Opinia potrzebie WWR jest wydana dzieciom, u których wykryto niepełnosprawność. Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mają na celu pobudzenie rozwoju psychoruchowego i społecznego dziecka. Są one prowadzone od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Wobec tego, czy dziecko z opinią o WWR w postępowaniu rekrutacyjnym do przedszkola powinno otrzymać punkty za spełnianie kryterium o niepełnosprawności?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Dzieci uczestniczące w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju często mierzą się z dodatkowymi, obok niepełnosprawności, problemami zdrowotnymi. W okresach nasilenia tych problemów rodzice wnioskują o zawieszenie zajęć WWR. Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe? Sprawdź, jak należy traktować wniosek o zawieszenie zajęć WWR z powodu choroby.
Przeczytaj również:
Przedszkole, jeżeli spełnia warunki, może rozpocząć prowadzenie wwrd w trakcie roku szkolnego. W celu zorganizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka konieczne będzie przydzielenie specjalistom dodatkowych zajęć przez dyrektora przedszkola. Sprawdź, w jakiej formie powinno nastąpić przydzielenie specjalistom dodatkowych godzin na wwrd.
Wysłuchaj podcastu:
Wysłuchaj pocastu na temat powoływania zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu. Dowiesz się m.in.: czy przedszkole ma obowiązek powołania takiego zespołu dla dziecka posiadającego opinię, ile zespołów powołać dla kilkorga dzieci oraz, co zrobić, gdy przedszkole nie zatrudnia odpowiednich specjalistów lub nie spełnia wymagań lokalowych. Na końcu dowiesz się także, jaką formę powinno mieć powołanie. Pod materiałem znajdują się wzory dokumentów do pobrania.
W placówkach, które spełniają warunki do organizowania WWR mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora placówki przez wydanie zarządzenia.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, w ramach współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, zaprasza do wzięcia udziału w pilotażu standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny.
Aktualnie obowiązujące przepisy nie odnoszą się do szczegółowej organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin zajęć w miesiącu. Brak natomiast wskazówek dotyczących organizacji pracy. Czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania godzin w kolejnym? Dowiedz się, czy możliwe jest wprowadzanie zmian do harmonogramu działań WWR.
Wydając opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka należy wskazać okres, w jakim zachodzi potrzeba udzielania takiego wsparcia. Czy termin obowiązywania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju może pokrywać się z terminem rozpoczęcia nauki w szkole? Sprawdź, czy aktualne przepisy zobowiązują zespół do wydawania opinii o potrzebie wwrd na określony czas – do rozpoczęcia nauki w szkole.
Jednym z wymogów prowadzenia przez placówkę wczesnego wspomagania rozwoju jest zatrudnianie specjalistów wymienionych w przepisach. Wśród nich wskazuje się na psychologa, jednak bez wskazania, jaką specjalność powinien ukończyć. Obecnie szkoły wyższe oferują studia podyplomowe dla psychologa prowadzącego zajęcia WWR. Sprawdzamy, czy ich ukończenie przez magistra psychologii jest obowiązkowe.
Z artykułu dowiesz się:
Coraz większa liczba rodziców występuje do dyrektorów placówek organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wnioskami o zastąpienie zajęć stacjonarnych zajęciami prowadzonymi zdalnie. Czy względu na stan zdrowia dziecka i sytuację epidemiologiczną program wczesnego wspomagania rozwoju może być realizowany z wykorzystaniem metod i technik na odległość?
Co do zasady wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma wątpliwości do kiedy powinno uczestniczyć w WWR. Problem pojawia się w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – te bowiem nie zaczynają nauki w szkole, lecz obowiązek szkolny realizują przez udział zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Niepubliczna placówka światowa może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Na ten cel otrzyma odrębną dotację. Pojawia się jednak pytanie – czy o dotację na WWR mogą otrzymywać także podmioty niebędące placówkami oświatowymi, funkcjonujące w formie działalności gospodarczej?
Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, przebieg działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej z dziećmi w punkcie lub zespole w danym roku szkolnym jest dokumentowany w dzienniku zajęć punktu lub zespołu.
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju mogą być organizowane w wymiarze wyższym niż 8 godzin w miesiącu i mogą być prowadzone w kilku jednostkach prowadzących takie zajęcia, na podstawie zawartego porozumienia. Sprawdzamy, jak je prawidłowo zorganizować.
Przepisy dotyczące dofinansowania 500 zł dla nauczycieli wyraźnie wskazują, że środki na zakup sprzętu nie przysługują nauczycielom przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i innych form wychowania przedszkolnego. A co z nauczycielami poradni psychologiczno-pedagogicznych zatrudnionymi w celu realizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.