Trwa nabór wniosków grantowych w ramach realizacji projektu pozakonkursowego „Szkolenia i doradztwo dla kadr poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego”. Ośrodek Rozwoju Edukacji do udziału w zaprasza konkursie organy prowadzące publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
W związku z tym, że dodatkowe niwelujące skutki pandemii mogą być organizowane od marca do grudnia 2022 r. pojawiło się pytanie, czy należy organizować je również wakacje. Nie. W szkołach zajęcia prowadzi się od września do końca czerwca, zatem nie będą prowadzone w czasie ferii letnich. Warto natomiast pamiętać, że w przedszkolach i poradniach psychologiczno-pedagogicznych pomoc jest realizowana przez cały rok.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne działają na wniosek rodziców. To oni do pełnoletniości sprawują władzę rodzicielską i są przedstawicielami ustawowymi dziecka. Oznacza to, że w każdej chwili mogą oni zwrócić się do poradni z wnioskiem o badanie dziecka i wydanie opinii lub orzeczenia. Natomiast często to inne podmioty stwierdzają potrzebę przeprowadzenia diagnozy, zwykle jest to przedszkole lub szkoła. Czy badanie uczniów w poradni można przeprowadzać na wniosek dyrektora? Sprawdzamy, kto kieruje ucznia na badanie w poradni i na jakich zasadach.
Na początku grudnia 2021 r. odbyła się konferencja „Projektowane zmiany oparte na modelu edukacji dla wszystkich”. Konferencję zorganizowano w ramach projektu Uczeń ze specjalnymi potrzebami – opracowanie modelu szkolenia i doradztwa . Do udziału zaproszono pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Przepisy prawa oświatowego wskazują, jakie zajęcia są realizowane przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz specjalistów w ramach pensum. Sprawdź, które zajęcia nauczycieli i specjalistów są traktowane jako prowadzone z uczniami i wychowankami lub na ich rzecz. Dowiedz się, kiedy udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wlicza się do pensum.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Pobierz:
Diagnoza jest podstawą wszelkiego typu pomocy dziecku, które trafia do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wiele się mówi ostatnio o nowym modelu diagnostycznym. Warto przyjrzeć się bliżej, jakie korzyści niesie szerokie zastosowanie diagnozy funkcjonalnej w poradnictwie. Czy dzięki wprowadzeniu nowego modelu badania dziecko otrzyma bardziej efektywną pomoc i wsparcie w dążeniu do optymalnego rozwoju? Czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą musiały zmienić model diagnozowania w najbliższej przyszłości?
Zorganizowanie dla ucznia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole to pierwszy krok w dążeniu do poprawy jego funkcjonowania. Nie zawsze jednak podejmowane działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Przepisy stanowią, że w przypadku braku poprawy funkcjonowania ucznia w szkole dyrektor, za zgodą rodziców ucznia występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu. A co, jeżeli rodzice nie zgadzają się na przeprowadzenie takiej diagnozy w poradni?
Przepisy dotyczące dofinansowania 500 zł dla nauczycieli wyraźnie wskazują, że środki na zakup sprzętu nie przysługują nauczycielom przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego. A co z nauczycielami poradni psychologiczno-pedagogicznych zatrudnionymi w celu realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?
Już od poniedziałku 4 maja 2020 r. możliwe będzie diagnozowanie oraz wydawanie opinii i orzeczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało o zmianie rozporządzenia w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Od 6 do 10 kwietnia 2020 r. działalność specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz szkół specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii będzie ograniczona. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Zdarza się, że mimo oddziaływań podejmowanych w szkole lub przedszkolu nie pojawiają się postępy w rozwoju dziecka lub pojawiają się, ale w innym niż oczekiwane tempo. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy dotychczasowych działań, poszukanie nowych rozwiązań oraz modyfikacja sposobów postępowania. Sprawdź, jakie działania podejmować, jeżeli pomoc psychologiczno-pedagogiczna okazuje się być nieefektywna i dowiedz się, jakiego wsparcia należy oczekiwać od poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych podmiotów.
Przed wszczęciem procesu diagnozy dziecka poradnia zwykle zwraca się o udostępnienie informacji o dziecku i jego rodzicach. Wobec tego, czy poradnia może żądać od rodzica składającego wniosek, aby podał dane drugiego rodzica? Co w sytuacji, gdy jeden z rodziców nie został powiadomiony o diagnozie?
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają, komu poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy z uwagi na to, że za organizację kształcenia jest szkoła, należy ona do podmiotów, którym można przekazać dokument?
Czy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane po 1 września 2017 r. wydane na pierwszy etap edukacyjny zachowuje ważność do końca klasy III czy IV? Czy orzeczenie wydane na II etap edukacyjny, obejmujący naukę w klasach IV-VI szkoły podstawowej zachowuje ważność do końca nauki w klasie VIII? Sprawdzamy, co na to przepisy.
Rodzic zgłaszający się z dzieckiem do poradni w celu wydania orzeczenia lub opinii powinien wiedzieć jakie działania zostaną podjęte. W szczególności należy wyjaśnić mu, co będzie przedmiotem działania specjalisty, jakie działania będą podjęte, gdzie i kiedy. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest wówczas pytanie, czy poradni może bez wiedzy rodzica pozyskiwać informacje na temat ucznia od nauczycieli przedszkola, szkoły i placówki.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.