Jednym z rodzajów zajęć specjalistycznych są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Zajęcia te organizuje i prowadzi się w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolach, szkołach i placówkach. Ich podstawowym celem jest korygowanie i kompensowanie zaburzeń i odchyleń rozwojowych. Zdarza się, że zajęcia te są mylone z zajęciami wyrównawczymi. Przeczytaj artykuł i dowiedz się dla kogo organizuje się zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, ile powinny trwać oraz jakie kwalifikacje musi mieć prowadzący je nauczyciel.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, tak jak wszystkie pozostałe zajęcia specjalistyczne, mogą być prowadzone indywidualnie lub w grupie. Sprawdź, kto podejmuje decyzję o tym, czy zajęcia korekcyjno-kompensacyjne powinny być prowadzone indywidualnie czy zespołowo.
Przepisy określające, jakie kwalifikacje są wymagane do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych budzą wiele wątpliwości. Kluczowe w podczas przydzielanie tych zajęć jest zbadanie, czy nauczyciel posiada kwalifikacje w zakresie określonego rodzaju niepełnosprawności, tj. niepełnosprawności, której dotyczy orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia. Rewalidacja nie powinna być bowiem prowadzona przez nauczyciela, który nie ma takiego przygotowania.
Przeczytaj również:
Pedagog ukończył studia podyplomowe zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej oraz studia podyplomowe nauczania matematyki. Czy to wystarczy, aby w ramach godzin pracy prowadzić zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki oraz zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?
Szkoły i przedszkola mają obowiązek realizowania zaleceń zawartych w opiniach poradni psychologiczno-pedagogicznej. Nie oznacza to jednak, że brak orzeczenia uniemożliwia organizację zajęć specjalistycznych. W artykule wyjaśniamy, kiedy przedszkole i szkoła może zorganizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne mimo braku opinii.
Z artykułu dowiesz się:
Przedszkole ma obowiązek zapewnienia dziecku wsparcia odpowiednio do zaleceń zawartych w opinii. Zdarza się jednak, że nie zatrudnia się w nim odpowiednich specjalistów, a wyposażenie nie uwzględnia specjalistycznego sprzętu, np. do realizacji zaleceń dotyczących stymulacji sensorycznej. Czy w takim przypadku trzeba zatrudnić dodatkowych nauczycieli posiadających przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej? A co, jeżeli opinię dostarczono tuż przed wakacjami?
Jedną z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne. Są to zajęcia dedykowane dzieciom z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Sprawdź, czy w przedszkolu może prowadzić je każdy nauczyciel wychowania przedszkolnego.
Jak obliczać pensum nauczyciela prowadzącego zajęcia rewalidacyjne oraz zajęcia korekcyjno-kompensacyjne? Czy takie zajęcia mogą być realizowane jako zadania statutowe przedszkola lub szkoły? Na te oraz inne pytania odpowiada ekspert.
Szkoła prowadzi dzienniki innych zajęć, jeżeli jest to uzasadnione koniecznością m.in. dokumentowania zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Sprawdź, czy dziennik może być prowadzony w formie elektronicznej.
We wskazaniach dla nauczycieli dotyczących pracy z dzieckiem, zamieszczonych w opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze. Czy szkoła ma obowiązek zapewnić dziecku wymienione zajęcia?
Od 1.09.2017 r. kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela wychowania fizycznego prowadzącego zajęcia gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej w szkole podstawowej posiada osoba, która ukończyła wymienione w § 4 rozporządzenia w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli studia.
Przepisy nie określają zasad organizacji zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, nie jest to bowiem obowiązek dyrektora. Nie wskazują również liczby uczniów na takich zajęciach. Jeśli zatem dyrektor podejmie decyzję o realizacji takiej formy pomocy, to powinien określić zasady kwalifikacji uczniów na zajęcia, w tym liczebność grupy.
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.