Formy sprawdzania postępów uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, niepełnosprawnościami sprzężonymi powinny wynikać z przepisów prawa oświatowego, w tym podstawy programowej dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy. Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, co do zasady, reguluje statut szkoły. Oznacza to, że statut szkoły przysposabiającej do pracy powinien określać również zasady sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Jakie zasady oceniania i sprawdzania wiedzy uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym są określone w ustawie Prawo oświatowe?
- Na czym polega obowiązek szkoły w stosowaniu racjonalnych usprawnień w edukacji uczniów z niepełnosprawnościami, zgodnie z Konwencją o prawach osób niepełnosprawnych?
- Jakie są główne cele i metody pracy edukacyjnej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi?
- W jaki sposób indywidualne potrzeby, tempo rozwoju i możliwości psychofizyczne uczniów wpływają na planowanie ich kształcenia?
- Jakie znaczenie ma indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny w ocenianiu i planowaniu edukacji uczniów z niepełnosprawnościami?
- Jakie kryteria i warunki doboru uczniów do oddziałów stosować w szkole przysposabiającej do pracy?
- W jaki sposób szkoła powinna wzmacniać postępy uczniów i jak interpretować brak postępów?
- Jakie obszary i umiejętności są kluczowe w ocenie postępów uczniów w zakresie przysposobienia do pracy?
Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Katarzyna Lewandowska-Staroń
Pracownik nadzoru pedagogicznego, specjalista ds. specjalnych potrzeb edukacyjnych, dostępności, trener oświaty i kompetencji miękkich, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, egzaminator z listy OKE Warszawa, trener wspomagania w rozwoju kompetencji kluczowych, terapeuta pedagogiczny, nauczyciel języka polskiego, niemieckiego, historii, edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pedagog opiekuńczo – wychowawczy.