percepcja słuchowa

Dźwięki codzienności. Scenariusz indywidualnych zajęć rewalidacyjnych

Scenariusz „Dźwięki codzienności” to propozycja indywidualnych zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z trudnościami w percepcji słuchowej. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności rozpoznawania i różnicowania dźwięków z codziennego otoczenia, a także rozwijanie kreatywności i wyobraźni. Dzięki zastosowaniu kart pracy z nagraniami dźwiękowymi, pracy z przedmiotami wydającymi dźwięki oraz zadaniom angażującym wyobraźnię, uczeń ma okazję rozwijać koncentrację i uwagę słuchową w ciekawy, dynamiczny sposób. Wprowadzenie elementów zabawy i opowiadania historii sprawia, że zajęcia są nie tylko efektywne, ale również przyjemne dla ucznia. Scenariusz pozwala dostosować tempo pracy do możliwości ucznia oraz skoncentrować się na jego indywidualnych potrzebach.

Grupa docelowa
  • uczeń z trudnościami w percepcji słuchowej, wiek 10–14 lat.
Cele główne:
  • doskonalenie percepcji słuchowej poprzez identyfikowanie i rozróżnianie dźwięków z otoczenia
  • rozwijanie kreatywności
Cele szczegółowe:  
  • rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków związanych z pracami domowymi
  • ćwiczenie koncentracji i uwagi słuchowej
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-wzrokowej – łączenie informacji słuchowych z obrazem.
  • rozwijanie kreatywności poprzez tworzenie własnych dźwięków i historii dźwiękowych
  • doskonalenie umiejętności wyrażania swoich myśli i opowiadania
Potrzebne materiały
  • Karty pracy z pakietu „Co słyszysz podczas prac domowych?”
    • Karta pracy nr 1. Co słyszysz, kiedy sprzątasz?
    • Karta pracy nr 2. Co słyszysz, kiedy gotujesz?
    • Karta pracy nr 3. Co słyszysz, kiedy pierzesz i prasujesz?
  • urządzenie mobilne z dostępem do internetu i aplikacją do odczytu kodów QR
  • proste instrumenty muzyczne lub przedmioty, które mogą wydawać dźwięki (np. łyżki, pokrywki, pudełka, butelki z wodą)
Czas trwania zajęć 60 minut
Liczba uczestników 1 (indywidualna praca z uczniem)
  Dźwięki pogody w rozmowach babci Anieli. Karty pracy z nagraniem audio

Dźwięki pogody w rozmowach babci Anieli. Karty pracy z nagraniem audio

  Zwierzęta na wsi – odkrywanie świata dźwięków. Karty pracy z nagraniem audio

Zwierzęta na wsi – odkrywanie świata dźwięków. Karty pracy z nagraniem audio

  Zestaw ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową. Karty pracy dla uczniów szkoły podstawowej

Zestaw ćwiczeń usprawniających percepcję słuchową. Karty pracy dla uczniów szkoły podstawowej

Uczniowie z zaburzeniami funkcji słuchowych bardzo dobrze słyszą poszczególne dźwięki, jednak zakłócony jest u nich proces analizy i syntezy słuchowej, gorsza jest pamięć i uwaga słuchowa, co powoduje trudności dziecka w opanowaniu prawidłowej techniki czytania i pisania. Ćwiczenia z dzieckiem mogą zminimalizować ryzyko pogłębiania się trudności w czytaniu i pisaniu, niwelując problemy dyslektyczne. Pobierz zestaw kart pracy usprawniających percepcję słuchową.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Dołącz do Akademii ePedagogiki i obejrzyj szkolenie:     Uczeń z zaburzeniami przetwarzania słuchowego
Do webinaru dołączono materiały specjalne:
  • Kwestionariusz przesiewowy ryzyka zaburzeń przetwarzania słuchowego
  • Wskazówki dla osoby prowadzącej zajęcia z dzieckiem z APD
  • Wskazówki dla rodzica dziecka z APD
  • Pracowite ucho – gra słuchowa
  • Prezentacja Zaburzenia przetwarzania słuchowego u uczniów

Twórz własne karty pracy i w kreatywny sposób rozwijaj umiejętności swoich uczniów! Za pomocą kreatora kart pracy z łatwością przygotujesz ciekawe materiały ćwiczeniowe odpowiednie dla Twoich uczniów. PRZETESTUJ!

Sprawdź inne serwisy