Czy od roku szkolnego 2018/2019 nastąpiła zmiana w schemacie pisania IPET-ów

Marzenna Czarnocka

Autor: Marzenna Czarnocka

Dodano: 24 września 2018
zmiany w IPET

Przepisy dotyczące informacji uwzględnianych w IPET nie zmieniły się od września 2017 r. Jednak od roku szkolnego 2018/2019 wprowadzono nowość w odniesieniu do udziału asystenta w spotkaniach zespołu opracowującego IPET. Dowiedz się, jak prawidłowo przygotować IPET.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

  • Jakie zmiany dotyczące IPET weszły w życie 1 września 2018 r.
  • Jakie zmiany dotyczące zatrudnienia w szkole asystenta nauczyciela obowiązują od 1 września 2018 r.

Jakie są najważniejsze elementy IPET-ów

Przepisy nie wskazują wzoru IPET, natomiast w §  6 ust. 1 rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych wskazują, jakie ustalenia powinny zostać zawarte w tym dokumencie. IPET określa więc:

1) zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu wychowania przedszkolnego oraz wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem;

2) zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia, w tym - w zależności od potrzeb - na komunikowanie się ucznia z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC), oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym lub szkolnym, w tym w przypadku:

  • ucznia niepełnosprawnego - działania o charakterze rewalidacyjnym,
  • ucznia niedostosowanego społecznie - działania o charakterze resocjalizacyjnym,
  • ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym - działania o charakterze socjoterapeutycznym;

3) formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane;

4) działania wspierające rodziców ucznia oraz - w zależności od potrzeb - zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, a w przypadku przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i oddziałów - również ze specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi, młodzieżowymi ośrodkami wychowawczymi i młodzieżowymi ośrodkami socjoterapii;

5)  zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia, a także:

  • w przypadku ucznia klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum - zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego,
  • zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
W IPET nie ma obowiązku zamieszczania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, jednak wyniki tej oceny wykorzystuje się przy jego opracowywaniu.

Co uwzględnić w programie, gdy dotyczy zajęć rewalidacyjnych

W ramach zajęć rewalidacyjnych w programie należy uwzględnić w szczególności rozwijanie umiejętności komunikacyjnych przez:

1) naukę orientacji przestrzennej i poruszania się oraz naukę systemu Braille'a lub innych alternatywnych metod komunikacji - w przypadku ucznia niewidomego;

2) naukę języka migowego lub innych sposobów komunikowania się, w szczególności wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC) - w przypadku ucznia niepełnosprawnego z zaburzeniami mowy lub jej brakiem;

3)  zajęcia rozwijające umiejętności społeczne, w tym umiejętności komunikacyjne - w przypadku ucznia z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera.

4) zakres współpracy nauczycieli i specjalistów, a w przypadku ośrodków, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 5-9 - także wychowawców grup wychowawczych, z rodzicami ucznia w realizacji przez przedszkole, oddział przedszkolny w szkole podstawowej, inną formę wychowania przedszkolnego, szkołę lub ośrodek zadań wymienionych w § 5;

5) w przypadku uczniów niepełnosprawnych - w zależności od potrzeb - rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie;

6)  w zależności od indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen, o których mowa w ust. 4 lub 9 - wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego lub zajęcia edukacyjne, które są realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 uczniów.

Asystent nauczyciela – zmiany w przepisach

Od 1 września 2018 r. obowiązuje nowy przepis rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, ale nie dotyczy ono zawartości IPET-ów.

Uzasadnieniem dla zmiany jest wejście  w życie art. 86 pkt 4 lit. b ustawy o finansowaniu zadań oświatowych przewidujący uchylenie przepisów ustawy Prawo oświatowe dotyczących możliwości zatrudniania w jednostkach systemu oświaty asystenta: nauczyciela, osoby niebędącej nauczycielem i wychowawcy świetlicy (art. 147 pkt 3 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

Marzenna Czarnocka
Dodano: 24 września 2018

Autor: Marzenna Czarnocka

Dyrektor poradni psychologiczno-pedagogicznej, wykładowca kursów dla nauczycieli i kadry zarządzającej placówek oświatowych.

Tematyka

Sprawdź inne serwisy