Nie istnieje uniwersalny zestaw wskazówek „jak pracować” dla nauczyciela wspomagającego. Wynika to z tego, że każdy uczeń z orzeczeniem wymaga innego wsparcia i innego rodzaju pomocy. W szczególnej sytuacji są nauczyciele wspomagający zatrudnieni w szkołach kształcących w zawodzie. Czy w tym przypadku oraz wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej i kształcenia ogólnego niezbędna jest również specjalistyczna wiedza z zakresu przedmiotów zawodowych? W artykule dzielimy się wskazówkami, jak nauczyciel współorganizujący kształcenia może wspomagać ucznia na przedmiotach zawodowych.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Przeczytaj również:
Sprawdź, jak może wyglądać wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego (WSDZ) dla branżowej szkoły I stopnia, technikum i liceum ogólnokształcącego na przykładzie branżowej szkoły I stopnia oraz program realizacji WSDZ na rok szkolny.
Wielu uczniów z niepełnosprawnością po szkole podstawowej kontynuuje naukę w branżowej szkole I stopnia. Młodzież ta często nie ma jednak predyspozycji do kontynuowania nauki w owej szkole II stopnia czy na kursach kwalifikacyjnych, jednak do 18 roku życia podlega obowiązkowi nauki. Okazuje się, że uczeń z niepełnosprawnością może ponownie podjąć naukę w szkole branżowej I stopnia mimo jej ukończenia. Sprawdź szczegóły
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Uczniowie branżowej szkoły I stopnia, którzy powtarzają ostatnią klasę, mogą być zwolnieni z ponownego odbywania praktycznej nauki zawodu oraz zakresu teoretycznego kształcenia zawodowego. Ze zwolnienia korzystają również uczniowie, którzy naukę zawodu realizowali jako pracownicy młodociani. Takie rozwiązania wprowadziła zmiana rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Sprawdź szczegóły.
Kandydaci do szkół kształcących w zawodzie w toku postępowania rekrutacyjnego powinno zostać skierowani na badania lekarskie. Celem tych badań jest uzyskanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
Nauczyciel praktycznej nauki zawodu w branżowej szkole I stopnia w młodzieżowym ośrodku wychowawczym powinien posiadać kwalifikacje w zakresie resocjalizacji lub socjoterapii. Sprawdź, z których przepisów wynika taka konieczność.
Obowiązek organizacji nauczania indywidualnego dotyczy wszystkich typów szkół. Oznacza to, że nie można odmówić go uczniom szkół branżowych, którzy w toku nauki muszą zrealizować zajęcia praktyczne. W artykule wyjaśniamy, jakie kroki należy podjąć, aby zorganizować zajęcia praktyczne dla ucznia objętego nauczaniem indywidualnym.
W ostatnim czasie opublikowano kilka nowych rozporządzeń MEN dotyczących szkolnictwa branżowego. Dowiedz się, jakie nowości wejdą w życie 1 września 2019 r.
Już niedługo wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Przewiduje ona m.in. wiele zmian dotyczących kształcenia w zawodach, w tym np. wprowadzenie stażu uczniowskiego czy zmiany w egzaminie zawodowym. Sprawdzamy, co się zmieni!
Przepisy nie ograniczają możliwości kształcenia ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkole branżowej I stopnia. Nie regulują jednak szczegółowo tej kwestii. Problemem może być więc przede wszystkim zmiana etapów edukacyjnych, co stanowi istotną trudność w organizacji kształcenia na etapie szkoły ponadgimnazjalnej.
Olimpiady tematyczne (zawodowe) i turnieje uprawniające do zwolnienia z części pisemnej egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie w roku szkolnym 2019/2020 r.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.