Scenariusz do pracy z uczniami szkół ponadpodstawowych w obszarze zarządzania emocjami. Poświęcony nauce odczuwania, uświadamiania i rozpoznawania emocji. Dostarcza niezbędnej wiedzy dotyczącej kształtowania się emocji. Z pomocą scenariusza oraz cyklu artykułów pedagog ma możliwość w przystępny sposób przeprowadzić uczniów przez te zagadnienia.
W artykule poruszone zostało zagadnienie znaczenia emocji dla funkcjonowania naszego organizmu, a przede wszystkim omówione negatywne skutki nadmiernej reaktywności emocjonalnej ucznia w sytuacjach szkolnych. Sprawdź, co należy zrobić, gdy jesteśmy rozjemcami w sytuacji wysoko nacechowanej emocjonalnie.
W drugiej części cyklu artykułów o emocjach przyglądamy się dotychczasowym odkryciom z zakresu funkcjonowania mózgu, aby na tej podstawie prześledzić proces kształtowania się emocji. Poparty konkretnymi przykładami materiał przydatny jest dla nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami, aby lepiej zrozumieć podłoże emocjonalne wywierające wpływ na proces uczenia się – nauczania.
W tej części cyklu na temat emocji zastanawiamy się, w jaki sposób wykorzystać emocje dla dobra procesu nauczania. Przytaczamy również szereg praktycznych porad, które pomogą specjalistom w motywowaniu uczniów do uczenia się na sposób szkolny.
Na ile możemy pomóc naszym uczniom w uczeniu się rozpoznawania i analizowania własnych emocji oraz świadomego posługiwania się nimi? W artykule rozpatrujemy sytuacje, na które powinniśmy być szczególnie wyczuleni, świadczące o potencjalnych problemach w zarządzaniu własną emocjonalnością przez naszych uczniów.
W tej części cyklu artykułów rozpatrujemy emocje i kondycję psychiczną nauczyciela w korelacji do emocji uczniów. Zwracamy uwagę na umiejętność oddzielenia życia osobistego od spraw zawodowych. Podkreślamy znaczenie atmosfery, którą tworzymy w szkole, oraz dajemy uczniom i nauczycielowi prawo do bycia zmęczonym mnogością bodźców oddziałujących na nas wzajemnie.
Już teraz na portalu znajdą Państwo cykl 5 artykułów poświęconych emocjom uczniów. Zapraszamy do lektury.
Karta na zajęcia z uczniami w wieku 9 – 13 lat. Jakie emocje towarzyszą nam w szkole? Jak możemy sobie z nimi radzić?
Znajomość przebiegu procesu dojrzewania, kluczowych dla niego zadań rozwojowych i potrzeb nastolatków pozwala na zrozumienie m.in. konieczności nabywania przez młodzież niezależności emocjonalnej od osób dorosłych, rodziców i ułatwia im przechodzenie przez okres „buntu” i rozterek, umożliwiając budowanie więzi z przyjaciółmi i bliskimi osobami. Uczniowie podczas zajęć nauczą się rozpoznawać i nazywać uczucia i emocje, a także dowiedzą się, jak z nimi sobie radzić.
Świat dziecięcych przeżyć obfituje w zmienność i nietrwałość. Dziecko szybko doświadcza różnych emocji, które tworzą się, zanikają lub przekształcają w inne. Pomocą w przygotowaniu dzieci do nazywania i okazywania różnych, również trudnych emocji, może być książka Doroty Gellner Myszka.
1 września 2017 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Sprawdź, jak brzmi ostateczna wersja rozporządzenia, a także przeczytaj o projekcie nowelizacji rozporządzenia obowiązującego dla szkół starego typu.
Scenariusz dla uczniów klas I–III z wykorzystaniem piosenki pana Tenorka Anakonda. Zajęciarozwijają umiejętność radzenia sobie z uczuciem strachu i towarzyszącymi mu nieprzyjemnymi emocjami. W trakcie zajęć uczniowie mają okazję rozwijać współpracę w grupie.
Scenariusz zajęć z książką Doroty Gellner Myszka jest na tyle uniwersalny, że po drobnych modyfikacjach można go wykorzystać w każdej grupie wiekowej w przedszkolu oraz w pierwszej klasie szkoły podstawowej.
Dziecko trzyletnie zazwyczaj jest gotowe do podjęcia kolejnego wyzwania w swoim życiu, jakim jest rozpoczęcie przygody z przedszkolem. Przeważnie ma większe szanse na adaptację, gdy jest dziewczynką, dysponuje bogatym zasobem słów oraz posiada wysoki poziom rozwoju psychoruchowego, który pozwala na szybszą orientację w nowym otoczeniu.
Jakie działania podejmować, aby rozwijać gotowość szkolną dziecka? Poznaj 6 działań, które mogą hamować rozwój gotowości szkolnej.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.