rodziców ucznia.

Jeśli pojawiają się obawy, że uczeń może mieć problemy z ukończeniem szkoły, do końca lutego (w ostatnim roku danego etapu edukacyjnego) należy podjąć decyzję w sprawie wydłużenia tego etapu edukacyjnego. Przepis dotyczy wszystkich uczniów niepełnosprawnych niezależnie od szkoły, w której pobierają naukę. Przedłużenie etapu edukacyjnego może więc nastąpić w szkole masowej, integracyjnej i specjalnej. Nie jest ono tożsame z powtarzaniem klasy.

…a wówczas podlega on klasyfikacji i nie otrzymuje promocji

Uczeń, któremu wydłuża się etap kształcenia, na zakończenie pierwszego roku realizacji wydłużonego cyklu:

  • nie podlega klasyfikacji rocznej,
  • nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, czyli nie jest ani promowany, ani niepromowany.

Uczeń z wydłużonym etapem kształcenia nie otrzymuje świadectwa promocyjnego, jednak, w odróżnieniu od ucznia powtarzającego klasę, nie otrzymuje również świadectwa stwierdzającego brak promocji do następnej klasy.

Małgorzata Celuch
Dodano: 30 marca 2017

Autor: Małgorzata Celuch

Nauczyciel matematyki i informatyki z 20-letnim stażem. Wicedyrektor zespołu szkół. Czynny egzaminator i współorganizator międzyszkolnych konkursów matematycznych. Autor wielu publikacji oświatowych i narzędzi pomocnych w pracy dyrektora

Tematyka

Sprawdź inne serwisy