Uwzględnianie dostosowań wymagań edukacyjnych to nie prawo, ale obowiązek nauczyciela. Podobnie jest z indywidualizacją pracy na zajęciach. Nauczyciel nie może więc odmówić sięgania po elastyczne rozwiązania wyrównujące szanse uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W jaki sposób dyrektor powinien egzekwować wywiązywanie się z obowiązków? Dowiedz się, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który nie indywidualizuje procesu nauczania i wychowania ucznia.
Zgodnie z przepisami, obowiązek szkolny rozpoczyna się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Jednak nie wszystkie dzieci w tym wieku są gotowe na rozpoczęcie nauki w pierwszej klasie. Jeżeli zdaniem nauczycieli i rodziców dziecko powinno jeszcze przez jakiś czas korzystać z wychowania przedszkolnego, należy wnioskować o odroczenie obowiązku szkolnego w 2024 roku. Sprawdź przepisy i rozwiązania najczęściej spotykanych problemów.
W szkołach podstawowych działających w szczególnie trudnych warunkach demograficznych lub geograficznych, w zakresie danego etapu edukacyjnego dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych. Za jej organizację odpowiedzialny jest dyrektor szkoły. Sprawdź, czy dopuszcza się łączenie w klasie VI i VII, jeżeli do jednej z tych klas uczęszcza uczeń z orzeczeniem o kształceniu specjalnym?
Bursa szkolna zapewniaopiekę uczniom uczęszczającym do szkoły poza miejscem zamieszkania. Przepisy nie przewidują jednak, aby możliwe było przyjęcie do bursy ucznia, który otrzymał od dyrektora szkoły zgodę na realizację obowiązku nauki lub obowiązku szkolnego poza szkołą. To oznacza, że edukacja domowa wyklucza zamieszkanie w bursie. Sprawdź, jakie zobowiązania wobec wychowanka ma bursa.
Zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze to forma spełniania obowiązku szkolnego. Wobec tego, czy osoba osiągająca pełnoletność nadal ma obowiązek w nich uczestniczyć? Sprawdź, czy możliwa jest rezygnacja z zajęć rewalidacyjno-wychowawczych po ukończeniu 18 lat.
Nowe przepisy, powszechnie określane jako zakaz zadawania prac domowych, już na etapie wywoływały gorącą dyskusję. Po wejściu ich w życie pojawiły się natomiast wątpliwości dotyczące stosowania nowych regulacji w praktyce. Dowiedz się, jak w praktyce stosować zasadę braku zadań domowych w szkole podstawowej. Sprawdź, jakie konsekwencje może ponieść nauczyciel, który nie będzie stosował się do zakazu zadawania prac domowych.
Arkusz organizacji szkoły, zgodnie z określa dla poszczególnych oddziałów, między innymi: tygodniowy wymiar godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w tym godzin zajęć prowadzonych w grupach. Jeżeli od 1 września do szkoły będzie uczęszczał uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, to w arkuszu organizacyjnym należy uwzględnić tygodniowy wymiar godzinowy zajęć wskazanych w ramowym planie nauczania.
Formy sprawdzania postępów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, niepełnosprawnościami sprzężonymi powinny wynikać z przepisów prawa oświatowego, w tym podstawy programowej dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, co do zasady, reguluje statut szkoły. Oznacza to, że statut szkoły przysposabiającej do pracy powinien określać również zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
Uczeń przejawiający trudności wychowawcze ma prawo do korzystania z takich samych uprawnień, co uczniowie niewykazujący podobnych kłopotów. Mimo to, ze względu na agresywne zachowania zdarza się, że szkoła żąda, aby rodzice samodzielnie przyprowadzali i dobierali ucznia ze szkoły. Czy odmowa dowożenia do szkoły agresywnego ucznia jest zgodna z prawem?
Zgodnie z przepisami prawa oświatowego zadania związane z przeprowadzeniem rekrutacji do przedszkoli i oddziałów przedszkolnych są podzielone między organem prowadzącym, dyrektorem przedszkola lub szkoły podstawowej oraz komisją rekrutacyjną. Zapoznaj się z zasadami rekrutacji w 2024 r. krok po kroku i poznaj odpowiedzi na najtrudniejsze pytania.