Znajomość przebiegu procesu dojrzewania, kluczowych dla niego zadań rozwojowych i potrzeb nastolatków pozwala na zrozumienie m.in. konieczności nabywania przez młodzież niezależności emocjonalnej od osób dorosłych, rodziców i ułatwia im przechodzenie przez okres „buntu” i rozterek, umożliwiając budowanie więzi z przyjaciółmi i bliskimi osobami. Uczniowie podczas zajęć nauczą się rozpoznawać i nazywać uczucia i emocje, a także dowiedzą się, jak z nimi sobie radzić.
Świat dziecięcych przeżyć obfituje w zmienność i nietrwałość. Dziecko szybko doświadcza różnych emocji, które tworzą się, zanikają lub przekształcają w inne. Pomocą w przygotowaniu dzieci do nazywania i okazywania różnych, również trudnych emocji, może być książka Doroty Gellner Myszka.
1 września 2017 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Sprawdź, jak brzmi ostateczna wersja rozporządzenia, a także przeczytaj o projekcie nowelizacji rozporządzenia obowiązującego dla szkół starego typu.
Scenariusz dla uczniów klas I–III z wykorzystaniem piosenki pana Tenorka Anakonda. Zajęciarozwijają umiejętność radzenia sobie z uczuciem strachu i towarzyszącymi mu nieprzyjemnymi emocjami. W trakcie zajęć uczniowie mają okazję rozwijać współpracę w grupie.
Scenariusz zajęć z książką Doroty Gellner Myszka jest na tyle uniwersalny, że po drobnych modyfikacjach można go wykorzystać w każdej grupie wiekowej w przedszkolu oraz w pierwszej klasie szkoły podstawowej.
Dziecko trzyletnie zazwyczaj jest gotowe do podjęcia kolejnego wyzwania w swoim życiu, jakim jest rozpoczęcie przygody z przedszkolem. Przeważnie ma większe szanse na adaptację, gdy jest dziewczynką, dysponuje bogatym zasobem słów oraz posiada wysoki poziom rozwoju psychoruchowego, który pozwala na szybszą orientację w nowym otoczeniu.
Jakie działania podejmować, aby rozwijać gotowość szkolną dziecka? Poznaj 6 działań, które mogą hamować rozwój gotowości szkolnej.
Scenariusz zajęć z wykorzystaniem piosenki „Uwierz w siebie”, wspomagający wzrost poczucia własnej wartości oraz poczucia sprawstwa. Pozwala na pokazanie przedszkolakom, jak wiele od nich zależy, oraz uświadomienie, że poprzez swoje działania mogą wpływać na to, co się wokół nich dzieje.
Gazetka informacyjna dla rodziców dzieci kl. I-IV. Więcej informacji w szkoleniu "Moje dziecko mnie nie słucha – o budowaniu wzajemnego zaufania (kl. I–IV)".
Gazetka informacyjna dla rodziców dzieci kl. V-VIII. Więcej informacji w szkoleniu "Moje dziecko mnie nie słucha – o budowaniu wzajemnego zaufania (kl. V–VIII)".
Scenariusz dla klas I-III rozwijający umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji z rówieśnikami oraz radzenia sobie z emocjami.
Chłopcy bardziej szczęśliwi od dziewcząt, większość uczniów aktywnych sportowo, a także brak strachu przed klasówkami – znamy wyniki badania PISA.
Wstyd ma dwa trzy oblicza: wstyd przed innymi i wstyd przed samym sobą. Jego odczuwanie nasila się w okresie dojrzewania. Jak i dlaczego tak się dzieje? Tutaj znajdziesz odpowiedź na to pytanie, a także wskazówki, jak zachowywać się wobec przejawów wstydu nastolatków.
Co mnie motywuje do działania? Scenariusz może być wykorzystany jako materiał na zajęcia z całą klasą lub jako indywidualne zadanie dla uczniów.
Scenariusz warsztatu dla rodziców uczniów nastolatków. Uczestnicy poznają najważniejsze zasady wyznaczania granic dorastającym dzieciom oraz nauczą się je stawiać w konstruktywny, akceptujący dziecko sposób. W ostatniej części spotkania będą mogli sprawdzić swoje umiejętności w praktyce.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.