Szkoła to przestrzeń, w której proces dydaktyczny nie może istnieć w oderwaniu od troski o kondycję psychiczną uczniów. Jej tematyka obejmuje m.in. poziom stresu, poczucie bezpieczeństwa, relacje rówieśnicze, dostęp do wsparcia oraz preferowane formy pomocy psychologiczne. Dynamicznie zmieniające się realia życia społecznego, wzrost poziomu stresu, przeciążenie obowiązkami, niepewność emocjonalna i napięcia rówieśnicze – to wszystko sprawia, że uczniowie coraz częściej zmagają się z trudnościami, które bezpośrednio wpływają na ich dobrostan i efektywność uczenia się. W obliczu tych wyzwań psycholog szkolny staje przed zadaniem nie tylko reagowania na pojedyncze sytuacje kryzysowe, ale przede wszystkim świadomego planowania systemowej i profilaktycznej pracy. Aby działania te były trafne i adekwatne, konieczne jest oparcie ich na rzetelnej diagnozie.
W załączeniu znajduje się autorskie narzędzie diagnostyczne – ankieta służąca do rozpoznania potrzeb emocjonalnych i społecznych uczniów klas 4–8 szkoły podstawowej. Do materiałów dołączono opracowanie ankiety, przykładowa interpretacja wyników oraz możliwe przyczyny odpowiedzi respondentów. Opracowane wskazówki dla badaczy pozwolą na realne przełożenie danych na praktykę szkolną. Opisane narzędzie umożliwia zebranie informacji dotyczących m.in. poziomu stresu, poczucia bezpieczeństwa, relacji rówieśniczych, dostępu do wsparcia oraz preferowanych form pomocy psychologicznej.
Na portalu ePedagogika możesz pobrać również inne narzędzia:
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej oceny poziomu kompetencji cyfrowych uczniów jest ważne w kontekście tworzenia szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego uwzględniającego edukację cyfrową. Badanie pozwala na zebranie bezpośrednich informacji od uczniów dotyczących ich umiejętności cyfrowych, świadomości na temat bezpieczeństwa w sieci oraz doświadczeń z narzędziami opartymi na sztucznej inteligencji. Dzięki uzyskanym odpowiedziom grono pedagogiczne może lepiej zrozumieć potrzeby i wyzwania, z którymi borykają się uczniowie. Zrozumienie poziomu umiejętności cyfrowych uczniów oraz ich podejścia do krytycznej analizy informacji i bezpieczeństwa w sieci umożliwi wprowadzenie odpowiednich działań edukacyjnych i profilaktycznych. Te działania nie tylko zwiększą ich kompetencje technologiczne, ale również poprawią ich bezpieczeństwo i dobrostan w środowisku cyfrowym. W efekcie zebrane dane pomogą stworzyć efektywny i spersonalizowany program wychowawczo-profilaktyczny, który odpowiada na rzeczywiste potrzeby uczniów i przygotowuje ich do świadomego oraz bezpiecznego korzystania z nowoczesnych technologii.
Przeczytaj również:
Wykorzystaj również:
Ankieta Internet i media społecznościowe może pomóc wychowawcy zrozumieć, jak uczniowie korzystają z internetu i mediów społecznościowych oraz jakie wyzwania mogą napotykać w tym obszarze. Pytania otwarte zapewniają uczniom możliwość wyrażenia swoich unikalnych doświadczeń i opinii, co może być bardzo wartościowe dla zrozumienia ich potrzeb i doświadczeń związanych z internetem i mediami społecznościowymi. Ważne jest, aby odpowiedzi były traktowane z zachowaniem poufności i wykorzystywane wyłącznie w celach edukacyjnych i wychowawczych.
Przeczytaj również:
Wykorzystaj również: