Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Zajęcia są przeznaczone dla małego dziecka i mają prowadzić do zapewnienia mu lepszej jakości życia. Zdarza się jednak, że z wnioskiem o wydanie takiej opinii występują rodzice dzieci, u których wprawdzie nie stwierdzono niepełnosprawności, lecz występują problemy zdrowotne i deficyty rozwojowe. Sprawdź, czy do zorganizowania wczesnego wspomagania niezbędne jest orzeczenie o niepełnosprawności lub o potrzebie kształcenia specjalnego. Dowiedz się również, jaką pomoc może otrzymać rodzic lub opiekun każdego dziecka, u którego zauważono nieprawidłowości w funkcjonowaniu.
Z artykułu dowiesz się m.in.:
Zorganizowanie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest możliwe, jeżeli rodzice dostarczą do podmiotu prowadzącego takie zajęcia opinię o potrzebie WWR. Warto jednak pamiętać, że w przypadku dziecka z odroczonym obowiązkiem szkolnym, oprócz opinii, należy dostarczy również decyzję dyrektora o odroczeniu.
MEiN przypomina, że dzieci będące obywatelami Ukrainy mogą zostać objęte w Polsce wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka. W celu zorganizowania WWR dla dziecka z Ukrainy trzeba uzyskać odpowiednią opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Dostarczenie do przedszkola opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, nie oznacza, że przedszkole musi zorganizować takie zajęcia. Przepisy precyzyjnie określają, które przedszkola mogą prowadzić WWR oraz na podstawie jakiej opinii. Sprawdź, czy przedszkole ma obowiązek organizowania WWR po otrzymaniu opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Poznaj też obowiązki dyrektora przedszkola, który otrzymał opinię wydaną przez niewłaściwą poradnię.
Przeczytaj również:
Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być prowadzone tylko w placówkach spełniających wymagania określone w przepisach. Takich zajęć nie musi organizować przedszkole, do którego uczęszcza dziecko. Czy gmina ma obowiązek zapewnienia dowozu na wczesne wspomaganie rozwoju? Kiedy organizuje się dowożenie na WWR?
Dzieci uczestniczące w zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju często mierzą się z dodatkowymi, obok niepełnosprawności, problemami zdrowotnymi. W okresach nasilenia tych problemów rodzice wnioskują o zawieszenie zajęć WWR. Czy takie rozwiązanie jest w ogóle możliwe? Sprawdź, jak należy traktować wniosek o zawieszenie zajęć WWR z powodu choroby.
Przedszkole, jeżeli spełnia warunki, może rozpocząć prowadzenie wwrd w trakcie roku szkolnego. W celu zorganizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka konieczne będzie przydzielenie specjalistom dodatkowych zajęć przez dyrektora przedszkola. Sprawdź, w jakiej formie powinno nastąpić przydzielenie specjalistom dodatkowych godzin na wwrd.
Wysłuchaj podcastu:
Wysłuchaj pocastu na temat powoływania zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w przedszkolu. Dowiesz się m.in.: czy przedszkole ma obowiązek powołania takiego zespołu dla dziecka posiadającego opinię, ile zespołów powołać dla kilkorga dzieci oraz, co zrobić, gdy przedszkole nie zatrudnia odpowiednich specjalistów lub nie spełnia wymagań lokalowych. Na końcu dowiesz się także, jaką formę powinno mieć powołanie. Pod materiałem znajdują się wzory dokumentów do pobrania.
W placówkach, które spełniają warunki do organizowania WWR mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka jest powoływany przez dyrektora placówki przez wydanie zarządzenia.
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, w ramach współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki, zaprasza do wzięcia udziału w pilotażu standardów w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i wspierania rodziny.
Aktualnie obowiązujące przepisy nie odnoszą się do szczegółowej organizacji zajęć wczesnego wspomagania rozwoju (WWR). Określają jedynie ogólne zasady planowania liczby godzin zajęć w miesiącu. Brak natomiast wskazówek dotyczących organizacji pracy. Czy istnieje możliwość zawieszenia prowadzenia zajęć w danym miesiącu i odpracowania godzin w kolejnym? Dowiedz się, czy możliwe jest wprowadzanie zmian do harmonogramu działań WWR.
Jednym z wymogów prowadzenia przez placówkę wczesnego wspomagania rozwoju jest zatrudnianie specjalistów wymienionych w przepisach. Wśród nich wskazuje się na psychologa, jednak bez wskazania, jaką specjalność powinien ukończyć. Obecnie szkoły wyższe oferują studia podyplomowe dla psychologa prowadzącego zajęcia WWR. Sprawdzamy, czy ich ukończenie przez magistra psychologii jest obowiązkowe.
Z artykułu dowiesz się:
Coraz większa liczba rodziców występuje do dyrektorów placówek organizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z wnioskami o zastąpienie zajęć stacjonarnych zajęciami prowadzonymi zdalnie. Czy względu na stan zdrowia dziecka i sytuację epidemiologiczną program wczesnego wspomagania rozwoju może być realizowany z wykorzystaniem metod i technik na odległość?
Co do zasady wczesne wspomaganie rozwoju dziecka organizuje się od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie ma wątpliwości do kiedy powinno uczestniczyć w WWR. Problem pojawia się w przypadku dzieci z orzeczeniem o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych – te bowiem nie zaczynają nauki w szkole, lecz obowiązek szkolny realizują przez udział zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych.
Niepubliczna placówka światowa może organizować wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Na ten cel otrzyma odrębną dotację. Pojawia się jednak pytanie – czy o dotację na WWR mogą otrzymywać także podmioty niebędące placówkami oświatowymi, funkcjonujące w formie działalności gospodarczej?
© ePedagogika.pl - Portal dla pedagogów i wychowawców z pasją.