Prawo oświatowe zobowiązuje szkoły i przedszkola do co najmniej dwukrotnego w ciągu roku przeprowadzenia oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Tylko rzetelne wywiązanie się z tego obowiązku daje szansę na realne i zgodne z potrzebami wsparcie dla dziecka. Wobec tego warto dołożyć wszelkich starań, by szczegółowo przeanalizować i określić wartościowość działań podejmowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Oprócz pozyskania opinii wszystkich osób pracujących z uczniem równie ważna jest opinia samego ucznia oraz jego rodziców. Sprawdź, jak dokonać wspólnej oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego we współpracy z uczniem i rodzicami i poznaj zasady pozyskiwania niezbędnych informacji.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zgodnie z § 6 ust. 9 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (wopfu), uwzględniając ocenę efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji tego programu. Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców ucznia – z innymi podmiotami.
Tylko dzięki pozyskaniu informacji zwrotnej od wszystkich osób zaangażowanych w proces kształcenia specjalnego, możliwe będzie odpowiednie modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Zdarza się, że niektóre zespoły pomijają ten etap pracy – zazwyczaj przyczyną tego jest obawa przed krytyką. Tego typu praktyki powodują, że udzielane wsparcie jest najczęściej nieadekwatne do potrzeb, a to skutkuje brakiem efektywności. Zatem współpraca z rodzicem oraz z uczniem jest kluczowym elementem zarówno na etapie planowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak i podczas jej oceny.
Dzięki prowadzeniu wspólnej oceny zespół może odnieść następujące korzyści:
Warto zauważyć, że to kluczowe obszary mające ogromny wpływ na jakość nie tylko terapii, ale i ogólnie edukacji.
Zdarza się, że nauczyciele, pedagodzy inicjują współpracę, natomiast spotykają się z barierą ze strony rodziców, którzy nie uczestniczą w życiu szkolnym dziecka. Powody takiego podejścia mogą być różnorodne – od braku czasu, przez wcześniejsze negatywne doświadczenia związane ze szkołą, aż po obawy przed oceną czy nieumiejętność wyrażenia swoich myśli i uczuć. Takie trudności mogą znacząco utrudnić realizację wsparcia, ale nie zmienia to faktu, że zespół nauczycieli i specjalistów powinien aktywnie dążyć do zaangażowania rodziców.
Aby skutecznie pokonać bariery we współpracy z rodzicami, warto zastosować następujące strategie:
Dzięki zastosowaniu powyższych strategii zespół może zbudować lepsze relacje z rodzicami, co przełoży się na efektywniejszą współpracę i skuteczniejsze wsparcie dziecka w realizacji IPET.
Efektywna ocena procesu terapeutycznego opiera się na współpracy wszystkich zaangażowanych stron, które wnoszą różnorodne, cenne perspektywy. Dzięki temu możliwe jest kompleksowe zrozumienie potrzeb i postępów ucznia oraz dostosowanie dalszych działań. W procesie tym kluczowe są trzy ogniwa oceny:
Dokonując oceny efektywności indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego należy skupić się na pięciu kluczowych obszarach, są to: postępy, skuteczność oddziaływań, wyzwania, potrzeby ucznia, zalecenia do dalszej pracy,
1. Czy uczeń poczynił postępy?
2.Czy wykorzystane metody pracy terapeutycznej, edukacyjnej i wychowawczej były skuteczne?
3. Jakie wyzwania, trudności pojawiły się podczas realizacji IPET?
4. Jakie są indywidualne potrzeby ucznia?
5. Zalecenia
Dodatkowe pytania, które warto zadać podczas dokonywania wspólnej oceny:
Zaangażowanie rodziców w ocenę skuteczności UPET stanowi istotny element budowania partnerskich relacji między szkołą a rodziną. Rodzice, znając swoje dziecko w środowisku domowym, mogą dostarczyć wartościowych informacji na temat jego funkcjonowania, postępów oraz potrzeb. Włączenie ich w proces oceny sprzyja lepszemu dostosowaniu działań do rzeczywistych wymagań ucznia.
Dobrą praktyką w tym zakresie jest systematyczne informowanie rodziców o sposobach nawiązywania kontaktu z placówką. W większości szkół i przedszkoli za inicjowanie takich działań odpowiada pedagog szkolny lub specjalny. Dzięki temu rodzice mogą na bieżąco przekazywać informacje na temat swoich spostrzeżeń w zakresie udzielania ich dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej. A osoba koordynująca to może zbierać informacje na przestrzeni całego półrocza i dokumentować je.
Dwa razy w roku warto zaproponować rodzicom wypełnienie narzędzi badawczych, takich jak ankiety lub przeprowadzić wywiad czy rozmowę kierowaną. Takie działania powinny obejmować ocenę zarówno ogólnej skuteczności IPET, jak i jego poszczególnych elementów, takich jak zajęcia, strategie czy dostosowania. Tego rodzaju współpraca pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb dziecka i wspólne podejmowanie decyzji dotyczących dalszego wsparcia.
Ponadto, niezależnie od powyższego, od czasu do czasu można zadać rodzicom następujące pytania:
To pytania niezbędne do analizy i całościowej oceny, rodzic powinien wiedzieć, że nie wszystkie zmiany mogą zostać wprowadzone z uwagi np. na ograniczenia prawne, finansowe czy kadrowe.
Zapraszając do współpracy ucznia nauczyciele dają mu jasny komunikat, że jego zdanie jest ważne i że może mieć realny wpływ na własny proces terapeutyczny.
Nie ulega wątpliwości, że zakres współpracy i prowadzone rozmowy trzeba dostosować do wieku i poziomu rozwoju ucznia. Nie zawsze jest możliwość, by zaprosić dziecko na posiedzenie zespołu (to może być dla niego za trudne na przykład z uwagi na deficyty, bariery). Wówczas rozmowę należy przeprowadzić indywidualnie. Uniwersalne pytania skierowane do ucznia (można je rozbudować lub zwiększyć liczbę):
Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny jest opracowywany dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną. To oznacza, że mogą to być osoby z różnym poziomem intelektualnym i zaburzeniami utrudniającymi komunikacji. Niemniej jednak, bez względu na te ograniczenia zaleca się przeprowadzenie oceny wspólnie z uczniem dostosowując formy uzyskania informacji do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych dziecka.
Proces oceny powinien być regularny, dobrze zorganizowany i skoncentrowany na osiągnięciu indywidualnych celów rozwojowych ucznia. Wspólne zaangażowanie wszystkich stron zapewnia, że indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny będzie narzędziem dynamicznym i dostosowanym do zmieniających się potrzeb ucznia, przyczyniając się do jego harmonijnego funkcjonowania w środowisku szkolnym.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie: Zajęcia rewalidacyjne: zasady skutecznej współpracy z rodzicami
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
|