Społeczna świadomość – w tym wiedza naszych uczennic i uczniów – dotycząca społeczności LGBTQIA lub też LGBT+ jest coraz lepsza i szersza, ale w przypadku wielu osób nadal niepełna i niedoskonała. Wciąż też na tym polu funkcjonuje wiele mitów, stereotypów czy uproszczeń, które mogą przyczyniać się do utrwalania uprzedzeń, a nawet do gorszego traktowania osób LGBT+. Szczególnie wiele tych mitów lub po prostu niedostatku wiedzy dotyczy kwestii związanych z transseksualnością czy szerzej – z transpłciowością. Jak poruszać ten temat, by osiągać najlepsze skutki edukacyjne i wychowawcze?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- Czym jest transpłciowość i jak różni się od innych pojęć związanych z płcią?
- Jakie są różnice między transpłciowością, transseksualnością a transwestytyzmem?
- Jakie są obecnie uznawane na świecie statusy prawne i społeczne dla osób transpłciowych?
- Dlaczego nie należy używać określenia „zmiana płci" i co oznacza termin „korekta płci"?
- Jak rozpoznać i wspierać osobę z zespołem dezaprobaty płci?
- Jakie są zasady używania języka równościowego ?
- Jakie działania antydyskryminacyjne można wdrożyć w szkole, aby wspierać akceptację i tolerancję wobec uczniów transpłciowych?
- W jaki sposób uwrażliwiać uczniów na sytuację osób doświadczających dyskryminacji?
- Jak zorganizować lekcje i warsztaty, które pomogą w zrozumieniu i akceptacji
- Jak unikać traktowania tematów związanych ze społecznością LGBT+ jako tabu?
Przeczytaj również:
Pozostało jeszcze 90% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
Uzyskaj dostęp do portalu a wraz z nim:
- Dostęp do stale aktualizowanej wiedzy z zakresu prawa oświatowego.
- Wsparcie ekspertów w rozwiązywaniu indywidualnych problemów.
- Praktyczne wskazówki i porady ułatwiające codzienną pracę.
- Baza kilkuset scenariuszy i kart pracy gotowych do wydrukowania i zastosowania na zajęciach.
- Atrakcyjne materiały multimedialne – słuchowiska, webinaria i gry dydaktyczne.
Jeżeli posiadasz już konto
Zaloguj się
Autor: Magdalena Goetz
Psycholożka, psychoterapeutka poznawczo-behawioralna, członkini Polskiego Towarzystwa Psychoterapii Poznawczej i Behawioralnej, trenerka umiejętności interpersonalnych, a także autorka wielu publikacji z zakresu psychologii pracy, psychologii wychowawczej, relacji międzyludzkich oraz zdrowia psychicznego.