Poradnie psychologiczno-pedagogiczne działają na wniosek rodziców. To oni do pełnoletniości sprawują władzę rodzicielską i są przedstawicielami ustawowymi dziecka. Oznacza to, że w każdej chwili mogą oni zwrócić się do poradni z wnioskiem o badanie dziecka i wydanie opinii lub orzeczenia. Natomiast często to inne podmioty stwierdzają potrzebę przeprowadzenia diagnozy, zwykle jest to przedszkole lub szkoła. Czy badanie uczniów w poradni można przeprowadzać na wniosek dyrektora? Sprawdzamy, kto kieruje ucznia na badanie w poradni i na jakich zasadach.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Przeczytaj również:
Na początku grudnia 2021 r. odbyła się konferencja „Projektowane zmiany oparte na modelu edukacji dla wszystkich”. Konferencję zorganizowano w ramach projektu Uczeń ze specjalnymi potrzebami – opracowanie modelu szkolenia i doradztwa . Do udziału zaproszono pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Przepisy prawa oświatowego wskazują, jakie zajęcia są realizowane przez nauczycieli poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz specjalistów w ramach pensum. Sprawdź, które zajęcia nauczycieli i specjalistów są traktowane jako prowadzone z uczniami i wychowankami lub na ich rzecz. Dowiedz się, kiedy udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole wlicza się do pensum.
Z artykułu dowiesz się m.in.
Pobierz:
Diagnoza jest podstawą wszelkiego typu pomocy dziecku, które trafia do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Wiele się mówi ostatnio o nowym modelu diagnostycznym. Warto przyjrzeć się bliżej, jakie korzyści niesie szerokie zastosowanie diagnozy funkcjonalnej w poradnictwie. Czy dzięki wprowadzeniu nowego modelu badania dziecko otrzyma bardziej efektywną pomoc i wsparcie w dążeniu do optymalnego rozwoju? Czy poradnie psychologiczno-pedagogiczne będą musiały zmienić model diagnozowania w najbliższej przyszłości?
Zorganizowanie dla ucznia pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole to pierwszy krok w dążeniu do poprawy jego funkcjonowania. Nie zawsze jednak podejmowane działania przynoszą oczekiwane rezultaty. Przepisy stanowią, że w przypadku braku poprawy funkcjonowania ucznia w szkole dyrektor, za zgodą rodziców ucznia występuje do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy i wskazanie sposobu rozwiązania problemu. A co, jeżeli rodzice nie zgadzają się na przeprowadzenie takiej diagnozy w poradni?
Przepisy dotyczące dofinansowania 500 zł dla nauczycieli wyraźnie wskazują, że środki na zakup sprzętu nie przysługują nauczycielom przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego. A co z nauczycielami poradni psychologiczno-pedagogicznych zatrudnionymi w celu realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?
Już od poniedziałku 4 maja 2020 r. możliwe będzie diagnozowanie oraz wydawanie opinii i orzeczeń przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne.
Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało o zmianie rozporządzenia w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19. Od 6 do 10 kwietnia 2020 r. działalność specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych, poradni psychologiczno-pedagogicznych, przedszkoli i szkół specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych i jednostkach pomocy społecznej oraz szkół specjalnych funkcjonujących w młodzieżowych ośrodkach socjoterapii będzie ograniczona. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.
Zdarza się, że mimo oddziaływań podejmowanych w szkole lub przedszkolu nie pojawiają się postępy w rozwoju dziecka lub pojawiają się, ale w innym niż oczekiwane tempo. W takich sytuacjach konieczne jest przeprowadzenie rzetelnej analizy dotychczasowych działań, poszukanie nowych rozwiązań oraz modyfikacja sposobów postępowania. Sprawdź, jakie działania podejmować, jeżeli pomoc psychologiczno-pedagogiczna okazuje się być nieefektywna i dowiedz się, jakiego wsparcia należy oczekiwać od poradni psychologiczno-pedagogicznej i innych podmiotów.
Przed wszczęciem procesu diagnozy dziecka poradnia zwykle zwraca się o udostępnienie informacji o dziecku i jego rodzicach. Wobec tego, czy poradnia może żądać od rodzica składającego wniosek, aby podał dane drugiego rodzica? Co w sytuacji, gdy jeden z rodziców nie został powiadomiony o diagnozie?
Przepisy prawa oświatowego jednoznacznie określają, komu poradnia psychologiczno-pedagogiczna może wydać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Czy z uwagi na to, że za organizację kształcenia jest szkoła, należy ona do podmiotów, którym można przekazać dokument?
Czy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane po 1 września 2017 r. wydane na pierwszy etap edukacyjny zachowuje ważność do końca klasy III czy IV? Czy orzeczenie wydane na II etap edukacyjny, obejmujący naukę w klasach IV-VI szkoły podstawowej zachowuje ważność do końca nauki w klasie VIII? Sprawdzamy, co na to przepisy.
Rodzic zgłaszający się z dzieckiem do poradni w celu wydania orzeczenia lub opinii powinien wiedzieć jakie działania zostaną podjęte. W szczególności należy wyjaśnić mu, co będzie przedmiotem działania specjalisty, jakie działania będą podjęte, gdzie i kiedy. Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest wówczas pytanie, czy poradni może bez wiedzy rodzica pozyskiwać informacje na temat ucznia od nauczycieli przedszkola, szkoły i placówki.
Trudny dostęp do terapii w ramach wczesnego wspomagania, nierzetelne udzielanie pomocy dzieciom z problemami, nierealizowanie wszystkich zaleceń z opinii, ograniczanie czasu zajęć z dziećmi – to tylko niektóre z wniosków wynikających z kontroli NIK. Izba zbadała 26 placówek, w tym publiczne i niepubliczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, przedszkola oraz specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze. Przedstawiamy szczegóły kontroli i 10 największych problemów.
W szkołach i przedszkolach zdarzają się agresywne dzieci. Problemem staje się nie tylko zachowanie ucznia, ale również postawa rodziców, którzy nie rzadko nie chcą współpracować ze szkołą. Podpowiadamy, co zrobić, żeby zobowiązać rodziców do współpracy i przeprowadzenia badań dziecku z problemami.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.